Auteur Topic: Een klein verslagje over een reiger  (gelezen 1326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Een klein verslagje over een reiger
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:10:22 »
Leuk 'making of' stukje. Ik moest wel even paar keer lezen en kijken hoe het precies werkt (al begrijp ik de masker-selecties niet).

Het resultaat mag er imho zeker wel zijn, het oogt idd lekkerder.




Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Een klein verslagje over een reiger
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:10:22 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Een klein verslagje over een reiger
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2020, 07:27:13 »
Persoonlijk vind ik de eerste natuurlijker en de tweede versie toch iets onnatuurlijks, te verscherpt?
Welke uitvoering van de 55-300mm lens heb je gebruikt?

Arno

newmikey2

  • Gast
Een klein verslagje over een reiger
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2020, 12:49:30 »
Ik liep, zoals iedere dag, een ronje met het hondje - KP met 55-300 op de heup. Aan het eind van het park stond een jong stel met kindertjes verrukt naar deze reiger te kijken die zich aan de overkant van een sloot bevond. Ik had nèt de tijd om de camera te grijpen en één keer te knijpen en de reiger vond het te druk worden...wèg was hij.

Thuisgekomen de raw file bewerkt en het was een beetje mwaaaah. Weet niet waar het aan lag maar ik vond dat deze "chance encounter" beter verdiende. Op het eerste oog klopte de compositie voor géén meter; reiger niet in het midden, ook niet duidelijk links of "het beeld in" kijkend. Ook zat er wel detail in het verenjasje maar verscherping maakte het beeld veel te onrustig door alle details in het groen. Hier is de OOC jpeg:
OOC jpeg by Mike Bing, on Flickr

Dus, aan de slag dan maar! Als eerste de niveaus wat bijgetrokken en een kleine S-curve toegepast voor wat extra contrast. Oogje geselecteerd en wat helderder gemaakt. Ook nog even met het "foreground-extract" gereedschap de reiger vrijgemaakt op een 50% transparante laag die wat extra verscherping kreeg zodat de achtergrond onverscherpt kon blijven.

Hoe ik het ook probeerde, op 3:2 of 16:9, ik kreeg de compo niet goed - er moest rechts en boven wat omgeving bij om zó te kunnen croppen dat de reiger met zijn oog netjes op een snijpunt van de "regel van derden" terecht kwam. (ik weet wel, géén wet van Meden en Perzen, maar tòch...)

Simpel bijklonen dan maar? Lelijk! Content-aware fill op twee extra strookjes? Oók heel zichtbaar gemanipuleerd en opvallend. Gelukkig heeft Gimp een mooie plugin genaamd "liquid resize" waarbij door het hele beeld pixellijnen horizontaal en verticaal worden ingevoegd op plekken waar weinig detail zit. Om te voorkomen dat je onderwerp uit zijn verband gerukt wordt, kun je dat beschermen met een masker.
Liquid rescale by Mike Bing, on Flickr

Na deze operatie die wel even duurt heb je in plaats van een 6000x4000 afbeelding een 8000x5344 pixels grote afbeelding waar je met behulp van het crop tool met hulplijnen je uiteindelijk uitsnede kunt bepalen.
Enlarged/resized canvas with 3:2 crop and rule-of-thirds guidelines by Mike Bing, on Flickr

Het uiteindelijke resultaat heeft wat mij betreft meer punch en is een aangenamer compositie. Ik ben benieuwd wat jullie vinden:
Final image by Mike Bing, on Flickr

File name: EMG03085-Maalwater-ISO400.JPG (Standard EXIF Tags)

>>> Image Information <<<

Copyright : MIKE BING NEWMIKEY@GMAIL.COM
Date and Time : 2020:06:07 10:42:09
Model : PENTAX KP
Exposure Bias : -3/10 EV
Exposure Mode : Manual
Exposure Program : Aperture priority
Exposure Time : 1/400 s
FNumber : F7.1
Focal Length : 300.0 mm
ISO Speed Ratings : 400
Metering Mode : Center weighted average

Darktable 3.0.2
Gimp 2.10.18
GMIC-QT 2.9.0