Auteur Topic: Endemische diersoorten....  (gelezen 2684 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2013, 10:08:17 »
Zonnekap zat er bij mij op, dus zou gekomen moeten zijn toen ik de lemuren in de bomen aan het fotograferen was en er spetters op de frontlens zijn gekomen.
Maar goed, hij gaat straks met de post naar CameraNu.

Bedankt voor je tip Berend. Ik moet wellicht maar eens een filter aanschaffen voor op regenachtige dagen.

Overigens heb ik in de fotohoek al een paar foto's van de vakantie geplaatst.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2013, 10:08:17 »

bbwijdieks

  • Gast
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2013, 09:59:29 »
Welke is dat?

Heb het draadje nog eens teruggezocht, met WR bedoelden ze daar Water Repellent (water afwerend).
Filters die deze coating hebben zijn o.a. de XS-Pro serie van B+W en de HD serie van Hoya.
Door het filter strak erop te schroeven sluit/seal je de frontlens, het zou dus met ieder protectiefilter kunnen.

De zonnekap lijkt mij sowieso de beste optie

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2013, 23:43:09 »
Welkom terug Edzo, je bent vast een hele ervaring rijker.
We zien de platen wel een keer voorbij komen in de fotohoek.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd! Madagaskar lijkt mij een mooi land, Afrika spreekt mij überhaupt wel aan.

Om nog in te haken op jouw vraag, de DA* 60-250 heeft WR echter lees ik vaker dat er bij bepaalde objectieven vocht tussen lensdelen kan komen.
Er zijn mensen die stellig beweren dat de frontlens niet altijd WR is omdat hij ook 'opengemaakt' moet kunnen worden voor reparatie/onderhoud.
Een ander argument is dat de lens in kwestie voorzien is van een ingebouwd beschermingslensdeel (herkenbaar als het element helemaal vlak is) die niet naadloos verwerkt is zodat hij gemakkelijk vervangen kan worden.
De gratis oplossing is de zonnekap (regenkap  ;) ) gebruiken, de betaalbare optie is een speciaal WR beschermfilter

Hij gaat morgen op de post naar CameraNu en hoor vanzelf wel van Pentax/De Beuk wat er loos is en of het normaal is.
De lens is een beetje te duur voor een bio cultuur te gaan vormen.........

RonHendriks

  • Gast
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2013, 23:18:17 »
de betaalbare optie is een speciaal WR beschermfilter

Welke is dat?

bbwijdieks

  • Gast
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2013, 23:10:12 »
Welkom terug Edzo, je bent vast een hele ervaring rijker.
We zien de platen wel een keer voorbij komen in de fotohoek.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd! Madagaskar lijkt mij een mooi land, Afrika spreekt mij überhaupt wel aan.

Om nog in te haken op jouw vraag, de DA* 60-250 heeft WR echter lees ik vaker dat er bij bepaalde objectieven vocht tussen lensdelen kan komen.
Er zijn mensen die stellig beweren dat de frontlens niet altijd WR is omdat hij ook 'opengemaakt' moet kunnen worden voor reparatie/onderhoud.
Een ander argument is dat de lens in kwestie voorzien is van een ingebouwd beschermingslensdeel (herkenbaar als het element helemaal vlak is) die niet naadloos verwerkt is zodat hij gemakkelijk vervangen kan worden.
De gratis oplossing is de zonnekap (regenkap  ;) ) gebruiken, de betaalbare optie is een speciaal WR beschermfilter

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2013, 13:10:03 »
Zie er eng uit, dat zal vast een hoop mooie plaatjes hebben opgeleverd. Ben benieuwd en natuurlijk welkom terug.

Achter de brug op de foto zit nog een klein bruggetje van zo'n 3 meter. Met minder stevige plankjes...... :)

Gister alle foto's op de computer gezet.
Je zal het geloven of niet: precies 4.999 foto's  :D :D :D
Net geen 5.000 dus.

Een groot deel is echter tijdens de verplaatsingen uit de auto genomen, dus is even de vraag wat daar bruikbaar van is.
Echter zitten er een aantal erg mooie bij. Tijdens de vakantie heb ik er overigens al een aantal op onze Waarbenjij.nu blog gezet.

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2013, 12:16:08 »
Zie er eng uit, dat zal vast een hoop mooie plaatjes hebben opgeleverd. Ben benieuwd en natuurlijk welkom terug.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2013, 10:57:58 »
Wel gaaf zeg, ben wel een beetje jaloers in de goede zin van het woord Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2013, 10:17:34 »
De Tsingy zijn heel apart en de hangbrug die je ziet was nog één van de goede bruggen in Madagaskar.
We zijn met 4x4's over veel ergere bruggen heen gereden, waar complete balken ontbraken, gaten in de brug zaten en bij de oversteek alle planken op en neer gingen.
De wegen, voor zover überhaupt voorzien van asfaltlaag, zijn dramatisch. Asfaltwegen zijn meer gatenkaas en zandwegen meer kuilen dan recht pad, die zo nu en dan meer op een modderrivier lijken.

