Auteur Topic: Onjuist objectief in EXIF  (gelezen 1780 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2015, 19:49:14 »


Ja, het is mij uiteindelijk gelukt. Dank voor de hulp hiervoor.

Dit is dus één van de plaatjes geschoten met mijn Sigma 50-500mm op 500mm. De EXIF geeft aan dat deze geschoten is op 500mm, maar dan wel met een Sigma 30mm EX.....
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2015, 19:49:14 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2015, 12:35:13 »
Als je dropbox gebruikt moet de foto wel in de PUBLIC omgeving neergezet worden. Je kan dan de Openbare link kopiëren (Rechtermuisknop) en die link moet je dan hier tussen de IMG /IMG blokken zetten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2015, 21:32:18 »


Ik hoop dat het is gelukt. Door omstandigheden ietwat verlaat, maar hierbij alsnog een foto gemaakt met mijn Bigma op 500mm, maar waarbij de EXIF aangeeft dat de foto is gemaakt met een sigma 30mm, maar dan ook op 500mm  ::)

Edit :schaam: het kost me even wat moeite om een foto up te loaden. Via Dropbox en Flickr vooralsnog geen goed resultaat.....

Via dropbox gaat volgens mij niet  :-\

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2015, 14:29:29 »


Ik hoop dat het is gelukt. Door omstandigheden ietwat verlaat, maar hierbij alsnog een foto gemaakt met mijn Bigma op 500mm, maar waarbij de EXIF aangeeft dat de foto is gemaakt met een sigma 30mm, maar dan ook op 500mm  ::)

Edit :schaam: het kost me even wat moeite om een foto up te loaden. Via Dropbox en Flickr vooralsnog geen goed resultaat.....
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2015, 14:56:44 door RiPex »
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2015, 19:57:42 »
Je kan eens kijken op een windhoos kompjoeter of hij het daar ook doet, dan ligt het aan de lens!

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2015, 17:34:03 »
Probleem is dat bij een verkeerde vertaling ook de verkeerde lenscorrecties kunnen worden toegepast door je software, wat desastreuze gevolgen kan hebben voor je foto.

Ook de AF fijnafstemming gaat evt. de mist in bij dezelfde lensid's. Ik had een Sigma 17-70 en een Sigma 10-20. Beide lenzen werden in LR gezien als 'Sigma of Tamron lens'.
Door mijn K5II werden ze ook als hetzelfde gezien terwijl de AF-afstelling bij de 10-20 op +9 moet staan en bij de 17-70 op -2. Dat ging dus fout bij lenswissel...  ??? :(
Om deze reden! de Sigma 17-70 verkocht en de Tamron 17-50 2,8 aangeschaft. De Tamron wordt zowel door LR herkend en door de camera als uniek gezien.  :)
Ik heb dus nog maar 1 Sigma nu en dat laat ik ook zo. Ook mijn laatste aanwinst (Tamron 70-200) wordt gelukkig correct herkend in LR en door de K5II.
Nu dus geen 'gedoe' meer rondom de Af-fijnafstelling. Kan ik lekker laten staan nu.  :)
Ik heb de indruk dat de leeftijd van de lens ook meespeelt. In ieder geval geven de beide Tamron's bij mij een juiste en unieke lensid.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

newmikey2

  • Gast
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2015, 16:37:17 »
Een lens geeft alleen een lenscode door die in de EXIF van het bestand wordt opgeslagen. Die lenscodes zouden uniek moeten zijn, maar zijn dat helaas niet altijd, zeker bij fabrikanten als Sigma of Tamron. De software op je computer "vertaalt" deze code vervolgens naar een tekstworst met een herkenbare lensnaam. Probleem is dat bij een verkeerde vertaling ook de verkeerde lenscorrecties kunnen worden toegepast door je software, wat desastreuze gevolgen kan hebben voor je foto. Denk aan een shot op 500mm wat vervolgens de beeldcorrecties van een 10mm ultragroothoek krijgt.

Als je F/OSS software gebruikt kan je deze zelf héél simpel patchen door de lenscode daarin op te zoeken en daar de correcte lens-tekst bij te plaatsen. Als je commerciele software gebruikt, wordt het wat moeilijker. Je kunt dan proberen de correcte lenscode op te zoeken en deze met bijvoorbeeld exiftool in de exif te zetten, waarna je programma's de lens weer zouden moeten herkennen.

