Auteur Topic: filters zoomlens  (gelezen 2237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: filters zoomlens
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2015, 14:01:35 »
Het artikel ging ook niet over gewonene mensen die wandelen. Maar diegene die net meer het extreme opzoeken. en dan hnagen ze inderdaad de camera weleens met bajonetten aan klimgerei (of tas) om hem gewoon te kunnen pakken.
Tsja, daar ligt kennelijk mijn onwetendheid. Ik hang niet regelmatig aan bergen, ik gebruik de camera vooral tot hoogte keukentrapje :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: filters zoomlens
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2015, 14:01:35 »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: filters zoomlens
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2015, 13:08:55 »
Een verzekering is leuk, alleen hoe goed je evrekering ook is. Hij zal niet binnen een uur met een nieuwe lens komen als je hem beschadigd terwijl je op een trip bent.

Het gaat niet om dat men onhandig doet. Maar soms heeft men de camera niet in een tas. Omdat er omstandigheden zijn waarbij een camera uit en tas halen gewoon erg onhandig is, zoniet onmogelijk. Het artikel ging ook niet over gewonene mensen die wandelen. Maar diegene die net meer het extreme opzoeken. en dan hnagen ze inderdaad de camera weleens met bajonetten aan klimgerei (of tas) om hem gewoon te kunnen pakken.

En zonnenkappen kunnen erg makkelijk van je lens vallen bij stoten, heb meerdere keren achterom gekeken omdat ik iets hoorde vallen, en ja hoor daar lag weer m'n zonnekap.

newmikey2

  • Gast
Re: filters zoomlens
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2015, 12:01:17 »
Ik doe weer vaak skateboard fotografie, en daar willen wel eens steentjes hard wegschieten. Een zonnekap helpt hier niet tegen. zelfde geldt voor rally, wielrennen etc. Overal waar steentjes etc wegspringen is extra bescherming welkom.
Oh, zeker! Ook op het strand met opspattend water en zandstralende winden...

Citaat
Heb ook net een artikkel gelezen over outdoor fotografie, en daar raden ze ook UV filters aan. Omdat met het vele wandelen/klimmen je de lens toch snel krast. En lensdoppen en zonnekappen er toch wel vaak af schijnen te vallen (ook al klim ik niet, ben het er zeker mee eens, de keren dat ik een dop ben kwijtgeraakt zijn niet te tellen. en zonnekappen bliven oom maar vallen, zeker die met plastic bajonet).
Ik kan me eigenlijk op géén enkele manier voorstellen hoe bij wandelen/klimmen de lens snel zou moeten krassen tenzij je onhandig met je camera omgaat. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een zonnekap er "zomaar' afviel dus dat is voor mij al helemaal een raadsel.

Als je dan toch al een filter gebruikt, moet het meteen wel een hele dure zijn om ongewenste effecten te verminderen (vermijden gaat helaas niet altijd) en moet je het in al je filtermaten aanschaffen wat op vele honderden euros uitkomt.

Feit blijft dat er maar één filter is wat op alle lenzen past, alle diameters schroefdraad en allemaal tegelijkertijd. Eén filter wat géén extra lucht-glas-lucht overgang heeft en nooit ongewenste reflecties of contrastvermindering geeft. een filter wat je nooit kunt vergeten, wat niet krast en géén vignettering veroorzaakt zelfs op de allerwijdste groothoeklenzen. eén filter wat zèlfs op de Sigma 8-16mm past. Dat filter heet: een apparatuur verzekering. Zelfs op de langere termijn goedkoper dan een complete serie kwaliteitsfilters.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: filters zoomlens
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2015, 11:01:06 »
ik zou het zeker geen bagger willen noemen. Technisch gezien is er inderdaad geen UV filter meer nodig. Maar als extra bescherming kunne ze erg nuttig zijn, ligt ook aan soort fotografie dat je doet. Ik doe weer vaak skateboard fotografie, en daar willen wel eens steentjes hard wegschieten. Een zonnekap helpt hier niet tegen. zelfde geldt voor rally, wielrennen etc. Overal waar steentjes etc wegspringen is extra bescherming welkom.

