Auteur Topic: Fotoopdracht Portret  (gelezen 1597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2007, 22:49:57 »
Het krappe kader vind ik mooi, de compositie is gewoon goed. Je hebt wel een blauzweempje, ook door een plastic bus geflitst? (grapje hoor)

Guido

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2007, 22:49:57 »

Raymond

  • Gast
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2007, 20:25:12 »
Hoi Marcedwin,

Hele mooie potret foto...
Enne, geen pose, zoals ik ze het mooist vind!

succes op de cursus!
Ben benieuwd...

gr
Raymond

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2007, 01:28:15 »
Nr. 1  :-?

Krijg er weer helemaal zin in. Vanavond ff wat flits testen gedaan thuis. Wil zaterdag op een feestje foto's maken. Nieuwe portret opdracht voor de cursus.

Ga trouwens morgen is ff de originele bestanden (paar) laten uitprinten bij de fotoboer. Ff kijken hoe ze er dan uitkomen.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007, 01:29:07 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

edwindev

  • Gast
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2007, 23:10:15 »
Qua kleur en compositie vind ik je meegenomen foto mooier dan de eerste twee foto's. Het hele gezicht is scherp op een mooie rustige achtergrond. Wat dat betreft een zeer geslaagde foto. Toch vind ik de dame op de foto nog steeds erg bleek...

Hoe was de reactie op deze foto op de cursus?

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2007, 22:38:21 »
Deze foto heb ik meegenomen naar de cursus.

Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2007, 17:15:58 »
Mijn printer deed raar en heb dus maar ff afdrukken bij de fotoboer laten maken. Kan ze zo ophalen. Zag dat ze daar ook wat fletser en minder rood waren dan bij mij. Maar ja ik heb dan ook geen gekalibreerd scherm.:'(  Staat die van jouw toch goed Harry.  ;)

 

Iemand nog een suggestie hoe een Samsung BW205 beter te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 20 november 2007, 17:17:14 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2007, 16:50:16 »
Citaat
Citaat

Verder ben ik het niet eens met het wijder kaderen: probeer eens strakker :-) En ik vind hem iets te rozig. Onderstaand een wilde poging. Is het iets?

../..

Ook leuk is om wat glamour erover heen te gooien en dan de foto's naast elkaar te houden...

Ik weet niet hoe jouw scherm staat maar de foto is nu bijna grijs en erg flets. Dus of jij, of ik, hebben een verkeerd afgesteld scherm.

Dat glamour klinkt leuk maar dit is onze eerste foto opdracht. Kwestie van schieten en NIET bewerken. Op een beetje contrast e.d. na.

Ben nu aan het kiezen welke ik van de 8 meeneem. Morgen zal ik wel mijn keuze hier plaatsen plus de opmerkingen die ik op de cursus erop heb gehad.

Bedankt ieder tot zover voor de adviezen.

Tja, wat zal ik zeggen :-) ik heb een gecalibreerd scherm en zou dus een goede kleurweergave moeten hebben. Net nog even opnieuw de spyder laten lopen, maar daar zit het hem niet in... Dat de foto wat grijzer is, dat klopt. Gaat meer om het idee (minder roze en ander kadering) dan om mijn onbeholpen shop poging.

Glamour was ook meer een losse opmerking in de zin dat ik het een mooi portret vind. Als je het aan het model cadeau zou willen doen, is het wellicht leuk om de huid licht te bewerken en wat oneffenheden weg te werken. Iedereen wil er op een foto zo mooi mogelijk uit zien...
« Laatst bewerkt op: 20 november 2007, 16:52:04 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2007, 16:09:45 »
Marcedwin,

Foto 1: Goede compositie, zou alleen volgende keer iets meer naar beneden gaan waardoor je minder voorhoofd hebt en de lip niet wordt afgesneden, goed scherpgesteld op de ogen zou alleen voor een groter diafragma kiezen(indien mogelijk) want dan is het linker oog volgende keer ook scherp ;)
Foto 2: Mooie foto, beide ogen zijn scherp alleen zou ik een beetje voorhoofd en achtergrond hebben weggelaten maar dat is zou weer goed te maken in photoshop of picasa :)

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2007, 15:44:58 »
Citaat

Verder ben ik het niet eens met het wijder kaderen: probeer eens strakker :-) En ik vind hem iets te rozig. Onderstaand een wilde poging. Is het iets?

../..

Ook leuk is om wat glamour erover heen te gooien en dan de foto's naast elkaar te houden...

Ik weet niet hoe jouw scherm staat maar de foto is nu bijna grijs en erg flets. Dus of jij, of ik, hebben een verkeerd afgesteld scherm.

Dat glamour klinkt leuk maar dit is onze eerste foto opdracht. Kwestie van schieten en NIET bewerken. Op een beetje contrast e.d. na.

Ben nu aan het kiezen welke ik van de 8 meeneem. Morgen zal ik wel mijn keuze hier plaatsen plus de opmerkingen die ik op de cursus erop heb gehad.

Bedankt ieder tot zover voor de adviezen.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2007, 22:40:08 »
Foto 2 vind ik het mooist, en wat mij betreft juist mooi gekaderd! De scherptediepte van foto 1 is wat te krap; het rechteroog is prachtig scherp, maar het linkeroog niet echt! Voor mij geld dat bij een portret alles onscherp mag zijn, behalve de ogen...
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2007, 14:45:31 »
De meeste lenzen presteren niet op hun best als je minimale of maximale zoom gebruikt of minimale F stop.
De Tamron gebruik je op de 2/3 van zijn kunnen. Probeer de kitlens ook eens als hij niet helemaal uitgezoomd is...

Verder ben ik het niet eens met het wijder kaderen: probeer eens strakker :-) En ik vind hem iets te rozig. Onderstaand een wilde poging. Is het iets?



Eerste foto vind gewoon mooi. Als leerwerk: probeer eens vijf dezelfde foto's te maken met telkens een iets kleiner diafragma. Soms weet je van te voren niet wat mooier is: veel of juist weinig DOF.

Ook leuk is om wat glamour erover heen te gooien en dan de foto's naast elkaar te houden...
« Laatst bewerkt op: 19 november 2007, 14:48:54 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2007, 10:48:30 »
Hoi Marcedwin,
Als dit de nr2's zijn ben ik heel benieuwd naar de nr1's  :)

De foto's zijn ietwat donker, maar ik vind die vooral van je dochter aardig gelukt.
V.w.b. de compositie vind ik details juist mooi, maar ik snap wel de opmerkingen van de anderen over het te krap ingezoomd zijn.


Groet,


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2007, 09:50:57 »
Hoi,
Vind ze allebei wat te krap gekaderd.
Je kunt binnen ook hele mooie portretten maken tegen bv. een zwarte achtergrond (doek of papier).
Op deze manier kun je op allerlei manieren met belichting spelen. Posities van flitsers of andere lampen, diffuserexperimenten, legio mogelijkheden.

Foto van je dochtertje (neem ik aan?) oogt wat onderbelicht.
Scherpte is goed in orde.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2007, 23:17:14 »
Hi,

Dank voor de opmerkingen. Anderen zijn wat meer uitgezoomd. Zal binnenkort hier wel een linkje plaatsen.
Vond het moeilijk omdat je toch buiten wil fotograferen i.v.m. het licht. Maar het is nu koud, dus dikke jassen en sjalen aan. Dat beperkt je een beetje in je mogelijkheden. Of ik zie iets over het hoofd. Maar ja dat hoor ik dan wel hier of dinsdag op de cursus.

Vond het uiteindelijk wel leuk om te doen en heb er toch een aantal leuke foto's aan overgehouden.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Raymond

  • Gast
Re: Fotoopdracht Portret
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2007, 23:09:28 »
Hoi Marcedwin,

Voor zover ik kan zien is foto 1 inderdaad scherper en meer helder, het verschil in brandpunt geeft in ieder geval meer dof/minder scherptediepte (gelet op de oorbel in foto 1...).
Foto 2 is in deze vergelijking inderdaad 'minder'.
Er had van mij alleen wat meer uitgezoomd mogen zijn, alhoewel de ogen zo wel mooi zijn.

Voor iemand met alleen de kitlens (ik dus) is dit in ieder het moment om eens goed achter de oren te krabben :-?

Suggestie, persoonlijk vind ik het heel mooi als iemand niet poseert... (om die reden heb ik alle geluidjes die het scherpstellen bevestigen uitgezet en ben ik ozoo blij dat Pentax niet zo'n irritant lampje heeft zoals de meeste autofocus camera's...)

Groetjes,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 18 november 2007, 23:11:54 door Raymond »

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Fotoopdracht Portret
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2007, 22:20:17 »
Voor onze 1e opdracht moesten we een portret maken. Zonder verdere aanwijzingen. Hierbij 2 voorbeelden. Valt me op als ik de hele rits doorneem dat die met de Tamron en 'technisch' mooier uitzien. Zijn toch allebei goedkope lensjes, maar zit schijnbaar toch veel verschil tussen. Of zou dat met brandpunt te maken hebben?


ISO400 - Tamron 70-300 - f4.5 - 1/160 - 200mm (300mm) - -0.3 belichting



ISO400 - Kitlens 18-55 - f5.6 - 1/100 - 55mm (82mm)

Dit zijn de nr2 foto's ;-) wat mij betreft. De NRs 1 neem ik mee naar de les.

Is het wat?
Ik ben nog steeds op zoek ...