Auteur Topic: Mooie mensen  (gelezen 1394 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Mooie mensen
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2019, 20:55:15 »
Als je hier over wilt doorgaan, kun je een nieuw topic openen.
Er is hier in het verleden wel vaker over gepraat, ook met veel inbreng van Eviz. Als je de zoekfunctie gebruikt vind je die topics wel denk ik. Ook in de FAQ's heeft Eviz hierover geschreven. En hij is jurist, dus hij heeft wel inzicht in deze dingen. Niet dat ik jou kennis wil onderschatten.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mooie mensen
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2019, 20:55:15 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Mooie mensen
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2019, 20:51:31 »
Ik wil hier niet verder over doorgaan, het enige wat ik wil is onzin-stellingen als dat 'voor elke publicatie van een straatportret toestemming nodig is van de geportretteerde' de kop indrukken  ;) :police:

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mooie mensen
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2019, 20:44:51 »
Ik zou zeggen lees dit eens

Als je hier over wilt doorgaan, kun je een nieuw topic openen.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Mooie mensen
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2019, 20:36:48 »
Ik zou zeggen lees dit eens (voornamelijk onder het kopje fotografie in openbare ruimte/voorbeeld):
https://www.nvj.nl/privacy/avg/avg-en-fotografie

En zelfs als een straatfoto als een persoonsgegeven moet worden beschouwd is toestemming niet altijd vereist....als je maar een (andere) grondslag kunt aanwijzen, bijvoorbeeld een gerechtvaardigd belang. Hieronder valt ook artistieke vrijheid (al is er dan wel een belangenafweging vereist (maar dat was onder de oude wetgeving ook al het geval)) In die zin is er maar weinig veranderd ..... Toestemming is de meest wankele grondslag want die kan onder de AVG ten alle tijden weer worden ingetrokken.

Maar goed, vraag jij aan alle personen  in je sportfoto's dan toestemming?

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mooie mensen
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2019, 20:11:47 »
Dat is onzin!

Foto's waarbij mensen duidelijk herkenbaar in beeld staan, behoren tot de persoonsgegevens en de privacy wetgeving:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/persoonsgegevens-op-internet

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Mooie mensen
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2019, 19:27:38 »
Mooie serie!
[...] maken van foto's is 1 ding, maar je moet dan toestemming vragen aan de mensen als je hun portret wilt publiceren.[...]
Dat is onzin!
Bovendien in je sportfoto's zijn ook mensen zichtbaar, heb je dan echt aan iedereen toestemming gevraagd?

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mooie mensen
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2019, 23:26:07 »
Mooie serie. Door de zwart/wit weergave komen de gelaatstrekken/uitdrukken goed naar voren, zonder afleidende (gekleurde) kleding.

Mensen fascineren mij en kan het niet nalaten eindeloos mensen op straat, of waar dan ook te fotograferen.

Straatfotografie zou ik ook wel willen doen, maar het maken van foto's is 1 ding, maar je moet dan toestemming vragen aan de mensen als je hun portret wilt publiceren. Dat laatste zie ik (nog) niet zo zitten en daarom maak ik veel sportfoto's.

Groeten, Arno

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Mooie mensen
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2019, 16:08:42 »
Mooie serie portretten geworden die het goed doen in z/w. In de hele serie valt het me op dat je de persoon heel mooi scherp in beeld hebt weten te krijgen en de achtergrond mooi vaag :good:.
Grootste topper vind ik de eerste foto, vooral door de gelaatstrekken van de vrouw.

Dank je Peter,
De scherpte is vooral de kwaliteit van de DFa 70-200 f2.8. Een super lens, maar helaas ook een zeer gewichtige. Dat maakt straatfotografie soms best lastig.
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Mooie mensen
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2019, 12:41:17 »
Mooie serie portretten geworden die het goed doen in z/w. In de hele serie valt het me op dat je de persoon heel mooi scherp in beeld hebt weten te krijgen en de achtergrond mooi vaag :good:.
Grootste topper vind ik de eerste foto, vooral door de gelaatstrekken van de vrouw.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Mooie mensen
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2019, 11:02:06 »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl