Auteur Topic: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker  (gelezen 3393 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robert

  • Newbie
  • Berichten: 3
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #30 Gepost op: 28 november 2023, 18:48:31 »
Ben blij dat het solenoid-probleem geen issue van de Pentax K-X is want ik heb er vanmiddag eentje op MP gekocht voor Eur. 50,00 met rond de 7.000 clicks... Kan niet wachten... :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #30 Gepost op: 28 november 2023, 18:48:31 »

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #29 Gepost op: 4 juli 2020, 17:39:35 »
Het zgn Aperture block failure probleem komt volgens posts op PentaxForums.com bij de K-x volgens mij niet voor. Want de K-X en de K-M hebben nog de spoel erin van het witte type (made in japan) latere series , de K-30,K-50, K-S1 en K-S2 en K-70 hebben een made in China spoel (groene uitvoering) gebruikt. Deze vertoont wel na verloop van tijd mogelijk dit euvel.

Kijk maar eens op Pentaxorums.com bij zoekterm Aperture Block Failure.

Het kan wel zijn dat bij jouw K-x het hele mechaniek (= het totale aperture block) een ander defect had. Dat is ook niet op te lossen met alleen een nieuwe spoel.
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #28 Gepost op: 2 juli 2020, 12:37:20 »
Nou zie ik niet dat in dat stuk de K-x genoemd wordt, maar uit welingelichte bron kan ik inderdaad zeggen dat het aantal camera's uit de K-x serie met dit probleem al heel vaak onder handen zijn genomen. De fotograaf die ik sprak noemde het een miskleun van Pentax waar ze zeker wel een tegmoedkoming voor de klanten tegenover hadden kunnen stellen. Er is blijkbaar al heel vaak bewezen dat dit euvel voorkomt en dat het een mechanisch probleem is.
Ach ik lig er niet meer wakker van. mijn probleem is opgelost. en heb het euvel en de oplossing als tip voor anderen met dit probleem aangedragen.
Mocht iemand ook met dit probleem zitten dan kunnen ze mij contacteren voor het adres voor de reparatie.




Komt kennelijk meer voor.

Kom net dit stukje tegen.

zie link https://pentaxrumors.com/2020/07/01/class-action-lawsuit-for-pentax-cameras-aperture-defects-filed-in-new-york/

gr. Hans
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #27 Gepost op: 2 juli 2020, 12:04:25 »

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2020, 18:58:32 »
Eindelijk dan mijn probleem met de te donkere foto's is eindelijk volledig opgelost.
Ja mensen het klopt, velen hebben deze ervaring met Pentax. Maar ook Pentax weet dat dit niet standaard is en dat het wel degelijk een defect is aan een sleepcontactje in het fototoestel zelf. Dit heeft de sombere belichting van de foto's tot gevolg. In Nederland is een firma die veel doet in Nederland voor Pentax. Deze fotospeciaalzaal zit in Aalten in de Achterhoek. Ik ben daar met toeval terechtgekomen. Ben mijn toestel nog geen week kwijtgeweest. Kon nog sneller wanneer de zoon niet toevallig op vakantie was, maar dat terzijde, mijn probleem is volledig opgelost.  :-*
Mijn Pentax heeft nu weer een normale belichting. Ik was € 86,== kwijt voor de reparatie, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Nu heb ik mijn plezier weer terug in het foto's maken.
Het was dus wel een defect. Het liet mij niet los, Gelukkig is hij weer perfect in orde nu. :) :) :)
Hier een voorbeeldje van een onbewerkte foto.

Zou wel graag wat meer willen weten van dat zgn sleepcontactje dat niet goed zou zijn. Zijn bij jou meer details bekend ? Ik herken het nl niet en heb zelf ook oa de K-X.
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #25 Gepost op: 27 juni 2020, 18:55:21 »
Zo is dat aldus een afgekeurd genietend hobbyfotograafje.


