Auteur Topic: Ideeënbus  (gelezen 94812 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus
« Reactie #379 Gepost op: 18 april 2017, 04:36:15 »
Dat ligt aan Tinypic.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ideeënbus
« Reactie #379 Gepost op: 18 april 2017, 04:36:15 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Ideeënbus
« Reactie #378 Gepost op: 17 april 2017, 10:16:26 »
Ik heb Faststone geinstalleerd en na het verkleinen bewaart hij idd de Exif. Bedankt Arno.
Toch, na het uploaden naar Tinypic en plaatsen op het forum, is de exif weer weg.
zie http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=40895.msg360834;topicseen#msg360834
Wat doe ik verkeerd?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Ideeënbus
« Reactie #377 Gepost op: 17 april 2017, 07:58:38 »
de fotos voor het forum moeten toch JPG van max 1024 zijn? // formaat TIFF om op te slaan.
Met Faststone kan je foto's in RAW ontwikkelen en daarna in TIFF opslaan om zoveel mogelijk informatie te behouden voor verdere bewerkingen; niet om te gebruiken voor het forum. Zelf gebruik ik (waarschijnlijk onterecht) meestal JPG en geen RAW omdat de haalbare verbeteringen te klein zijn.
Velen gebruiken een betaalde versie van Lichtroom, dat zal wel zijn redenen hebben. Er zijn meerdere versies te verkrijgen en natuurlijk updates voor verbeteringen; hierin ga ik me niet verdiepen. Er is nu ook een gratis versie van Lichtroom te verkrijgen; deze heb ik nog niet uitgeprobeerd en weet ook de voor-en nadelen niet. Misschien dat andere leden hier advies over kunnen geven.

Groeten, Arno


Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Ideeënbus
« Reactie #376 Gepost op: 17 april 2017, 00:21:29 »
Arno wederom bedankt, ik ga hem proberen.
Een vraag: de fotos voor het forum moeten toch JPG van max 1024 zijn, maar je noemt het formaat TIFF om op te slaan.
Doe je dat of was alleen een voorbeeld ?
gr Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Ideeënbus
« Reactie #375 Gepost op: 16 april 2017, 22:43:46 »
Ik ben met Mharda eens.
Ik gebruik bv. Irfanview (een gratis programma) Probleem van dit programmatje is dat de JPG geen Exif meer heeft en moet ik al de gegevens handmatig bijvoegen.
Veel makkelijker zou zijn:
foto bekijken, eventueel croppen en wegschrijven evt. als RAW.
Tot een halfjaar geleden, gebruikte ik ook Irfanview, nu Faststone image viewer 5.9 (ook een gratis programma)
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/faststone-image-viewer-fotobewerking-slideshow
Je Exif gegevens blijven bewaard, je kan RAW bewerken en eventueel opslaan in Tiff ; het biedt meer mogelijkheden en werkt prettiger na gewenning.

Groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Ideeënbus
« Reactie #374 Gepost op: 16 april 2017, 18:34:41 »
Ik ben met Mharda eens.
De meeste fotografen schieten in RAW, de foto moet dan eerst teruggebracht worden naar max 1024, opgeslagen worden als JPG, wat ik doe dan is uploaden in TinyPic, het adres kopiëren en plakken op de topic. Omslachtig helemaal !
De vraag is dus hoe kan je al dit werk versoepelen.
Ik gebruik bv. Irfanview (een gratis programma) om een foto te kekijken, eventueel croppen, verkleinen naar 1024 en wegschrijven als JPG.
Probleem van dit programmatje is dat de JPG geen Exif meer heeft en moet ik al de gegevens handmatig bijvoegen.
Veel makkelijker zou zijn:
foto bekijken, eventueel croppen en wegschrijven evt. als RAW.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ideeënbus
« Reactie #373 Gepost op: 31 januari 2016, 10:59:56 »
Voorstel in het kader van de versimpeling en vermindering van regels :)

Geen grenzen meer aan het formaat van de foto.

Motivatie: de regel is ooit ingesteld omdat niet iedereen een 'groot' (toen werd 17inch al groot genoemd) beeldscherm had en men zo niets extra hoefde te doen om toch de hele foto te zien. Momenteel ondersteunen bijna alle browsers het automatisch resizen of kan je met CTR+ / CTRL- in en uitzoomen. Ook op mobiel en tablet heb ik geen enkel probleem met het forum... Kortom, in mijn ogen heeft de techniek de regel overbodig gemaakt.

Ook het feit dat er wat meer data wordt verzonden is geen erg groot probleem meer.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #372 Gepost op: 30 januari 2016, 07:08:56 »
Ik denk dat een vast punt als 'Hoe plaats ik foto's' wel handig is voor de newbies. Die vraag komt geregeld terug.

die zijn toch wel gemakkelijk te vinden en naar te verwijzen.

•   Het plaatsen van foto's op dit forum vanuit Flickr
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36336.0

•   Foto's plaatsen op het forum...
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11437.0

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #371 Gepost op: 29 januari 2016, 21:55:08 »
De felicitaties kunnen best wel betekenisvol zijn omdat ze - ook al zijn ze automatisch gegenereerd - in werking zijn gezet door de crew. Het versterkt de persoonlijke betrokkenheid bij het forum mijns insziens.

Goed argument. Zeker. Maar neemt niet weg dat het voor mij ook niet hoeft en dat het doordat het automatisch gegenereerd is, ook al is het door mensen handen geprogrammeerd, toch onpersoonlijk is.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #370 Gepost op: 29 januari 2016, 21:48:31 »
Eerlijk gezegd kan ik hier ook wel in meegaan.  :schaam:

Het is natuurlijk goed bedoeld, maar omdat het een automatisch gegenereerd bericht is, doet het mij echt niets en heeft het voor mij geen enkele toegevoegde waarde.
De felicitaties kunnen best wel betekenisvol zijn omdat ze - ook al zijn ze automatisch gegenereerd - in werking zijn gezet door de crew. Het versterkt de persoonlijke betrokkenheid bij het forum mijns insziens.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #369 Gepost op: 29 januari 2016, 21:42:04 »
Wat mij betreft mogen de automatische "gefeliciteerd met je verjaardag"-berichtjes ook wel verdwijnen......... :)

Eerlijk gezegd kan ik hier ook wel in meegaan.  :schaam:

Het is natuurlijk goed bedoeld, maar omdat het een automatisch gegenereerd bericht is, doet het mij echt niets en heeft het voor mij geen enkele toegevoegde waarde.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #368 Gepost op: 29 januari 2016, 20:08:40 »
Nieuwe leden melden zich gelukkig met enige regelmaat aan. Er is dan een vaste kern die deze mensen welkom heet op het forum. Heel aardig, hoe kort de voorstelling soms ook is.
Ik heb er wel vaker over gedacht, want is het niet zo netjes/aardig of wat dan ook dat er vanuit de mods óók een reactie komt. Dat gebeurt nooit en ik vind dat "wij" het wel een beetje laten afweten. Je zou ook nog kunnen denken aan een algemeen/automatisch welkomstberichtje met wat vaste punten. Idee?
Het is al gezegd.......automatische berichtjes zijn zo onpersoonlijk. Bovendien krijgt een nieuw lid toch al een welkom-mail van "the crew".
Wat mij betreft mogen de automatische "gefeliciteerd met je verjaardag"-berichtjes ook wel verdwijnen......... :)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #367 Gepost op: 24 januari 2016, 20:49:39 »
Je zou ook nog kunnen denken aan een algemeen/automatisch welkomstberichtje met wat vaste punten. Idee?
Ik denk dat een vast punt als 'Hoe plaats ik foto's' wel handig is voor de newbies. Die vraag komt geregeld terug.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #366 Gepost op: 24 januari 2016, 20:46:38 »
... Aardig idee, maar wat niet moet worden vergeten is dat het dan wel een stuk minder persoonlijk wordt. En dat is toch het leuke aan een forum, het persoonlijke.

Daar ga ik helemaal in mee.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #365 Gepost op: 24 januari 2016, 13:43:38 »
Nieuwe leden melden zich gelukkig met enige regelmaat aan.

Heel fijn!!

Je zou ook nog kunnen denken aan een algemeen/automatisch welkomstberichtje met wat vaste punten. Idee?

Aardig idee, maar wat niet moet worden vergeten is dat het dan wel een stuk minder persoonlijk wordt. En dat is toch het leuke aan een forum, het persoonlijke.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #364 Gepost op: 24 januari 2016, 09:12:11 »
Nieuwe leden melden zich gelukkig met enige regelmaat aan. Er is dan een vaste kern die deze mensen welkom heet op het forum. Heel aardig, hoe kort de voorstelling soms ook is.
Ik heb er wel vaker over gedacht, want is het niet zo netjes/aardig of wat dan ook dat er vanuit de mods óók een reactie komt. Dat gebeurt nooit en ik vind dat "wij" het wel een beetje laten afweten. Je zou ook nog kunnen denken aan een algemeen/automatisch welkomstberichtje met wat vaste punten. Idee?

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Ideeënbus
« Reactie #363 Gepost op: 30 september 2015, 12:59:33 »
Kennelijk leeft het onderwerp verder niet ;-)

Andere sugestie:
is het mogelijk om bij het verplaatsen van topic naar het archief (te koop aangeboden en waar naar toe vandaag) het verplaatsen te doen zonder een "kruimelspoor" achter te laten? Dat zou het overzicht voor de (nog) actieve onderwerpen m.i. wel goed doen. Zeker in het geval er in een keer een grote hoeveelheid topic wordt verplaatst (overigens top dat er 'onderhoud' in deze boards plaats vind, kees!)

Ik heb bewust het topic even laten staan. Twee redenen: dan kan men zien dat het item verkocht en verplaatst is, én omdat het een extra handeling is was ik daar nog niet aan toe gekomen.
Bij deze afgerond.


Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus
« Reactie #362 Gepost op: 30 september 2015, 12:28:48 »
...Andere sugestie:
is het mogelijk om bij het verplaatsen van topic naar het archief (te koop aangeboden en waar naar toe vandaag) het verplaatsen te doen zonder een "kruimelspoor" achter te laten? Dat zou het overzicht voor de (nog) actieve onderwerpen m.i. wel goed doen. Zeker in het geval er in een keer een grote hoeveelheid topic wordt verplaatst (overigens top dat er 'onderhoud' in deze boards plaats vind, kees!)
+1 voor zowel het idee als de waardering voor het onderhoud.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus
« Reactie #361 Gepost op: 27 september 2015, 18:12:18 »
Kennelijk leeft het onderwerp verder niet ;-)

Andere sugestie:
is het mogelijk om bij het verplaatsen van topic naar het archief (te koop aangeboden en waar naar toe vandaag) het verplaatsen te doen zonder een "kruimelspoor" achter te laten? Dat zou het overzicht voor de (nog) actieve onderwerpen m.i. wel goed doen. Zeker in het geval er in een keer een grote hoeveelheid topic wordt verplaatst (overigens top dat er 'onderhoud' in deze boards plaats vind, kees!)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ideeënbus
« Reactie #360 Gepost op: 5 september 2015, 08:39:33 »
Gebeurt niet vaak , maar ik ben het oneens met EviZ :)

De regel van vijf foto's moet je zien in het licht van dat dit een fotoforum is en mensen 'geacht' worden foto's van feedback te voorzien. Dan is vijf al veel.

Bij meer kom je inderdaad in de sfeer van fotoboek e.d. en daar zijn in mijn ogen al voldoende sites voor (Flickr...).

Komt dus weer neer op de eeuwige discussie (die ik *niet*  weer wil opzwengelen) over het karakter en doel van dit forum....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus
« Reactie #359 Gepost op: 2 september 2015, 21:22:08 »
Volgens mij is het geen maas in de regelgeving maar is dit wat juist door Vulcan beoogt werd...ik meen mij te herinneren dat hij bij herhaling heeft gezegd dat als je meer dan vijf foto's wilt plaatsen je maar meerdere topics moet aanmaken.
Ik vind dat niet handig (schreef ik ook al in het topic van Micha). Ik zie liever de maximaal-vijf-foto's-regel afgeschaft worden. Ik ben lid van meerdere fotofora en daar gelden geen limieten aan het aantal foto's in een topic. Het gebeurd echter niet zo veel dat er lange series met foto's geplaatst worden. Feitelijk verwacht ik niet zo veel veranderingen maar in voorkomende gevallen is het maximum dan geen belemmering meer.
Als we dan toch bezig zijn, stel ik ook voor om iedereen de mogelijkheid te geven om een topic aan te maken in Xtra! Meetings en Specials. Ik vind het vragen van toestemming of het alleen kunnen starten van een topic door een mod onnodig bevoogdend  ;)

Een nieuw item als fotoboek ben ik geen voorstander van. Ik vind dat er toch al te veel boards zijn in de fotohoek en dit zou betekenen dat er nog een bij komt.......

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Ideeënbus: Fotoboek
« Reactie #358 Gepost op: 2 september 2015, 13:31:57 »
N.a.v. de serie in meerdere topics van Mischa D.: nu worden de mazen in de regelgeving gebruikt om een langere serie dan 5 te laten zien (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=38736.msg347376;topicseen#msg347376). Commentaar geven is daarbij niet echt handig en ook niet uitnodigend.

Misschien is het een idee om een extra item toe te voegen aan de FOTOHOEK: Fotoboek. Dit zou een mogelijkheid kunnen bieden om een langere reeks van één fotograaf over één onderwerp te laten zien. Er mag dan wel commentaar van anderen bij geplaatst worden maar geen foto's. En om het toch een beetje in de hand te houden kunnen we dezelfde regels aanhouden als bij Xtra! Meetings en Specials:
Als uitzondering op de regel mogen hier de topics wel >5 foto's bevatten. Hou het wel redelijk! Topics hier worden óf aangemaakt door -óf na toestemming van de forumleiding.

Ik hoor graag andere suggesties.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Ideeënbus
« Reactie #357 Gepost op: 30 mei 2015, 23:01:55 »
Dat ik een opmerking begrijp zie ik zelf nog niet zo als 'zeuren' maar ik pak je suggestie op en kijk vooruit  :) ;D :police:
Top! Ik ook!

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus
« Reactie #356 Gepost op: 30 mei 2015, 22:40:45 »
Ja ja,  ik niet dus! Steeds weer blijven zeuren als een ... nou ja, laat ook maar. Anders krijgen we weer een zinloze discussie.
Kom op zeg!
Dat ik een opmerking begrijp zie ik zelf nog niet zo als 'zeuren' maar ik pak je suggestie op en kijk vooruit  :) ;D :police:

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Ideeënbus
« Reactie #355 Gepost op: 30 mei 2015, 22:36:38 »
In snap die opmerking van Edzo wel gelet op de laatste (non)reacties op voorstellen/suggesties die werden gedaan..... :-X :angel: :police:
Ja ja,  ik niet dus! Steeds weer blijven zeuren als een ... nou ja, laat ook maar. Anders krijgen we weer een zinloze discussie.
Kom op zeg!