Auteur Topic: Molenkorn  (gelezen 4584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re: Molenkorn
« Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2014, 14:47:04 »
Gauw even een boterhammetje doen na het zien van nummer 3  :P
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Molenkorn
« Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2014, 14:47:04 »

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Molenkorn
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2012, 11:34:51 »
3 springt eruit, prachtig!! Bij de rest vind ik vooral de standpunten niet zo heel best.

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Molenkorn
« Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2012, 22:00:14 »
Cire,

Dank voor je reactie. Het verschil in licht is eenvoudig te verklaring, nr. 1 is genomen aan de ene kant van m'n keuken met buitenlicht, de overige aan de andere kant van de keuzen met licht van een keuken-tl-balkje. Was mij ook opgevallen, maar de foto's waren primair bedoeld als vastlegging van mijn baksel, niet direct voor promotie of publicatie doeleinden. Omdat ze er op het scherm toch best aardig uitzagen heb ik ze toch op het forum geplaatst, ondanks het feit dat ze verre van perfect zijn (het brood was dat wel :D )
Maar ik zal er eens naar kijken, gewoon even spelen met de kleurschuifjes.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Molenkorn
« Reactie #25 Gepost op: 21 januari 2012, 12:06:35 »
Jaap
leuk dat je twee hobby's weet te combineren.
Smakelijke foto's.
Wat opvalt is het kleurverschil tussen foto 1 en de anderen.
Dat heeft ongetwijfeld te maken met de verlichtingsbron, waardoor er een lichte geelzweem ontstaat (die cire heeft ook altijd wat te zeuren over kleurnauwkeurigheid).
Misschien moet je hier nog eens naar kijken.
Foto's kunnen prima voor promotiemateriaal gebruikt worden.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Molenkorn
« Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2012, 18:21:13 »
:o :o
En, hoe lang duurt een werkdag bij jouw
Of neem je voor je collega's ook mee.

Dennis

Normaal duurt een werkdag voor mij van ongeveer 05.30u weg en tussen 18.00 en 19.00 u thuis
en dan lekker aan de warme maaltijd... ;D

densch

  • Gast
Re:Molenkorn
« Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2012, 08:17:39 »
Oh...als je toch bezig bent...ik neem normaliter 18 sneetjes (donker)bruinbrood mee op een werkdag  ;D

 :o :o
En, hoe lang duurt een werkdag bij jouw
Of neem je voor je collega's ook mee.

Dennis

Offline Emilio Santos

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 754
  • Geslacht: Man
    • Emiel van Orsouw Natuurfotografie
Re:Molenkorn
« Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2012, 22:36:59 »
Mooie serie Jaap vooral foto 3 vind ik zeer geslaagd, deze zou zo in de folder van bakker Bart kunnen.

Groeten,
Emiel
| Pentax Optio WG-1 GPS Oranje | - | Emiel van Orsouw Natuurfotografie |

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Molenkorn
« Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2012, 22:19:16 »
Over het meel gesproken, ik heb ooit, ik denk een jaar of 2 terug, een test over meel gelezen, en het zat vol met insectendeeltjes... die insecten zijn, onder een microscoop ontdekt, bij het malen vermalen en in het brood terecht gekomen.   :)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Molenkorn
« Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2012, 22:08:33 »
Malen voor iedereen is het punt niet, bakken wordt lastiger. 'k Heb maar één oven..... Tegen de tijd dat het laatste meel dan de oven in moet heeft het pootjes gekregen...

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Molenkorn
« Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2012, 22:06:13 »
Dan is het alleen maar de vraag of je oven groot genoeg is voor de gewenste capaciteit  :D :D

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Molenkorn
« Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2012, 22:01:35 »
Zaterdag gaat 'ie inderdaad weer los. De kunst is om het heel te houden, maar dat gaat wel lukken. Molens kunnen tot windkracht 9 maar dat is doorgaans een erg ongelijke wind met veel windvlagen, dus zover ga ik nooit. Windkracht 7 is voor mij de max. 't Moet leuk blijven en je hebt als molenaar wel een monument in handen waar honderden jaren geschiedenis in zit en dat je ook graag voor het nageslacht wilt bewaren. Het heeft geen zin om met een molen te gaan jakkeren, levert niks op en het kost alleen maar meer onderhoud. Aan waaghalzerij doe ik niet.

Maar wat maalcapaciteit betreft, pas als het hele forum mee gaat eten heb je misschien kans dat ik het niet aangemalen kan krijgen. Mijn molen heeft 3 koppels stenen en per koppel kun je als je vol doorgaat wel zo'n 300kg per uur draaien. Reken maar uit....
Een molen draaide vroeger ook voor een heel dorp en soms voor meerdere dorpen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Molenkorn
« Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2012, 21:55:15 »
Draai je zaterdag ook Jaap?
Wind zat lijkt me  ;D

Kan die jullie eetgewoonten een beetje bijhouden ja...... :D

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Molenkorn
« Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2012, 21:21:41 »
Draai je zaterdag ook Jaap?
Wind zat lijkt me  ;D

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Molenkorn
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2012, 21:12:43 »
Zeg Jaap, bak je er morgen weer eentje? Ik eet een bruinbrood per dag. Weet niet of je daar wel tegen bakken kunt  :D :D :D

Oh...als je toch bezig bent...ik neem normaliter 18 sneetjes (donker)bruinbrood mee op een werkdag  ;D

Dat zijn twee broden. Daar komt Jaap niet tegenop gemalen en gebakken hoor jongens  :D :D.