Hieronder vindt je een klein stukje uit de lens-database van exiv2, de open-source exif library die door alle Linux programma's wordt gebruikt:
        { 0x03fc, "smc PENTAX-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL" },
        { 0x03fd, "smc PENTAX-DA 14mm F2.8 ED[IF]" },
        { 0x03fe, "smc PENTAX-DA 16-45mm F4 ED AL" },
        { 0x03ff, "Sigma Lens" }, //0
        { 0x03ff, "Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC" }, //1
        { 0x03ff, "Sigma DL-II 35-80mm F4-5.6" }, //2
        { 0x03ff, "Sigma DL Zoom 75-300mm F4-5.6" }, //3
        { 0x03ff, "Sigma DF EX Aspherical 28-70mm F2.8" }, //4

Soms lig het probleem niet zozeer bij de lenscode zèlf maar bij de tekst die daar in de computer bij wordt gezocht. Ik heb bijvoorbeeld moeite met de Tamron 17-50mm/f2.8 die niet correct automatisch werd herkend. De exiv2 listing had het over:
0x07e6, "Tamron AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (Model A16)"
Terwijl mijn image editing software de volgende aanduiding verwacht:
0x07e6, "Tamron AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF)"
Mijn beeldbewerkinssoftware verwacht dus de aanduiding "(IF)" achter de lensnaam terwijl de exif "vertaling" resulteert in "(Model A16)".
Ik heb dus simpelweg de code iets aangepast naar de onderste versie, software opnieuw gecompileerd en geinstalleerd(héél eenvoudig, ècht!) en voila!

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2015, 15:14:59 »
Weer heel veel geleerd..... :-\

Als ik vanavond thuiskom, na het werk en de Avond4daagse met de school van mijn kinderen, zal ik, als ik er erg in houd, ik markeer de notificaties van de reacties in mijn Gmail om die reden ongelezen, een foto uploaden.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2015, 15:09:39 »

Lens Type - Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC            zou       Sigma DC 17-70mm F2.8-4.5 moeten zijn

Lens Type - Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II   is/zou    Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG Macro HSM II 

Apo maakt het verschil maar zonder apo bestaat er volgens mij geen HSM II

gr Hans

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2015, 14:37:35 »
Dit is een bekend probleem bij Sigma lenzen. Sigma heeft voor een aantal lenzen gebruik gemaakt van dezelfde lenscode. De exif programma's weten dan niet om welke lens het gaat en kiezen er gewoon een uit die volgens hun database bij die lenscode hoort. Probleem is al begonnen bij de Sigma 70-200 HSM II, 120-400 HSM en 150-500 HSM. Die hadden alle drie dezelfde code.
Je kan hier eens zo'n foto plaatsen en dan eens zien wat de verschillende exif programma's aangeven welke lens ze detecteren.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2015, 14:30:26 »
Mijn sigma 50/1.4 wordt herkend als een sigma 70-200. 

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2015, 14:30:12 »
Ik denk dat het aan de lens ligt, maar zeker weten doe ik het niet. En ik weet niet of er iets aan te doen is 9waarschijnlijk door sigma zelf wel, maar daar zal een kostenplaatje aan zitten. Maar zolang brandpuntastand wel goed wordt aangegeven, is er niets aan de hand, dan doet de SR z'n werk goed. En als jij de sigma 30 ziet staan, met een ander brandpuntsafstand, weet je om welke lens het gaat.

persoonlijk zou ik me er niet druk om maken

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2015, 14:06:29 »
Waar gaat het dan mis? Verzendt de Sigma 50-500 haar gegevens niet juist? Ontvangt mijn K-x de gegevens niet juist? Verwerkt de K-x ze niet juist? Of doet de software van Apple niet wat er van wordt verwacht?

En dan, wat kan hier aan gedaan worden?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2015, 13:46:14 »
heeft te maken met de overdracht van gegevens, daar gaat iets fout.
Mijn Oude Tokina 400 wordt bij mij aangegeven als een pentax F35-70 (maar wel als barndpunts afstand 400mm).

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Onjuist objectief in EXIF
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2015, 12:54:37 »
Afgelopen weekend heb ik de mogelijkheden van mijn recent aangeschafte Sigma 50-500 geprobeerd in de Oostvaardersplassen.
Thuis gekomen van mijn sessie heb ik de EXIF's eens bekeken. En daar kwam ik tot een merkwaardige ontdekking.... In al de EXIF's wordt niet vermeld dat de foto's zijn geschoten met een bigma, maar met een Sigma EX 30mm  ???

Wat is hier mis?

Edit: Ik heb de foto's en dus de EXIF's bekeken op mijn MacBook met Fotos in OS X 10.10.3.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 13:03:57 door RiPex »
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd