Auteur Topic: Pentax DA 16-85mm  (gelezen 1298 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: 16/85
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2015, 14:43:09 »
Interessant bereik, mooie prestaties op optimale diafragma's maar, voor zijn beperkte lichtsterkte en variabel diafragma bij verschillende zoomstanden een te dure lens. F5.6 op 85mm is toch, in ieder geval voor mij, te beperkend. Mooie foto's trouwens!

Die centreringsproblemen hebben wel meer lenzen af en toe last van, dat valt te corrigeren door omruilen van een exemplaar dat er last van heeft. Sigma is er groot mee geworden ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 16/85
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2015, 14:43:09 »

JohnnieS

  • Gast
Re: 16/85
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2015, 13:12:14 »
Deze serie Foto's zien er perfect uit,je hebt je best gedaan :D :D
Jammer dat je die wat mindere Foto's hier niet kunt laten zien, had zelf graag gezien in hoe verre die niet geslaagd waren.
In iedere productie batch zitten er wel een paar mindere kwaliteitlensjes tussen, we noemen dat Maandagmorgen Lensjes.
Misschien dat je in de toekomst een beter exemplaar tegenkomt , ik zelf zou hem in de winkel al testen  :angel:

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: 16/85
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2015, 11:19:19 »
Link naar de Photozone test: http://www.photozone.de/pentax/903-pentax_1685_3556

En een zeer positieve test op ephotozine: http://www.ephotozine.com/article/hd-pentax-da-16-85mm-f3-5-5-6-ed-dc-wr-review-27561

Ik zelf was ook verleid door deze lens. Ik heb een paar mooie lenzen maar eigenlijk geen ‘standaard zoom’, d.w.z. een zoom met een veelzijdig bereik die je voor een dagje uit in veel verschillende situaties kan gebruiken. De 16-85mm beloofde betere optische prestaties te leveren dan de 18-135mm en als oud bezitter van de 16-45mm wist ik hoe regelmatig de twee millimeters aan de onderkant gebruikt worden. Toen ik de lens nieuw zag voor ruim onder de 600 euro, was ik om en heb ik er een besteld.

Een bezoek aan een kasteel met de klas van mijn dochter was een mooie gelegenheid om de lens uit te testen.

De foto’s zijn iets groter dan hier weergegeven dus open ze in een nieuwe tab om volle resolutie te zien. Daarnaast zit alle exif er nog in.

1.


2.


3.


4.


5.


De lens heeft inderdaad een zeer nuttige veelzijdigheid. Kleuren en contrast zijn uitstekend. Scherpte is over het algemeen goed en AF was probleemloos. De lens heeft zeer weinig last van CA en werkte goed in tegenlicht situaties met heftige contrasten. Bouwkwaliteit lijkt goed, zeer solide.

Toch heb ik de lens terug gestuurd. Er zijn een paar foto’s (die ik hier niet kan laten zien) waarop me opviel dat er een verschil was tussen links en rechts. Dit viel me op voordat ik er naar zocht. Ik heb vervolgens wat gerichte foto’s gemaakt en dat bevestigde wat ‘decentering’ problemen. Op 85mm was de lens zeer soft rechts en op 16mm was het een beetje vaagheid links, onafhankelijk van diafragma. In het midden bereik zag ik geen problemen.

Misschien dat ik weer eens een andere exemplaar probeer en een goede exemplaar zou een fantastisch lens zijn. Mits de lens onder de 600 euro kan blijven is wat mij betreft echt de enige nadeel dat het niet een compacte lens is maar daar krijg je wel veel beeldkwaliteit voor terug.
Verliefd op de K-1

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: 16/85
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2015, 22:38:46 »
Was al bekend!  ;)

ik ben ook zeer positief over deze lens  ;D

Offline simon

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • kijken met aandacht
Pentax DA 16-85mm
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2015, 22:36:46 »
Zeer positieve test op photozone!!!
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2015, 20:05:35 door simon »