Auteur Topic: Aanleiding van overgang van M42/P-draad naar Bayonet  (gelezen 783 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Aanleiding van overgang van M42/P-draad naar Bayonet
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2016, 22:54:08 »
er zijn meerdere oorzaken voor de overgang van M42 naar bayonet. Het heeft te maken met het marktaandeel wat werd verloren op voornamelijk Nikon die al bajonet had. Ook al waren de spotmatics zeer populair, lens verwisselen met de bajonet ging nu eenmaal veel sneller. Ook was er met bajonet mogelijk om f1.4 lenzen ze maken, die waren er ogenschijnlijk niet met de M42 vatting.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Aanleiding van overgang van M42/P-draad naar Bayonet
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2016, 22:54:08 »

newmikey2

  • Gast
Re: Aanleiding van overgang van M42/P-draad naar Bayonet
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2016, 21:47:11 »
De "P" kwam van Practica, niet van Pentax (die de naam later in de VS heeft gekaapt) en de M42 houdt verband met de afmeting: "metrisch 42" ofwel 42mm schroefdraad. E.e.a. is na te lezen op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount

Ik kan niet vinden waarom nu precies de switch werd gemaakt, waarschijnlijk om de diafragma koppeling met automatische belichting te kunnen toepassen, iets wat met de enkele diafragma-pin vn de M42 niet mogelijk geweest zou zijn. (die werd immers door een plaatje in de camera ingedrukt om de lichtmeting bij gesloten diafragma te verrichten.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Aanleiding van overgang van M42/P-draad naar Bayonet
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2016, 19:29:52 »
Ik wilde dit eens in de groep gooien.

Ik heb altijd gedacht dat de M42 lensvatting ofwel de P-draad een lensvatting was van Pentax, wat kwam door de P. Echter, dit is misvatting geweest, omdat de M42 vatting door meerdere (alle?) merken werd gebruikt.

Er moet ergens een punt/moment/aanleiding zijn geweest om deze draadvatting te vervangen door een bayonet. Dit niet alleen door Pentax, maar ook de andere merken. Wat was deze aanleiding?
Zijn alle merken op het zelfde moment overgestapt van de draadvatting naar de bayonet?

Natuurlijk, de draadvatting zou niet alle mogelijkheden kunnen bieden die er nu zijn gelet op alle contactpunten, maar de eerste bayonet, de eerste K-vatting, had nog helemaal geen contactpunten.

Begrijpen jullie wat ik nu eigenlijk wil weten? Wie kan mij hier eens over bijpraten?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd