Auteur Topic: Eneloop of GP ?!?!?  (gelezen 19235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2010, 19:08:09 »
Eneloops, Oh ja die was ik bijna vergeten, ze zitten nog in de camera's  :) :D

Ik heb in maart 2 setjes van 4 Eneloops gekocht, 1 setje in mijn Pentax IstDs en 1 setje in een HP850 die altijd onder de bank in de auto ligt.
Vandaag maar eens gekeken hoe het er mee is, ze waren voor 90 % nog vol  :good:
Ik woon in Portugal dus je kunt wel nagaan welk omstandigheden er in de auto heersen, zowel de HP en de Eneloops werken meer dan naar behoren.

Verder heb ik niet zo heel veel met mijn IstDs kunnen fotograferen, maar wanneer ik de Eneloops op moet laden is vooralsnog een raadsel.

Ik dacht er aan nog 2 setjes te kopen, maar waarom eigenlijk  ;D   :toppie:


Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2010, 19:08:09 »

Offline Calimero

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #33 Gepost op: 15 augustus 2010, 18:48:22 »
Ik zou geen GP-batterijen meer willen. De GP's die ik nog in mijn bezit heb, gebruik ik voor het speelhgoed van mijn kinderen.
Geef mij maar Eneloops. Bij GP batterijen gaf mijn batterij-indicator vrij vlug aan dat de batterij quasi leeg was, terwijl dit niet het geval is.
Bij de Eneloops heb ik dit probleem niet. Heb er meteen een Volcraft lader bij gekocht. Schitterend apparaatje.
Pentax K200D + 18-250mm lens van Pentax
Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee

Hythloday

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #32 Gepost op: 8 juli 2010, 11:30:51 »
Pentax levert in Duitsland bij de K-x een set eneloops mee, einde discussie zou ik dus zeggen!

Pentax Duitsland heeft prima op de problemen ingespeeld:

http://www.pentax.de/de/group/6/product/16701/body/downloads/media/f5a3feb69941b441e837f00146f13ce5/Fragen%20und%20Antworten_Kx.pdf

Pentax Japan adviseert Energizer lithium batterijen, Pentax Duitsland adviseert Eneloops oplaadbare batterijen. Volgens de handleiding kunnen 1900 foto's worden gemaakt bij gebruik van lithium batterijen en 640 opnames bij gebruik van NiHM batterijen.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #31 Gepost op: 7 juli 2010, 23:50:14 »
Pentax levert in Duitsland bij de K-x een set eneloops mee, einde discussie zou ik dus zeggen!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #30 Gepost op: 5 juli 2010, 13:26:10 »
Afgelopen zaterdag was ik bij cameranu op Urk om mijn K-x body te ruilen, omdat in de zoeker een vuiltje permanent zichtbaar was. Na omruiling adviseerde degene die mij hielp wel over stappen op oplaadbare batterijen (....). Hierbij gaf ik aan dat ik mijn keus wel al gemaakt heb en dat deze is gevallen op de Eneloops. Het leek alsof diegene direct begon te stralen na mijn wijze woorden  :P. Hij bevestigde direct dat dit op het moment één van de beste, zoniet de beste, batterijen zijn.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

ZaZaLuca

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #29 Gepost op: 4 juli 2010, 10:41:43 »
Ik heb enkele sets gp 2500 en 2700.
beide nu ca 2 jaar ingebruik maar krijgen mijn flits niet vol, ook niet na langduring laden op een goede NiMh lader (ook niet lan ontladen aan een lampje en dan lang laden)... Liggen nu bij het KCA kerkhof.
Ik heb ook enkele AAA  (800 MAh) in gebruik van de blokker en die doen het al verrassend lang (maar niet in een camera) houden de lading lang vast.

Ik zou geen GP meer kopen.. Ik heb geen ervaring met Eneloops maar de berichten hier klinken toch bemoedigend..

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2010, 12:51:39 »
Ik gebruik Eneloops in mijn flitser. Die kan ik echt enorm lang gebruiken.