Fijn dat het nu echt opgelost is!
Nu kun je weer lekker fotograferen ;)

Gert Jan
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2020, 19:04:38 door jmnetje »
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #24 Gepost op: 27 juni 2020, 15:23:59 »
Fijn dat het nu echt opgelost is!
Nu kun je weer lekker fotograferen ;)

Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2020, 14:15:53 »
Eindelijk dan mijn probleem met de te donkere foto's is eindelijk volledig opgelost.
Ja mensen het klopt, velen hebben deze ervaring met Pentax. Maar ook Pentax weet dat dit niet standaard is en dat het wel degelijk een defect is aan een sleepcontactje in het fototoestel zelf. Dit heeft de sombere belichting van de foto's tot gevolg. In Nederland is een firma die veel doet in Nederland voor Pentax. Deze fotospeciaalzaal zit in Aalten in de Achterhoek. Ik ben daar met toeval terechtgekomen. Ben mijn toestel nog geen week kwijtgeweest. Kon nog sneller wanneer de zoon niet toevallig op vakantie was, maar dat terzijde, mijn probleem is volledig opgelost.  :-*
Mijn Pentax heeft nu weer een normale belichting. Ik was € 86,== kwijt voor de reparatie, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Nu heb ik mijn plezier weer terug in het foto's maken.
Het was dus wel een defect. Het liet mij niet los, Gelukkig is hij weer perfect in orde nu. :) :) :)
Hier een voorbeeldje van een onbewerkte foto.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2020, 19:03:43 door jmnetje »
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #22 Gepost op: 12 december 2019, 10:18:53 »
Klopt als een zwerende vinger jouw verhaal. Ik had die aanpassing inmiddels ook op een aantal foto's gedaan. Je haalt er de wazige mist mee weg die over de foto hangt. Alles doet vriendelijker en natuurlijker aan. Zeker een goede tip van waar velen vast wel wat aan hebben. Wanneer ze dit zelf nog niet ontdekt hadden.

Echter, zou het wel prettig zou zijn wanneer ik deze voorkeursinstelling al in mijn camera standaard kan opnemen wanneer ik op pad ga met mijn toestel.

Neemt niet weg dat ik je nogmaals bedankt voor je input.
Groeten Johan


Fotos zien er prima belicht uit gezien de omstandigheden en de behoudenheid van de Pentax belichting (gelukkig) waardoor de doortekening in de hoge lichten wordt bewaard. Veel fotos kunnen zeker in de nabewerking nog een beetje bijgewerkt worden, zelfs in batch, door bijvoorbeeld een automatische nivo aanpassing waarbij de beschikbare helderheidswaarden beter verdeeld worden. Hieronder één van je fotos met een voor en na voorbeeld.

Screenshot_20191211_204007 by Mike Bing, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 13 december 2019, 08:17:30 door jmnetje »
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

newmikey2

  • Gast
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2019, 20:45:41 »
Fotos zien er prima belicht uit gezien de omstandigheden en de behoudenheid van de Pentax belichting (gelukkig) waardoor de doortekening in de hoge lichten wordt bewaard. Veel fotos kunnen zeker in de nabewerking nog een beetje bijgewerkt worden, zelfs in batch, door bijvoorbeeld een automatische nivo aanpassing waarbij de beschikbare helderheidswaarden beter verdeeld worden. Hieronder één van je fotos met een voor en na voorbeeld.

