Auteur Topic: Rondom "De Waagh" te Nijmegen  (gelezen 1269 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2018, 12:53:53 »
Ik vind het een hele verbetering. Mooi ook dat je de inleidende lijn van de goot hebt weten te behouden.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2018, 12:53:53 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2018, 08:48:29 »
Dat doet bij mij het vermoeden opkomen dat je geen idee hebt wat je wilde fotograferen en je pas op je PC achteraf een compositie hebt gezien. Voor zover ik kan zien uit de foto's was er geen belemmering op dichter op het onderwerp ("fiets") te komen om een foto te maken zonder (sterk) te moeten uitsnijden......
Ik maakte hier een foto van een monumentaal gebouw, niet zozeer van de fiets. Om rechte verticalen te krijgen, neem ik dan ook een groot deel van de voorgrond op de foto. Ook maak ik expres een "ruime" foto, omdat ik weet dat ik achteraf door te croppen nog veel aan de foto kan veranderen. Achteraf kwam de fiets pas in beeld als interessant onderwerp om op in te zoomen. Je gaat dus te kort door de bocht door te zeggen dat ik geen idee had wat ik wilde fotograferen. Maar wel bedankt voor het advies natuurlijk. Overigens maak ik foto's als tijdverdrijf, niet om een "echte" fotograaf te zijn, wat dat ook zijn mag. Maar leuke foto's zien, daar houd ik wel van.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2018, 00:17:06 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2018, 00:21:48 »
[...] Foto 4 is al een sterke crop, maar misschien is hij nog verder te croppen.

En hier foto 4 nog een keer met meer stoep aan de voorkant. Of het een verbetering is kan ik niet zo beoordelen. Daarvoor heb ik al te vaak naar de foto's gekeken denk ik.[...]

Dat doet bij mij het vermoeden opkomen dat je geen idee hebt wat je wilde fotograferen en je pas op je PC achteraf een compositie hebt gezien. Voor zover ik kan zien uit de foto's was er geen belemmering op dichter op het onderwerp ("fiets") te komen om een foto te maken zonder (sterk) te moeten uitsnijden......

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2018, 22:18:39 »
Het heeft zo z'n voordelen dat het een crop betreft. Dan kun je namelijk ook nog overwegen om nog een beetje meer stoep voor de fiets in de foto te laten.
En hier foto 4 nog een keer met meer stoep aan de voorkant. Of het een verbetering is kan ik niet zo beoordelen. Daarvoor heb ik al te vaak naar de foto's gekeken denk ik.

IMG_0219-2 by 2011*Alwin, on Flickr
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2018, 12:14:24 »
... Foto 4 is al een sterke crop, maar misschien is hij nog verder te croppen.
Het heeft zo z'n voordelen dat het een crop betreft. Dan kun je namelijk ook nog overwegen om nog een beetje meer stoep voor de fiets in de foto te laten.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2018, 15:35:18 »
Lekker sfeervolle serie geworden met die historische gebouwen. Wel jammer (zoals EviZ ook al aangeeft) dat men er allemaal hedendaags rommel tussen/voor neerzet. Met uitzondering van foto 4 hebben alle foto's daar toch wel last van.
Positief vind ik dat je de horizontale en verticale lijnen weer goed voor elkaar hebt (al twijfel ik een beetje bij de eerste foto). Bij de 4e foto denk ik dat ik snap wat je met de foto wilde vastleggen, maar het komt wat mij betreft niet echt lekker uit de verf. De foto heeft nu niet echt een onderwerp, mijn ogen gaan van de fiets, naar de ramen en dan naar het kunstwerk. Als de fiets tegen een oud gebouw het onderwerp is, zou ik de beelduitsnede wat kleiner maken, zodat het kunstwerk en een groot deel van de ramen buiten de foto vallen.

Groet,  Peter
Bedankt EviZ en Peter voor de reacties.
Lijnen rechtzetten is een kleinigheidje met LR. Alhoewel de rechterkant van "De Waagh" op foto 1 wat te enthousiast is bewerkt. Foto 4 is al een sterke crop, maar misschien is hij nog verder te croppen.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2018, 12:29:02 »
Lekker sfeervolle serie geworden met die historische gebouwen. Wel jammer (zoals EviZ ook al aangeeft) dat men er allemaal hedendaags rommel tussen/voor neerzet. Met uitzondering van foto 4 hebben alle foto's daar toch wel last van.
Positief vind ik dat je de horizontale en verticale lijnen weer goed voor elkaar hebt (al twijfel ik een beetje bij de eerste foto). Bij de 4e foto denk ik dat ik snap wat je met de foto wilde vastleggen, maar het komt wat mij betreft niet echt lekker uit de verf. De foto heeft nu niet echt een onderwerp, mijn ogen gaan van de fiets, naar de ramen en dan naar het kunstwerk. Als de fiets tegen een oud gebouw het onderwerp is, zou ik de beelduitsnede wat kleiner maken, zodat het kunstwerk en een groot deel van de ramen buiten de foto vallen.

Groet,  Peter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2018, 17:32:40 »
Ik vind de derde ook de mooiste van de set. Al vind ik het wel wat jammer van de "rommel" onder de poort (vuilcontainer, ladder/steiger en verkeersborden).....

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2018, 23:06:10 »
Foto 3 is een uitsnede van foto 2. Dus ik heb niet met mijn voeten bewogen.

Je hebt gelijk; 2 had ik nauwelijks bekeken. Foto 3 vind ik veel beter door de grotere weergave en uitvergroting, waardoor de details zichtbaarder worden.

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2018, 21:26:07 »
Mooie serie. Goed te zien is dat een paar stappen dichterbij, een hele andere foto opleveren (foto 2 en 3).

Groeten, Arno
Bedankt voor je reactie.

Foto 3 is een uitsnede van foto 2. Dus ik heb niet met mijn voeten bewogen. Ik was benieuwd of het iemand zou opvallen.  :D

Groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2018, 21:19:52 »
Mooie serie. Goed te zien is dat een paar stappen dichterbij, een hele andere foto opleveren (foto 2 en 3).

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Rondom "De Waagh" te Nijmegen
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2018, 22:12:46 »
De camera is de EOS m50, het objectief is de EF-M 15-45mm IS STM.

1.
ISO 100, 15 mm, f/7.1, 1/160
IMG_0211 by 2011*Alwin, on Flickr

2.
ISO 100, 16 mm, f/7.1, 1/250
IMG_0216 by 2011*Alwin, on Flickr


3.
ISO 100, 16 mm, f/7.1, 1/250
IMG_0216-2 by 2011*Alwin, on Flickr

4.
ISO 200, 16 mm, f/7.1, 1/60
IMG_0219 by 2011*Alwin, on Flickr

Groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)