Hoe je echt een Fries suikerbrood maakt met van die hele zachte stukken erin zou ik ook niet zo 123 weten, maar daar ben ik zelf benieuw naar.


Kees (kdj)!! Hulp nodig! Jij woont toch in Friesland als ik het wel heb? Dan heb jij neem ik aan voor ons een recept voorhanden?  :D :D

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Molenkorn
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2012, 20:46:18 »
Zeg Jaap, bak je er morgen weer eentje? Ik eet een bruinbrood per dag. Weet niet of je daar wel tegen bakken kunt  :D :D :D

Oh...als je toch bezig bent...ik neem normaliter 18 sneetjes (donker)bruinbrood mee op een werkdag  ;D

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Molenkorn
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2012, 20:44:34 »
Zeg Jaap, bak je er morgen weer eentje? Ik eet een bruinbrood per dag. Weet niet of je daar wel tegen bakken kunt  :D :D :D

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Molenkorn
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2012, 20:36:00 »
En lekker was het zeker, tot de laatste kruimel toe verorberd :D.

Dank voor jullie reacties. Het waren wat snelle foto's uit de hand genomen, niet eens zozeer om ze hier als serie te posten, maar meer als registratie voor mezelf. Toe ik ze op de computer zat te bekijken vielen ze nog best mee. De beperkte scherptediepte (met name foto 3) heeft hier ook alles mee te maken. Uit de hand met matig licht heb je een wat wijder diafragma nodig, dus dat wreekt zich hier een beetje.

@Edzo,
Ik heb helaas niet direct een recept voor suikerbrood voorhanden, maar afgelopen zomer ben ik naar het bakkerijmuseum in Veurne (België) geweest en daar maakte een bakker ook suikerbrood. Die verpakte het suikerdeeg in een bol van blanco-deeg en bakte ze vervolgens in een echte houtoven. Door de suiker te verpakken verbrand het niet en blijft het heerlijk zacht. Hoe je echt een Fries suikerbrood maakt met van die hele zachte stukken erin zou ik ook niet zo 123 weten, maar daar ben ik zelf benieuw naar. Bij mijn Inventum broodbakmachine zit wel een recept voor suikerbrood, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Misschien maar eens doen.

@Snipes,
Met die "eigen" molen bedoel ik dat de molen niet mijn eigendom is (maar van een gemeentelijke stichting) maar dat ik als molenaar wel verantwoordelijk voor ben. Naast fotografie mijn belangrijkste hobby (of eerlijk gezegd andersom). Zie bijvoorbeeld deze topics:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=25011.0
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=18716.0

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

kdj4

  • Gast
Re:Molenkorn
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2012, 20:28:22 »
Ja foto 3 dat is hem, verder ook een hele leuke serie.
Vorig jaar heb ik nog een foto gemaakt van een bakkerij en deze foto hangt nu als billboard groot achter de kassa, op de foto meerdere soorten brood.

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Molenkorn
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2012, 19:47:52 »
Foto 3 is zeker een mooie van een zeer smakelijk uitziend brood!
Hoe zit dat dat met die "eigen" molen..?
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Preau

  • Newbie
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re:Molenkorn
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2012, 19:05:51 »
Foto 3 is het best maar zoals gezegd zou meer scherptediepte hem goed hebben gedaan. 'T is dat ik net gegeten heb :)

Offline Jan Veensma

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 410
  • Geslacht: Man
Re:Molenkorn
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2012, 18:52:48 »
Ziet er lekker uit Jaap. Bij foto 3 zou ik liever iets meer scherpte diepte zien. En het brood zal vast goed smaken. Wij eten altijd brood van een ambachtelijke bakker waar mijn vrouw werkt en niets smaakt beter dan ambachtelijk gebakken brood.
kp / k5II / k20d /Pentax SMC DA 50-135mm f2.8 ED-IF SDM/ sigma 18-35MM F/1.8 DC HSM ART / pentax 18-55mm F3.5 / pentax 50-200mm F4 / sigma 70-300 / tamron 28-75 2.8 / Sigma 10-20 EX DC / pentax M 50mm F1.7 / metz 58 AF-2 / metz 48 AF-1 /sunpak 420

densch

  • Gast
Re:Molenkorn
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2012, 23:15:30 »
Foto 3 spreekt mijn (buik) het meeste aan. ;D

Het is altijd wel leuk om bezig te zijn met macro.
Tijdrovend en je krijgt niet eens de spannenste plaatjes.

Dennis

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Molenkorn
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2012, 22:38:15 »
Ziet er goed uit Jaap!!
Wij hebben nog kandij staan voor een suikerbrood, dat kan niet in onze broodbakmachine.
Dus als je een recept hebt........

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Molenkorn
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2012, 21:45:35 »
De foto's en het brood zien er smakelijk uit, beter dan het brood van Japie (voor de ouderen onder ons)...  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Alwin

  • Gast
Re:Molenkorn
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2012, 21:09:41 »
Dat ziet er goed uit Jaap! Ik bak ook wel eens brood in een broodbakmachine. En mijn oven doet het niet de laatste keer dat ik het probeerde, dus dat is geen optie.