Screenshot_20191211_204007 by Mike Bing, on Flickr

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2019, 18:53:17 »
mij lijkt het dat er niet veel mee mis is. Je kunt het zelf ook na het maken van een opname ook goed zien in het zgn histogram. Je kunt instellen dat histogram in beeld wordt getoond op display na de opname. Als je wat info op internet googled dan kun je veel meer lezen over histogram. Ook op de site van Laura Vink staat er wel wat over . zie deze link :  https://vinkacademy.nl/fotografietips/belichting-checken-check-het-histogram/
« Laatst bewerkt op: 11 december 2019, 19:10:48 door Klaas »
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2019, 21:03:37 »
Ik bekijk al mijn foto's op mijn laptop. Het is inderdaad een feit dat de beelden op dit moment wel weer beter zijn dan dat ze waren. Wellicht heeft alles naar fabrieksinstelling brengen wel geholpen in de goede richting. Wanneer ik de situatie inschat met mijn eigen ogen, dan moet het een heldere foto opleveren. Maak ik de foto en ik bekijk hem dan zie ik er een sombere waas overheen hangen. Het viel mij afgelopen week pas echt weer op toen mijn vrouw met haar sony cybershot haar foto's naast die van mij hield. Kwalitatief en wat sfeer betreft spraken die beelden mij beter aan.  Ik ga in ieder geval met jouw tips aan het werk morgen. Hopen dat de weergoden ook willen meewerken.
Mag ik jou bedanken ? 

Ik heb je foto's ook bekeken en zie ook geen gekke dingen qua belichting. In elk geval niets van de somberheid die jij ervaart.
Ik zie wel dat je de centrumgerichte belichtingsmethode gebruikt. Probeer eens een zelfde foto te maken met centrumgerichte en matrixbelichtingsmethode en maak dan een vergelijk.
Verder valt het op dat de ene foto normaal contrast heeft en de andere hoog contrast: dat kan ook van invloed zijn. En probeer ook eens de jpeg-instelling "levendig" (of hoe dat ook heet bij pentax).
Dat is de waarschuwing voor overbelichting: daar waar de rode silhouetten zichtbaar zijn, is de foto overbelicht.

Deze berichten teruglezend..... waar (op welk "toestel") bekijk jij je foto's op terug waar je tot de conclusie komt dat je foto's te somber zijn?
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2019, 20:48:18 »
Ik heb je foto's ook bekeken en zie ook geen gekke dingen qua belichting. In elk geval niets van de somberheid die jij ervaart.
Ik zie wel dat je de centrumgerichte belichtingsmethode gebruikt. Probeer eens een zelfde foto te maken met centrumgerichte en matrixbelichtingsmethode en maak dan een vergelijk.
Verder valt het op dat de ene foto normaal contrast heeft en de andere hoog contrast: dat kan ook van invloed zijn. En probeer ook eens de jpeg-instelling "levendig" (of hoe dat ook heet bij pentax).

[...] Op dit moment zijn mijn voorbeeldweergaves op het scherm ook al voorzien van rode silouetten op alle plekken waar wit normaal zou zijn.[...]
Dat is de waarschuwing voor overbelichting: daar waar de rode silhouetten zichtbaar zijn, is de foto overbelicht.

Deze berichten teruglezend..... waar (op welk "toestel") bekijk jij je foto's op terug waar je tot de conclusie komt dat je foto's te somber zijn?

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2019, 17:59:29 »
Dag Johan,

Inmiddels zijn je foto's zichtbaar  8) dat praat wat makkelijker.
Pentax is over het algemeen wat voorzichtig met de belichting, waardoor er mooi doortekening in de heldere stukken blijft, maar waardoor ze wel wat somber kunnen ogen.
In het geval van de foto met de bank zou je in de nabewerking de helderheid met een stop kunnen verhogen. Dit is een kwestie van smaak  ;)
Of tijdens de opname met plus 1 stop kunnen corrigeren, wel na het maken van de opnamen even het histogram checken of je niet een paal aan de rechterkant van de grafiek hebt, want dan is hij plaatselijk overbelicht.
De andere foto's zien er ook goed belicht uit.

Happy shooting !   

Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #16 Gepost op: 22 november 2019, 23:43:27 »
Zal mijn best doen, denk dat ik effe moet zoeken. Ik ken flickr niet. Komt goed effe geduld

Hij staat nu op view all. Is het nu zichtbaar ??
ijvoorbeeld deze:  https://www.flickr.com/photos/185651231@N02/49107044401




Hoi je moet ze nog even op public zetten want nu zien we nog niets  :(

De onderstaande melding krijgen wij:

404

This is not the page you’re looking for.
2019-11-22T22:40:49Z-0d8d5733@server

It appears the album you seek doesn’t exist.
Here are some of today’s best photos instead:
« Laatst bewerkt op: 23 november 2019, 00:04:40 door jmnetje »
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #15 Gepost op: 22 november 2019, 23:41:56 »
Hoi je moet ze nog even op public zetten want nu zien we nog niets  :(

De onderstaande melding krijgen wij:

404

This is not the page you’re looking for.
2019-11-22T22:40:49Z-0d8d5733@server

It appears the album you seek doesn’t exist.
Here are some of today’s best photos instead:
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2019, 23:38:05 »
Oké, ik heb een flickr album aangemaakt.
Hieronder een paar foto's van vanmiddag. Ik hoop dat jullie deze ook kunnen zien. Schiet er maar eens op met jullie meningen.

https://www.flickr.com/photos/185651231@N02/albums/72157711893260861
« Laatst bewerkt op: 22 november 2019, 23:41:51 door jmnetje »
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2019, 22:04:29 »
Ja EviZ ik begrijp je helemaal. Maar mijn laptop van eerder is niet meer. Het zoeken van oude foto's is dus erg moeilijk. Ik wil graag een foto plaatsen zoals het nu is, maar ook dat heeft voor mij nogal wat aanloopmoeilijkheden gezien de CVA's (herseninfarcten) die ik gehad heb. Ik had al een foto van vanmiddag uitgekozen en dacht die even op mijn eigen domein te zetten, maar mijn FTP programma is gewist van de pc denk ik want ik vindt hem niet meer. Ik ga er morgen mee verder en hoop anders zoek ik wel een gratis hosting voor mijn foto's die het probleem beter laat zien.
Ik kom er op terug, dank voor je reactie.
groetjes,
Johan.


Zonder foto's blijft het altijd wat gissen met dit soort problemen (maar met foto's ook wel ;-) )
Plaats eens een onbewerkte foto van vier jaar terug waar je tevreden over bent toen je het probleem nog niet had en een onbewerkte foto van nu waar je niet tevreden over bent en vermeld daarbij
in elk geval de volgende info (beide foto's): sluitertijd, diafragma, iso, lichtmeetmethode (spot, centrumgericht of matrix), jpeg instelling (normaal of levendig etc)en de  belichtingscompensatie.
Bedenk dat Pentax standaard wat tot onderbelichting neigt om uitgebeten wit te voorkomen en de jpeg's wat mat zijn om nabewerking beter mogelijk te maken. Standaard iets overbelichten (belichtingscompensatie) en de jpeg op "levendig"te zetten zullen helpen al verklaart dat niet het verschil met vier jaar terug.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2019, 22:44:36 door jmnetje »
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2019, 21:27:56 »
Zonder foto's blijft het altijd wat gissen met dit soort problemen (maar met foto's ook wel ;-) )
Plaats eens een onbewerkte foto van vier jaar terug waar je tevreden over bent toen je het probleem nog niet had en een onbewerkte foto van nu waar je niet tevreden over bent en vermeld daarbij
in elk geval de volgende info (beide foto's): sluitertijd, diafragma, iso, lichtmeetmethode (spot, centrumgericht of matrix), jpeg instelling (normaal of levendig etc)en de  belichtingscompensatie.
Bedenk dat Pentax standaard wat tot onderbelichting neigt om uitgebeten wit te voorkomen en de jpeg's wat mat zijn om nabewerking beter mogelijk te maken. Standaard iets overbelichten (belichtingscompensatie) en de jpeg op "levendig"te zetten zullen helpen al verklaart dat niet het verschil met vier jaar terug.

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2019, 20:54:25 »
Nog even een simpele vraag van deze simpele ziel.   :(
Kan het zijn dat mijn toestel door een paar jaar stil te hebben gelegen een flinke schoonmaakbeurt nodig heeft.
Hij heeft keurig in zijn tas in de kast gelegen. En is zeker 4 jaar niet meer gebruikt. Ik heb nu alles schoonmaaktooltjes die er in het toestel zitten gebruikt, en de lens is keurig schoon. Het lijkt een laagje te zijn die standaard over alle foto's heen ligt. Hier worden de foto's somber van. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik lees graag weer reacties van jullie.  :dankk2:
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2019, 20:47:47 »
Nou, ik heb de test uitgevoerd. Het probleem is niet wat Gert-Jan heeft beschreven.
Ik zoek dus nog even verder.... ..... ......

Om te resten of dit daadwerkelijk de oorzaak is van het euvel is kun je de volgende test doen:

- Neem een lens waarbij je het diafragma handmatig in kan stellen en zet deze op je camera.
- Stel ook daadwerkelijk de lens handmatig op een diafragma (dus niet op de A-stand).
- Zet je camera op de M-stand.
- Meet de juiste belichting door middel van de 'groene knop methode'.
- Maak een foto.

Als de foto nu wel juist belicht is dan is het zeer waarschijnlijk dat je last hebt van het probleem dat Gert Jan heeft beschreven.

Er is trouwens wel een manier waarop je het euvel soms (tijdelijk) kan verhelpen. Dat is door een aantal foto's zeer snel achter elkaar in de A-stand (van de lens) te maken.

Succes,  Peter
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2019, 20:40:16 »
Nou, vanmiddag de nodige foto's gemaakt, maar helemaal tevreden ben ik nog niet. de foto's blijven somber. Het is nu avond, en ik heb besloten een firmware update te doen. Heb ik dus zojuist ook gedaan. (was een tip van een lid hier) Nu zit ik van de basis versie 1.0 op de laatste versie, de 1.03.
Morgen bij daglicht maar weer een paar plaatjes schieten.
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2019, 23:10:47 »
Morgen ga ik weer verder kijken wat er mis kan zijn. Vandaag had ik andere dingen te doen. De tips van PeterN en JohnnieS neem ik daarbij morgen zeker mee.
Wordt vervolgt, in de loop van morgen weet ik hopelijk weer meer.
Vandaag ben ik niet verder gekomen dan goed schoonmaken en terug naar fabrieksinstellingen. Het resultaat was toen al weer aanzienlijk beter. Maar ondanks dat de zon hier scheen vandaag zie ik dat op de foto's nog niet echt terug. Dus wel scherp in detailonderwerp van de foto, maar geen sfeervolle foto's. Een beetje te donker. Dus we gaan morgen weer verder.
En echt bedankt voor het meedenken.
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

JohnnieS

  • Gast
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2019, 16:05:22 »
@ jmnetje

het enige wat ik hier bij kan bedenken is misschien dat je Firmware te oud is en dient te worden bijgewerkt.
Ik neem aan dat je al alles geprobeerd hebt met een hogere ISO tot 12800 ??

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 12:44:16 »
Om te resten of dit daadwerkelijk de oorzaak is van het euvel is kun je de volgende test doen:

- Neem een lens waarbij je het diafragma handmatig in kan stellen en zet deze op je camera.
- Stel ook daadwerkelijk de lens handmatig op een diafragma (dus niet op de A-stand).
- Zet je camera op de M-stand.
- Meet de juiste belichting door middel van de 'groene knop methode'.
- Maak een foto.

Als de foto nu wel juist belicht is dan is het zeer waarschijnlijk dat je last hebt van het probleem dat Gert Jan heeft beschreven.

Er is trouwens wel een manier waarop je het euvel soms (tijdelijk) kan verhelpen. Dat is door een aantal foto's zeer snel achter elkaar in de A-stand (van de lens) te maken.

Succes,  Peter