Auteur Topic: K-3 II Pixel Shift  (gelezen 903 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: K-3 II Pixel Shift
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2017, 22:16:47 »
Dank voor jullie reacties. Ik denk ook, dat de winst in pixelscherpte niet snel te zien is op een gewoon scherm. Als ik de discussies op internet volg, (bv http://www.pentaxforums.com/forums/190-pentax-k-1/324925-pixel-shifted-images.html) zou voor landschap het dynamisch bereik groter worden. De landschapfoto's met de 15-30mm zien er met Pixel shift prachtig uit.
Als ik tijd heb probeer ik dat nog wel met de DA 2.8  35mm, dan met en zonder pixelshift.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K-3 II Pixel Shift
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2017, 22:16:47 »

newmikey2

  • Gast
Re: K-3 II Pixel Shift
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2017, 12:47:00 »
Mooi scherp maar er is inderdaad niet veel te zeggen over scherpteverschillen tussen niet-pixelshift en pixelshift opnamen. Ik zou eerlijk gezegd verbaasd zijn als het verschil op schermgrootte zichtbaar zou zijn of zelfs op afdrukken tot 40x60cm bij een normale kijkafstand.

Dat wil niet zeggen dat ik het hele concept "pixelshift" niet zie zitten maar ik denk dat de grootste verschillen zichtbaar zullen zijn bij studio-opnamen vanaf een zwaar statief, hetzij bij portretten of modeonderwerpen, hetzij bij stillevens. Vooral de detailscherpte in oppervlaktestructuren zoals textiel, fruit en bloemblaadjes zullen een afbeelding een ongelooflijk 3D gevoel meegeven.

Bij opnamen uit de hand, in een buitensetting verwacht ik niet echt schockerende verschillen. Wat er aan verschillen "zichtbaar" zijn zal meer tussen de oren zitten, vrees ik.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: K-3 II Pixel Shift
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2017, 12:29:45 »
Scherpte en kleur zijn zo te zien helemaal OK. Ik ben eigenlijk net als Ron wel heel benieuwd of je een duidelijke winst in scherpte ziet als je met- en zonder pixelshift met elkaar vergelijkt.

Groet,  Peter

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: K-3 II Pixel Shift
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2017, 21:09:02 »
Met de scherpte is in absolute zin niks mis. Met name de bovenste laat dat mooi zien. Heb je de resultaten al kunnen vergelijken met opnames zonder pixelshift? Dan kun je eventuele winst vaststellen, toch?

Groeten,
Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K-3 II Pixel Shift
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2017, 20:03:34 »
De foto's zijn scherp en wat mij betreft goed van kleur; die van de tuin is door de schaduw moeilijker te beoordelen. Theo, je woont zeker naast nr. 38 aan de foto's te zien.

Groeten, Arno.

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
K-3 II Pixel Shift
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2017, 19:31:39 »
Vlak voor de kerst heb ik mezelf getrakteerd en een Pentax K-3 II aangeschaft.
Ik oefen nu met Pixel Shift. Naast de K-1 heeft de K-3 II dit ook. Dus dit lijkt me ook interessant voor de K-1 collega's

De foto's zijn thuis gemaakt op statief met de Sigma 17-70mm. Op internet las ik een tip hoe de bewerking het best tot zijn recht komt. De bewerking eerst in het bijgeleverde Digital Camera Utility met Pixel Shift instelling On en de Fine Sharpening zo laag mogelijk. Camera Raw en Lightroom hebben de Pixel Shift instelling (nog) niet. Alleen bewerken met DCU levert harde foto's op (naast de gebruiksonvriendelijkheid van het programma), daarom opgeslagen als Tiff 16 bit en daarna in Photoshop belichting bijgesteld indien nodig en opnieuw verscherpt.

Graag jullie commentaar op de bijgevoegde foto's: niet om het onderwerp, maar het gaat me dan vooral om scherpte en kleur.

Foto 1
TH20170115THEN6096_DCU_PS by Theo Hendriksen, on Flickr

Foto 2
TH20170115THEN6095_DCU_PS_2 by Theo Hendriksen, on Flickr

Foto 3
TH20170115THEN6099_DCU_PS by Theo Hendriksen, on Flickr