Auteur Topic: Wat is het nog waard?  (gelezen 1487 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Wat is het nog waard?
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2018, 10:13:14 »
En wat vind je van de K-70?
Ook die is vrij klein.


Jan.
Er zijn vele kleine camera's. En het gaat niet alleen om de body, ook om het glaswerk en gewicht daarvan.
Maar meest belangrijk voor mijn keuze: kijk eens naar de reviews op verschillende sites.....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wat is het nog waard?
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2018, 10:13:14 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Wat is het nog waard?
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2018, 00:09:56 »
En wat vind je van de K-70?
Ook die is vrij klein.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Wat is het nog waard?
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2018, 17:40:37 »
Zo kocht ik enkele jaren geleden een Panasonic Lumix LX-5. Ik was razend enthousiast over het lage gewicht en de scherpe foto's. Nu gebruik ik de camera aanzienlijk minder om de eenvoudige reden dat het beeld op het scherm in fel zonlicht moeilijk te zien valt.

Ik gebruik nu vrijwel alleen nog de DSLR en heb dit jaar een demomodel Pentax K3 gekocht. De K3 is iets zwaarder dan de K30.

Je kunt ook overwegen om een deel van je uitrusting te verkopen en de camera en standaardzoomlens te houden. Pas na een langere periode van gebruik leer je een camera waarderen.
Wat betreft fel zonlicht, de X-T20 heeft naast het LCD scherm ook een viewfinder  8)
Mijn K5 heb ik al jaren en weet hem heus wel te waarderen. Eerst vond ik het wel mooi om met een zware camera rond te lopen. Nu steeds minder.
De Fuji 18-55mm 1:2.8-4 die ik erbij wil nemen, kun je bijna geen kitlens meer noemen en zal waarschijnlijk beter voldoen dan de standaardzoom 17-70 die ik nu heb en meest gebruik...

Hythloday

  • Gast
Re: Wat is het nog waard?
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2018, 14:25:30 »
Lenzen die nog steeds in productie zijn gaan voor ongeveer 2/3e van de nieuwprijs weg, geloof ik.

Als je een dergelijke lens bij een fotozaak koopt, kan dat kloppen. De marge is ongeveer 50% omdat de fotozaak garantie geeft. Een Sigma lens is nooit lang in productie. Of dit voor bovenstaande lenzen geldt, betwijfel ik.

Voor de paar "centen" die je voor de camera krijgt, kun je er zelf nog veel plezier aan beleven als reservecamera. Het verschil in afbeeldingskwaliteit tussen een foto gemaakt met een 16MP camera of een 24MP camera is niet zo heel groot. Wel zijn de bestanden gemaakt met de 24MP camera twee keer zo groot.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Wat is het nog waard?
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2018, 21:50:50 »
Ik kan geen indicatie geven, maar wat ik zou doen is de prijzen op Marktplaats en Pentaxforums.com nagaan. Lenzen die nog steeds in productie zijn gaan voor ongeveer 2/3e van de nieuwprijs weg, geloof ik. Dat kun je als indicatie nemen. Maar ik denk dat je nog wel een beetje naar beneden moet gaan.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Hythloday

  • Gast
Re: Wat is het nog waard?
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2018, 20:28:26 »
Dit om de simpele reden dat ik niet de hele dag met een grote tas en gewicht loop te sjouwen. 

Zo kocht ik enkele jaren geleden een Panasonic Lumix LX-5. Ik was razend enthousiast over het lage gewicht en de scherpe foto's. Nu gebruik ik de camera aanzienlijk minder om de eenvoudige reden dat het beeld op het scherm in fel zonlicht moeilijk te zien valt.

Ik gebruik nu vrijwel alleen nog de DSLR en heb dit jaar een demomodel Pentax K3 gekocht. De K3 is iets zwaarder dan de K30.

Je kunt ook overwegen om een deel van je uitrusting te verkopen en de camera en standaardzoomlens te houden. Pas na een langere periode van gebruik leer je een camera waarderen.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Wat is het nog waard?
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2018, 18:44:20 »
Ik ben van plan om voor mijn vakantie in september, een systeemcamera te gaan kopen.
Dit om de simpele reden dat ik niet de hele dag met een grote tas en gewicht loop te sjouwen. 
De keuze is gevallen op de Fujifilm X-T20 vanwege de zeer goede recensies op vooral de fotografische kwaliteiten.

Ik vraag me alleen nog af wat te doen met al mijn Pentax spullen.
Wat zijn die letterlijk en figuurlijk nog waard? Figuurlijk omdat ik me afvraag wat ik er nog mee zal doen.
En voor het letterlijke gedeelte kunnen jullie misschien wat helpen.
Dit is de lijst waar het om gaat.

Pentax K5
Pentax FA 50mm 1:1.7
Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4 Macro HSM
Sigma DC 10-20mm 1:4-5.6 EX
Sigma DG 70-300mm 1:4-5.6 AP0
Flitser Metz 50 AF-1
Lowepro Slingshot 200AW

Het staat nog niet te koop, dat is dus een beetje afhankelijk van de waarde en of ik de set wel of niet in zijn geheel zou kunnen verkopen.
Misschien dat een van jullie wat indicaties kunnen geven...

Groetjes,
Cees