Auteur Topic: Rugzak of tas of ...  (gelezen 14510 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

densch

  • Gast
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #39 Gepost op: 15 januari 2011, 09:54:11 »
Tjongejonge wat zijn we toch lekker bezig om het Cees moeilijk te maken!  :rofl2:

Gr. Don

Ach ja, een tas of rugzak is net een auto, zoveel verschillende modellen, merken en prijzen. Gewoon kopen wat jouw het beste lijkt.

Dennis

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #39 Gepost op: 15 januari 2011, 09:54:11 »

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2011, 22:21:51 »
Tjongejonge wat zijn we toch lekker bezig om het Cees moeilijk te maken!  :rofl2:

Gr. Don

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2011, 20:41:28 »
Een schoudertas lijkt mij op de fiets weer niet gemakkelijk
Volgens mijn wordt het een Y-band genoemd, dat is een extra band op de hoofd-band en is speciaal bedoelt de tas op je rug te houden.
Ik weet dat bij de iets grotere tassen van Crumpler het er standaard op zit, heb er zelf namelijk eentje en het werkt wel, op de fiets is het zeker geen probleem.
Eigenlijk is de tas het comfortabelst op die manier omdat het met het fietsen de tas meer op je rug leunt, als je mee loopt is het best een gewicht op 1 schouder als die vol is.
Een driepoot kan je er ook mee dragen, meestal die ik de driepoot onder de grote flap voor vervoer en tijdens het schieten gaat doe ik een van de poten door een van de loepen aan de zijkant.

http://www.crumpler.eu/index.cfm?seite=photo&productID=5555&sprache=EN
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2011, 22:28:23 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

densch

  • Gast
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #36 Gepost op: 14 januari 2011, 19:55:49 »
Ik heb de Lowepro Minitrekker AW.

http://www.digicamshop.nl/product/56668/lowepro-mini-trekker-aw-black.html

Destijds gekocht toen ik mijn sigma 150-500 ergens in kwijt moest.
Behalve deze heb ik in mijn tas, kitlens 18-55, sigma 18-200, flitser met toebehoren,
beetje extra batterijen en wat ander prularia. En nog steeds heb ik voldoende ruimte over dat ik nog
wel eens gebruik voor de videocamera.

Dennis

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2011, 19:45:06 »
Nog een zetje voor Tamrac. Omdat mijn vriend er zo blij mee is (en ik zal zijn).
Uit het Engelse Amateur Photographer.
Staat zelfs nog een prijs bij van 155 GBP!

Gr. Don


Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2011, 15:16:59 »
Ik heb ook nog een rugzak die ik voor hele lange fietstochten gebruik, hij heeft een soort draadnet dat op mijn rug zit, er is dus ruimte tussen de tas en mijn rug, scheelt veel in comfort en tegen zweten.
Heeft de Kata Bumblebee ook, een metalen frame om het gewicht te verdelen met daar tussen gaas dat op je rug rust.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #33 Gepost op: 14 januari 2011, 14:42:53 »
Ik sluit me ook aan bij de uitspraak : de perfecte tas bestaat niet.
Ik heb ook twee tassen : een grote Lowepro Slingshot 300 en een kleine Lowepro Nova 2.
Ik ben met mijn K10 + DA*300 naar de winkel geweest en gekeken in welke tas die combo PLUS de Sigma 120-400 paste. Dat werd de Slingshot 300. Die grote gaat dus doorgaans mee als ik het lange telewerk nodig heb (buitensporten e.d.). Voor binnensport kan ik vaak toe met die kleine want dan heb ik mijn kleine lichtsterke objectieven nodig (bv FA 50 1.4 en M85 F2).

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #32 Gepost op: 14 januari 2011, 13:39:58 »
Ik heb de Lowepro AW 350 Slingshot: groot, goed dragend maar ik moet nog wel wennen na een gewone fototas.

Serpiente

  • Gast
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #31 Gepost op: 14 januari 2011, 13:38:03 »
Idd, de perfecte tas bestaat niet.

Ik heb er momenteel 2 (eigenlijk 3): een grote rugzak/daypack die uit 2 tassen bestaat: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=121.0 en een "snelle" holstertas: http://www.kata-bags.com/productFRM2HS.asp?p_Id=228&Version=Photo

De daypack wordt voornamelijk gebruikt voor reizen (reeds getest als handbagage in het vliegtuig en tropenproof), uitgebreide shoots, mobiel magazijn en dagtochten en de holster voor snelle trips met 1 of 2 objectieven.
Ik heb nu al twee jaar de Dakine Mission Photo.. :) Ik ben er erg tevreden over :) Ik gebruik hem ook weleens als gewone rugzak, omdat het camera compartiment uitneembaar is.
Ik kan er makkelijk mijn K10d met DA* 300 er op in kwijt. Ik kan zelfs die DA* 300 er los in doen en een standaard prime op mijn camera hebben. Ik heb de K10d, DA*300, Sigma 17-70, 50mm F1.7 en AF360 flitser er in zitten en ik houd nog ruimte over. Daarnaast zijn er nog voorvakken voor spullen en is er nog ruimte voor een vest. Ook kan ik er een statief op binden, een jas er aan vast knopen en schoenen er aan hangen. Ook is er een vakje voor een flesje water.

Als je een rugzak koopt zorg dan dat er een borstriempje en een buikriem is. Daarmee spaar je de schouders.

Er zit namelijk al snel 2 a 3 kg in je tas. Ik moet toegeven dat het niets is vergeleken met mijn brugklas tas (die was 6 tot 9kg).

Offline Kloor2000

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #30 Gepost op: 14 januari 2011, 12:44:12 »
Ik heb zelf de Kata 3N1 met een losse tripod-holder. In de tas passen; K20d met lens (Sigma 17-70), een grip, de 55-300 en de 50-200WR. Daarnaast zitten er ook een Panasonic FZ50 met een Raynox teleconverter+zonnekap in. Ook is er nog plaats voor een flitser. Bovenin de tas is er ruimte voor persoonlijke spullen of extra accu's etc.
Het makkelijke aan de tas vind ik de mogelijkheid om hem als rugtas of als een "slingshot" te kunnen dragen.
Kortom een handige ruime slimbedachte tas.
Naast deze tas heb ik nog een kleine tas voor body+lens voor als ik weinig spullen meeneem.

Groet,

Harry


Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2011, 11:56:27 »
Als ik kijk naar de laptop-rugzak die ik dagelijks voor mij werk gebruik, dan gebruik ik eigenlijk nooit beide schouderbanden.
Simpelweg omdat ik het (bijvoorbeeld met een dikke jas aan) te moeilijk vind om beide te gebruiken.
Een schoudertas lijkt mij op de fiets weer niet gemakkelijk, bovendien hebben die vaak geen bevestiging voor statief.
Daarom gaat mijn voorkeur (nu nog) uit naar een Slingshot.....

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2011, 11:25:03 »
Heb zelf een Lowepro Nova 200 AW schoudertas waar twee bodies in passen en twee of drie extra objectieven maar ik heb ook een Tamrac Velocity 10 Slingpack waar eveneens twee bodies in passen en nog enkele objectieven. De Slingpack heeft als voordeel dat je bodies kan meenemen met vrij lange objectieven. Ook al kan ik in de Nova 200 ook een K20D met gemonteerde K 200mm f2.5 plaatsen.

Moet wel zeggen dat het draagcomfort van de Nova 200 beter is dan van de Tamrac Velocity. Heb meerdere Slingpack of Slingshots geprobeerd maar volgeladen zijn het niet de meest prettige tassen om de hele dag mee te nemen. Een echte rugzak is comfortabeler maar natuurlijk wel wat minder snel in gebruik als je een camera wilt pakken of een objectief wilt verwisselen. Denk toch dat ik voor vakantie eerder een echte rugzak zou meenemen, Tamrac Adventure-serie of soortgelijk. De Tamrac Velocity gebruik ik dan vooral om mijn gear mee te nemen aan boord van het vliegtuig.

Voor lokaal gebruik geef ik in ieder geval de voorkeur aan de Nova 200, door een Brits fotoblad ook uitgeroepen als beste schoudertas in zijn klasse. Nadeel blijft wel dat je geen of amper andere spullen kan meenemen buiten je cameragear, ook al prop ik meestal wel een blikje of flesje in 1 van de compartimenten en heb je nog enkele vakken waar wat kleinere spullen in geplaatst kunnen worden.

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2011, 11:15:16 »
Mijn bedoeling is inderdaad een tas waar niet persé al mijn spullen in hoeven.
Maar wel 2 extra objectieven, flitser, klein spul en evt statief.
Dit alles op mijn rug zodat ik hem ook op mijn fiets mee kan nemen.
Ook niet te groot zodat hij ook als handbagage in het vliegtuig mee kan  ;)

Kijk eens naar een lowepro flipside, 200 of 300. niet te groot flexibel qua indeling, en er kan een statief aangehangen worden. Ik heb zelf de FS200 hier past de k10 met gemonteerde 300mm f4 moeiteloos in met nog ruimte voor enkele andere objectieven. toegang tot de tas is via de rugzijde, heupband laten zitten, schouderriemen los en voor de buikdraaien.

suc6 met kiezen.
groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2011, 11:08:25 »
Mijn bedoeling is inderdaad een tas waar niet persé al mijn spullen in hoeven.
Maar wel 2 extra objectieven, flitser, klein spul en evt statief.
Dit alles op mijn rug zodat ik hem ook op mijn fiets mee kan nemen.
Ook niet te groot zodat hij ook als handbagage in het vliegtuig mee kan  ;)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2011, 10:04:05 »
Idd, de perfecte tas bestaat niet.

Ik heb er momenteel 2 (eigenlijk 3): een grote rugzak/daypack die uit 2 tassen bestaat: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=121.0 en een "snelle" holstertas: http://www.kata-bags.com/productFRM2HS.asp?p_Id=228&Version=Photo

De daypack wordt voornamelijk gebruikt voor reizen (reeds getest als handbagage in het vliegtuig en tropenproof), uitgebreide shoots, mobiel magazijn en dagtochten en de holster voor snelle trips met 1 of 2 objectieven.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2011, 09:57:37 »
Een beetje knutselen kan ook nog  ???

Ik heb ook nog een rugzak die ik voor hele lange fietstochten gebruik, hij heeft een soort draadnet dat op mijn rug zit, er is dus ruimte tussen de tas en mijn rug, scheelt veel in comfort en tegen zweten.
Verder is hij voorzien van veel opbergvakjes, GPS clip, camelbag (waterzak), goede sluitingen en een ingebouwde regenhoes.
Hij heeft alleen geen indeling in het grote vak, maar dat is zelf wel te maken.

Mijn rugzak is geen opslag magazijn van al mijn fotospullen  ;) maar een transportmiddel van wat ik denk nodig te hebben op mijn tocht.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2011, 09:08:16 »
Ik moet zeggen dat ik inderdaad JJW zijn gedachte gang wel kan beamen.
Ben zelf ook nu op zoek naar een wat kleinere tas optie i.p.v. te moeten
rond slepen met zo'n dag/vakantie grote tas.
(Lowpro Compudaypack)

Trouwens, het is volgens mij CLIK?
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2011, 09:18:22 door Soap »

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2011, 02:23:41 »
Aha! het eeuwige dilemma van de fototas: die is te klein, die is te groot, die is te duur, die zit niet lekker, daar passen geen dagspullen bij, er kan geen statief aan, hij gaat moeilijk open, ze kunnen er zo alles uit stelen.

Met iedere tas is eigenlijk wel iets mis;) Ik ben inmiddels ook al tot de conclusie gekomen dat er geen tas bestaat die overal voor geschikt is, je zal uiteindelijk meerdere tassen hebben. Ook al heb ik zelf op dit moment eigenlijk maar 1 echte goede tas en een snuittas (die nu voor de k-5 al wel weer aan de grote kant is, daar heb je het al weer;))

Ik zou zelf vooral aanraden om te gaan voor een tas waarvan je weet dat je 'm nu veel zal gebruiken. Ik zou juist afraden om een grotere tas te kopen waar veel in kan. Ik heb zo'n grotere tas waar ook makkelijk een regenjas + trui + 2 boeken + lunch + paar liter water in kan en dan nog 3 lenzen + body + flitser, vakjes voor Sd-kaartjes, filters, noem maar op. Was een mooi ding voor op vakantie, maar veel te groot om even lekker een uurtje foto's te gaan maken.

Overigens is die tas een click-elite en ik kan dit merk van harte aanbevelen! Eindelijk een fototas met een fatsoenlijke en comfortabele rug! Het ietwat kleinere model heeft ook een ingang aan de zijkant zodat je (ook bij een rugzak) makkelijk je camera kan pakken. Een aantal van deze tassen hebben ook nog een heupband voor extra support, erg fijn. Kijk vooral even op hun website!

Het laatste advies, ga naar een winkel om te passen! Veel tassen lijken op internet kleiner/groter en nog veel meer tassen heb een rug van hout zo stijf. Neem al je spullen mee en vraag gewoon even of je wat mag puzzelen :)
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2011, 00:22:11 »
Probleem met een rugzak is dat je hem af moet doen als je de camera er in wilt stoppen of van lens wilt wisselen.
En schoudertas kan je voor je halen en zo de lens wisselen.
Als het druk is dan heb ik liever een schoudertas dan een rugzak om die reden.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2011, 00:27:15 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Kirsten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 436
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2011, 23:31:31 »
Nog een kleine aanvulling op mijn voorgaande posting; ik vindt zo'n tas echt niet praktisch om "ergens" mee naartoe te zuilen,
"het (on)ding" hangt eigenlijk meer in de weg dan het je lief is...

Probeer maar eens met zo'n tas om je schouder gebukt, op je knieën, plat op je buik, voorovergebogen een deftige foto te nemen.
Ik wens je veel succes!!
Ja, je kan de tas dan gauw afwerpen maar in bepaalde situaties en omstandigheden (denk aan locaties
waar veel mensen aanwezig zijn, wanneer je outdoor bent, wanneer het regent of je bent onderweg in de sneeuw) is dat niet zo vanzelfsprekend.

Volgens mij heb je met een rugzak veel meer bewegingsvrijheid.  ;)

edith zegt; plus dat je eventueel nog met een statief loopt te zuilen, dan heb je één hand vrij
om foto's te nemen...

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2011, 21:47:21 »
Ow en meerdere leraren hebben het al gezegd tegen ons:
De perfecte tas bestaat niet.
Je zal op den duur wel meerdere tassen hebben voor je spullen. So be it!

Zelfde geldt vaak voor statieven...

Wijze mannen die leraren van jou!
Daarom heb ik ook vier tassen en drie statieven en ben nog maar pas weer met mijn hobby begonnen  :D

Buksbeest

  • Gast
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2011, 21:37:14 »
Ow en meerdere leraren hebben het al gezegd tegen ons:
De perfecte tas bestaat niet.
Je zal op den duur wel meerdere tassen hebben voor je spullen. So be it!

Zelfde geldt vaak voor statieven...

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2011, 21:35:31 »
Ik ben het geheel met de stelling van Kirsten eens. Koop direct een goede rugzak waar je een tijd mee vooruit kunt.
Overwegingen die je mee zou moeten nemen naar mijn idee:
1. Gebruik je hem voor lange wandelingen / fototochten? Dan is draagcomfort erg belangrijk.
2. Ga je je foto arsenaal nog uitbreiden? Zo ja, koop nu dan ruimte.
3. Neem je naast fotospullen ook dagspullen mee (jas, eten, drinken, etc)? Zo ja, koop een rugzak met ruimte voor deze dingen.
4. Een slingshot lijkt handig, maar kan veelal minder in. Je camera heb je toch veelal op je buik hangen.
5. Ga je veel in steden fotograferen? Koop dan een rugzak die je vanaf de buitenkant niet kunt openen (bv de Click Elite).

Een vriend van me en ik hebben op de Photokina bijna alle wat grotere rugzakken geprobeerd. Wij waren beide van mening dat qua draagcomfort de Click Elite het fijnste zit. Daar kun je lang mee rondlopen, zonder er last van te hebben. Deze rugzak heeft ook al veel prijzen gewonnen voor wat betreft draagcomfort. Hij wordt overigens geïmporteerd door Redged.
Hij heeft dan ook de Click Elite gekocht en ik heb zijn Tamrac Explorer 6 overgenomen. Ook een erg fijne rugzak met enorm veel bergruimte. Die zijn op Marktplaats ook voor ongeveer een € 100 te vinden.

Groet
Edzo

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2011, 21:25:18 »
Ik raad je sterk aan de tas eerst in het echt te zien, een foto zegt niks over het materiaal, stevigheid en draag comfort.
De meeste foto winkels hebben de lowe slingbag dus gewoon uitproberen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Rugzak of tas of ...
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2011, 21:15:55 »
Wat een snelle reacties! Bedankt daarvoor, want ik wil in het weekend gaan bestellen.

Tuurlijk moet hij groot genoeg zijn. Maar ook weer niet te.
Tot nu toe blijf ik toch met die Lowepro Slingshot 202Aw in mijn hoofd zitten.
Is een middenmaat voor 3-4 extra lensen (lijkt mij meer dan voldoende).
Ik vraag me alleen of of de Metz er wel rechtop in past.
Ik kijk nog even verder wat er allemaal nog voorbij komt.... ;)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2011, 21:20:41 door cemi »