Heb ook net een artikkel gelezen over outdoor fotografie, en daar raden ze ook UV filters aan. Omdat met het vele wandelen/klimmen je de lens toch snel krast. En lensdoppen en zonnekappen er toch wel vaak af schijnen te vallen (ook al klim ik niet, ben het er zeker mee eens, de keren dat ik een dop ben kwijtgeraakt zijn niet te tellen. en zonnekappen bliven oom maar vallen, zeker die met plastic bajonet).

Dus ja er is zeker nog nut voor UV filters.

Offline Frankie

  • Newbie
  • Berichten: 13
Re: filters zoomlens
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2015, 19:17:49 »
Haha...oeps...fantastisch zo'n iPhone met autocorrect  😂

newmikey2

  • Gast
Re: filters zoomlens
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2015, 18:31:52 »
Was wel eens benieuwd zo ja en welke filters jullie op je zoomlenzen gebruiken. De een zweert erbij tevens als bescherming van de lens en de ander voor een extra dementie, de volgende vind filters bagger  :). Wat vinden jullie?
Toch blijf ik me in m'n achterhoofd afvragen wat Frankie hier precies mee bedoelt - weet hij iets wat wij niet weten? Zou zo'n filter extra medische effecten hebben?

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: filters zoomlens
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2015, 18:24:02 »
Een levendige discussie  :)
Ook ik gebruik GEEN UV- of Skylightfiter meer. Het is me teveel 'gedoe' als ik een pola of ND filter wil gebruiken.
Je moet filters namelijk zeker niet op elkaar schroeven (tenzij je graag vignettering wilt... )

Maar bij rally's, klauterpartijen e.d. zal ik misschien mijn (dure) UV filter nog eens op gaan zoeken.  :) ;)
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Frankie

  • Newbie
  • Berichten: 13
Re: filters zoomlens
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2015, 18:16:16 »
Haha leuk jullie reactie's......

@ Kees sc.....was benieuwd naar filters op een zoomlens...

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: filters zoomlens
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2015, 18:14:53 »
In eerste instantie had ik uv filters, ter bescherming vooral . Ook heeft dit me gered van een forse lensbeschadiging. Momenteel zitten dr op mn DA* 16-50 en 50-135 behoorlijke zonnekappen dat ik er van zie. Bij zeer felle zon vaak in caribische gebieden of hier uiteraard gebruik ik een polarisatiefilter tbv up-spicen van de lucht en tegen gaan van schitteringen. Voor fratsen en experimentele foto's heb ik een Cokin filterset voor oa groothoek, de 16 en 50. Hierbij heb ik recent een 10 stops bigstopper en vandaag passende zonnekappen besteld. Vr gr Sander
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 23:16:17 door drielletje »

newmikey2

  • Gast
Re: filters zoomlens
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2015, 17:55:28 »
+1   UV-filters tegen UV stralen werken alleen maar in het hooggebergte. Voor de rest kosten ze alleen maar geld en is het altijd een leuke "nevenvangst" bij de verkoop van een lens.
Zelfs in het hooggebergte werken ze niet, Bert. Dit was slechts waar in het filmtijdperk, bij digitaal is er nul komma zero impact, hoe hoog je ook gaat. Als ik een lens koop waar het filter "altijd opgezeten heeft" ga ik er van uit dat ik dubbel moet oppassen - het is een beetje als een auto'tje wat van een oud dametje is geweest, je weet nooit wat er allemaal mis is... :evil:

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: filters zoomlens
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2015, 17:31:15 »
Bagger, tenzij de omstandigheden er om vragen. Ik gebruik ND's om sluitertijden omlaag te brengen, CPL's tegen schittering en vóór kleursaturatie en eigenlijk nooit een z.g. "beschermingsfilter" of "UV" - ik geloof niet eens dat ze in mijn tas zitten, wat ik heb ligt ergens in een laatje. Ik gebruik altijd een zonnekap, zèlf binnenshuis, als bescherming maar ook om contrastverlies door invallend licht te beperken.
+1   UV-filters tegen UV stralen werken alleen maar in het hooggebergte. Voor de rest kosten ze alleen maar geld en is het altijd een leuke "nevenvangst" bij de verkoop van een lens.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: filters zoomlens
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2015, 17:22:04 »
Ik heb gisteren met de camera van een collega een foto moeten maken. Toen deze gewaardeerde man de lensdop er af haalde zat er een giga barst in het glas. GELUKKIG ZAT ER EEN UV-FILTER VOOR! Deze ging er nog af, schroefdraad zat los er aan, zonnekap was gebarsten maar de lens was heel. Wat was er gebeurd als er geen filter op zat? Blijft een moeilijk verhaal.
En ja, ik weet dat ze er niet zijn om vallen tegen te gaan, maar toch.... :-\

p.s. waarom staat dit in een zoomlensrubriek?

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: filters zoomlens
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2015, 16:43:18 »
Ik heb er altijd een filter op zitten. Bij slecht weer een UV en de rest van de tijd een polarisatie. Mensen kunnen UV filter onzin vinden maar ik zweer erbij. Heeft me 1 keer al een lens gered namelijk! (Tijdens een rally een steen die het UV filter kapot sloeg (dikke buts erin en een barst) terwijl mijn lens mooi heel gebleven was
Ik kan me voorstellen dat het bij zo`n evenement voor kan komen dat er een steentje opspat en dat zo`n filter je lens kan redden. Maar doorsnee zou ik iemand niet aanraden er een UV of Skylight filter voor te zetten. Nadeel van dergelijke filters zijn groter dan voordeel muv genoemd voorbeeld hiervoor. Vergelijk het met dubbel glas, als daar de zon doorschijnt zie je het licht achter de ruit niet in dezelfde lijn doorgaan, oftewel het verspringt. Hierdoor zul je met je lens ook iets aan kwaliteit inleveren. Daarnaast vergroot het de kans op lens flare aanzienlijk. Zoals in andere berichtjes al staat geeft een zonnekap de nodige bescherming voor het stoten van je lens, die heb ik er dan ook altijd opstaan en niet alleen als de zon schijnt.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: filters zoomlens
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2015, 16:28:17 »
Ik heb er altijd een filter op zitten. Bij slecht weer een UV en de rest van de tijd een polarisatie. Mensen kunnen UV filter onzin vinden maar ik zweer erbij. Heeft me 1 keer al een lens gered namelijk! (Tijdens een rally een steen die het UV filter kapot sloeg (dikke buts erin en een barst) terwijl mijn lens mooi heel gebleven was


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: filters zoomlens
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2015, 15:54:55 »
geheel eens met NewMikey2
Zgn beschermingsfilters is geldklopperij, je zonnekap is de beste lensbeschermer
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: filters zoomlens
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2015, 15:50:25 »
Bagger, tenzij de omstandigheden er om vragen. Ik gebruik ND's om sluitertijden omlaag te brengen, CPL's tegen schittering en vóór kleursaturatie en eigenlijk nooit een z.g. "beschermingsfilter" of "UV" - ik geloof niet eens dat ze in mijn tas zitten, wat ik heb ligt ergens in een laatje. Ik gebruik altijd een zonnekap, zèlf binnenshuis, als bescherming maar ook om contrastverlies door invallend licht te beperken.
+1
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

newmikey2

  • Gast
Re: filters zoomlens
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2015, 15:23:57 »
Bagger, tenzij de omstandigheden er om vragen. Ik gebruik ND's om sluitertijden omlaag te brengen, CPL's tegen schittering en vóór kleursaturatie en eigenlijk nooit een z.g. "beschermingsfilter" of "UV" - ik geloof niet eens dat ze in mijn tas zitten, wat ik heb ligt ergens in een laatje. Ik gebruik altijd een zonnekap, zèlf binnenshuis, als bescherming maar ook om contrastverlies door invallend licht te beperken.

Offline Frankie

  • Newbie
  • Berichten: 13
filters zoomlens
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2015, 15:03:52 »
Was wel eens benieuwd zo ja en welke filters jullie op je zoomlenzen gebruiken. De een zweert erbij tevens als bescherming van de lens en de ander voor een extra dementie, de volgende vind filters bagger  :). Wat vinden jullie?