Jammer om te zien dat een land dat zo rijk is aan natuurschoon en bodemschatten (olie, edelstenen, graffiet, etc, etc) zo arm kan zijn vanwege een onstabiele en niet capabele overheid.
Meer dan 70% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Toch zijn het over het algemeen mensen die blijer zijn dan wij hier in Europa, ondanks dat ze niets hebben.
Al met al was het een bijzondere ervaring.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2013, 09:56:39 »
Ik dacht al wat post ie weinig de laatste tijd, welkom terug Edzo, ben benieuwd naar de foto's, en die brug ziet er inderdaad nogal eng uit.  :o Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2013, 08:53:08 »
Hey Edzo, welkom back!

Ziet er griezelig uit die hangbrug.......brrrr!!

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2013, 23:32:02 »
Ik weet dat dodo's zijn uitgestorven hoor :D. Was meer mijn laatste restje humor midden in de examens. Maar ziet er prachtig uit, en respect voor je overtocht :good:.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2013, 21:31:58 »
Misschien dat de lens dat stuiteren tegen de wand minder vond. Ziet er mooi uit in ieder geval.

De 60-250 zat toen veilig in mijn rugzak en niet op de camera.
Daar zat alleen de 18-135 op.

Nog maar plaatje van hoe het er daar uit zag:



RonHendriks

  • Gast
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2013, 21:25:18 »
Misschien dat de lens dat stuiteren tegen de wand minder vond. Ziet er mooi uit in ieder geval.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2013, 21:22:50 »
Welkom terug Edzo, mooi dat je het leuk hebt gehad! Eindelijk toch toegekomen aan je welverdiende vakantie. Nog dodo's gezien?

Dodo's zijn uitgestorven, al heel lang  ;).
Wel een dappere dodo, zijnde ikzelf. Had hoogtevrees, maar ben de Grote Tsjingy in geweest.
Zo ziet dat eruit dus:


Brug van 20 meter lang over ravijn van 70 meter diep.
Daarnaast met klimgordel om 80 meter omhoog langs stalen kabel.
De K5 is aantal keer flink tegen de wand aan gestuiterd, maar heeft het wonderwel uitgehouden.
Zo ga je omhoog dus:

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2013, 19:28:58 »
de 60-250 is naar mijn idee net even te kostbaar om daar een bio-cultuur in te kweken  :evil:

In het lab op de uni gebruikten we wel duurdere apparatuur om die zooi te kweken  :D
Inderdaad goed om naar te laten kijken. Zou zonde zijn als je net na de garantie met zoiets zit.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2013, 19:19:10 »
Welkom terug Edzo, mooi dat je het leuk hebt gehad! Eindelijk toch toegekomen aan je welverdiende vakantie. Nog dodo's gezien?

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2013, 16:42:14 »
Hoi Edzo, welkom terug. Wat de lens betreft, ik zou het niet weten, hopen dat het geen sporen achterlaat en/of dat er garantie opzit. Ik ben vooral ook benieuwd naar foto`s ;)
Welkom terug. Grappig om te horen. Hier zie ik ook altijd veel Pentax op het treinstation. Heleboel Chinezen, Japanners enz die naar Giethoorn gaan lopen ook met gekleurde Pentax rond.
Met die lens is wel vervelend. Zou ik even goed naar kijken dat je er later geen problemen mee krijgt

Ik heb al een tweetal oude lenzen met schimmel en de 60-250 is naar mijn idee net even te kostbaar om daar een bio-cultuur in te kweken  :evil:
Ga dus maar eens mailtje dichten aan Foka, dan wel De Beuckelaer. Hij zit nog in de garantieperiode van 2 jaar.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2013, 16:04:47 »
Welkom terug. Grappig om te horen. Hier zie ik ook altijd veel Pentax op het treinstation. Heleboel Chinezen, Japanners enz die naar Giethoorn gaan lopen ook met gekleurde Pentax rond.
Met die lens is wel vervelend. Zou ik even goed naar kijken dat je er later geen problemen mee krijgt


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2013, 15:54:28 »
Hoi Edzo, welkom terug. Wat de lens betreft, ik zou het niet weten, hopen dat het geen sporen achterlaat en/of dat er garantie opzit. Ik ben vooral ook benieuwd naar foto`s ;)

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Endemische diersoorten....
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2013, 15:53:25 »
Welkom terug van een naar ik aanneem fantastische reis. ;D
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Endemische diersoorten....
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2013, 15:43:46 »
Vanochtend terug gekomen van 3,5 week Madagaskar.
Madagaskar staat bekend om zijn endemische flora en fauna.
In de 3,5 week die we over het eiland zijn gereisd maar liefst 3 Pentax fotografen tegengekomen (buiten mijzelf uiteraard).
Eén maal een Engelsman met een K-30, één Engelsman met een K-r en een K7 van onbekende nationaliteit.
Pentax gebruikers zijn daar blijkbaar ook endemisch?  ??? :D :D
Aangezien we maar relatief weinig toeristen hebben gezien en dan ook nog eens weinig toeristen met een spiegelreflex camera (maximaal 10), toch een best aanzienlijke hoeveelheid.

Overigens gezien de regen en vochtigheid erg veel plezier gehad van mijn beide K5's, waar de Canon en Nikon gebruikers de camera óf in hun jas/tas of in een reuzen condoom hadden zitten en dus veel moois gemist hebben  ;)
Helaas bleek op het einde van de laatste dag dat mijn DA* 60-250 aan de binnenkant van het voorste glas beslagen raakte. Volgens mij hoort dat toch niet. Iemand daar ervaring mee of een mening over?