Auteur Topic: aankoop 2de hands pentax K-1  (gelezen 1141 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: aankoop 2de hands pentax K-1
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2018, 18:02:07 »
Voordeel van fullframe in situaties met weinig licht is dat de sensor groter is, dus meer licht vangt.
Maar lenzen hebben minder bereik, als je op K-1 hetzelfde bereik wil hebben als de 50 -135 mm, dan heb je de dure 70 - 200 mm nodig. Deze weegt 1.7 kg (de 50 -135 mm weegt iets van 700 gram)!

Dat is mijn overweging om op APC te blijven. Zelf sta ik vaak bij concerten te fotograferen en als ik kijk wat sommige fotografen mee slepen.

En als ik kijk na de verbetering in AF tussen de K5 II (gebruik ik nog steeds als tweede body) en de K3 II, dan is de autofocus van de K3 II een stuk beter geworden. Dus ik wacht eigenlijk op de opvolger van de K3 II

Dus als je het belangerijk vind om licht op stap te gaan (en nog tele bereik te hebben), zou je naar de KP, K3 of de opvolger kunnen kijken.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: aankoop 2de hands pentax K-1
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2018, 18:02:07 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: aankoop 2de hands pentax K-1
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2018, 20:20:10 »
Hoi Jochen,

Ik heb het zelfde setje lenzen en die werken prima op mijn K1 ik gebruik dit voor als ik echt voor de fotografie op pad ga.
voor actieve dingen, zoals trektochten, gaan er een micro 43 body van Panasonic mee en panasonic leica glas.
Vroeger gebruikte ik voor alles mijn Pentax k3 (aps-c) nu id het gesplitst naar 2.4x zo groot FF(K1) en 0.6 x zo groot Micro 43

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: aankoop 2de hands pentax K-1
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2018, 10:53:21 »
Geen twijfel, doen!

Als je naar mijn onderschrift kijkt zie je dat ik ook veel oud glas heb.
Bewust om compact te blijven.
De K1 is gezien jouw soort fotografie dan ook de beste keuze. (landschap, nacht)
Denk dat de af met de nieuwe firmware ook weer iets beter zou moeten zijn in lowlight.
In die extreme omstandigheden is handmatig scherpstellen sowieso altijd beter.
Irix is natuurlijk ook handmatig.

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline jochen

  • Newbie
  • Berichten: 22
aankoop 2de hands pentax K-1
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2018, 08:30:06 »
Ik zou de pentax K-1 voor een goede prijs kunnen overkopen van iemand, maar zit nog te twijfelen of dit wel zin heeft voor mij. Ik heb momenteel de K5II en gebruik hem vooral als landschapscamera. Ik hou erg van nachtfotografie en tenminste wanneer er weinig licht is. Ik gebruik hem veel tijdens actieve vakanties tijdens trektochten in de bergen, dus compacte en niet al te zware apparaten zijn handiger. Dus ik was meer aan het kijken naar de KP of naar de toekomstige opvolger van de KP/K3II. Maar nu ik de K-1 voor een "koopje" kan hebben, begin ik te twijfelen. Ik heb namelijk toch al wel wat goed Full-Frame glas, waaronder de FA31 en de FA77, de Irix 15mm en een F*300. Toch zal ik nooit de nieuwere generatie van Full-Frame lenzen kopen, omdat ze gewoon te groot en te zwaar zijn. Het zou dus meer zijn om mijn FullFrame glas 100% te gebruiken. Ook denk ik dat nachtfotografie beter is met de K-1. Denken jullie dat het zin heeft om die K-1 aan te schaffen?