Auteur Topic: CameraRaw - Aanpassingspenceel  (gelezen 650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
CameraRaw - Aanpassingspenceel
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2011, 00:00:24 »
Hallo allen,

Ik heb een vraag over het gebruik van het aanpassingspenseel in Adobe Camara Raw (versie 6.3).
Ik heb - via een training dvd - begrepen dat als je het aanpassingspenseel gebruikt met de optie "autom maskering" aangevinkt, het penseel alleen dat deel van het bestand selecteert dat qua kleur etc gelijk is aan hetgeen zich 'onder het kruisje' van het penseel bevind. Een en ander ongeacht de grootte van het penseel en de instellingen van de doezelaar en verloop.
Als ik deze functie gebruik dan wordt er wel degelijk onderdelen van het bestand buiten hetgeen zich onder het kruisje bevind geselecteerd.

Ik voeg een voorbeeld bij. Voor dit voorbeeld heb ik een foto gebruikt met een relatief hoog contrast tussen hetgeen ik wil selecteren ( de broek van de dame) en de achtergrond. De broek is van oorsprong even wit als het shirt. Ik heb de belichting extreem teruggeschroefd vanwege dit voorbeeld. Zie dat het de doezelaar (?) zijn werk ruim 'buiten de broek doet". En ik ben met het kruisje niet buiten de broek gekomen (wel met de circels, maar dat zou niet uit moeten maken).


Iemand enig idee wat er verkeerd gaat?
Mis ik een instelling of zo?

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

CameraRaw - Aanpassingspenceel
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2011, 00:00:24 »