Het grote voordeel van Eneloops is dat de spanning (1,2v) lang gehandhaaft blijft. Bij veel andere NiMh batterijen zakt deze gelang de lading en komt al snel het moment dat de batterij niet meer genoeg spanning levert om de camera te doen werken..

Kortom: de batterij is nog goeddeels vol, maar het apparaat werkt niet meer.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Robr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 177
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2010, 10:36:41 »
Eneloops gebruik ik voor mijn K200D. Met de altijd aanwezige batterygrip heb ik er dan 8......
Tot volle tevredenheid. Ik gebruik hierbij een MAHA MH-C8008 lader . Daar kunnen er ook 8 in.
Prima resultaat.
En ga ik de bush bush zonder stroom in voor een paar dagen neem ik een extra setje Energizer Ultimate Lithium batterijen mee.
Gr, Rob.
K200D ;Pentax DA smc 18-250 mm ; Sigma MACRO 105mmF2.8 EX DG ; Pentax smc DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM : Pentax smc AF adapter 1.7

gnodde

  • Gast
Re:wisselende aanduiding batterijconditie bij K-x ook met 1.01
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2010, 10:02:19 »
Maar het blijft ook met die software een feit dat de aanduiding soms vrij snel na een paar honderd opnames naar half leeg gaat.

Half leeg, dus half vol, dus kun je er nog een paar honderd maken  8).
Maar ik ben met je eens, dat een nauwkeuriger (bv. in 4 stappen i.p.v. 2) aanduiding van de batterij-spanning handiger zou zijn.

Citaat
Als je de camera laat liggen en je kijkt de volgende dag weer dan staat de aanduiding weer op vol. Dat geeft voor mij aan dat het nog niet helemaal perfect is met de software.

Dat ligt niet aan de software, maar aan het feit, dat de eneloops zich, na een periode van rust, enigszins herstellen. "Normale" NiMH batterijen hebben dat ook, maar in iets mindere mate dan de eneloops.

Jan.

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
wisselende aanduiding batterijconditie bij K-x ook met 1.01
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2010, 09:20:57 »
Ik heb ook een K-x. Ik gebruik Eneloops en heb in de K-x al de softwareversie 1.010011. Dit is bij mijn weten de allernieuwste. Maar het blijft ook met die software een feit dat de aanduiding soms vrij snel na een paar honderd opnames naar half leeg gaat.
Als je de camera laat liggen en je kijkt de volgende dag weer dan staat de aanduiding weer op vol. Dat geeft voor mij aan dat het nog niet helemaal perfect is met de software.

Wie heeft ook deze zelfde ervaring, of ligt het ook deels aan hardware versie camera gecombineerd met instabiele detectie software ?
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Hythloday

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2010, 08:59:14 »
De slechtste (erg snel leeg na een tijdje niet gebruiken) waren de GP's

De meeste NiMH batterijen zijn een ramp. Vier jaar geleden kocht ik twee setjes Hama 2700 mah en later nog een setje Varta 2700 mah en deze houden hun lading heel lang vast. Na drie maanden regelmatig gebruik, ruim 500 foto's, zijn ze nog niet leeg. Een jaar later kocht ik GP's. Deze waren na een week leeg. Met nieuwe Varta's precies hetzelfde. Toen Hapé geprobeerd (in mijn Garmin Etrex) en deze bevallen goed. Toen kocht ik Hapé Startklaar. Ook waardeloos en binnen een week zijn ze hun lading kwijt.

Nu heb ik Eneloops voor mijn K200D en probeer ik lithiums in mijn K-x. Volgens de handleiding gaan lithiums drie keer zo lang mee als NiMH batterijen in de K-x. Een setje Hama was na 120 foto's halfleeg volgens de camera met firmware 1.01.

Offline Frans Musters

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 491
  • Geslacht: Man
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2010, 21:49:08 »
Ook ik kan niets anders zeggen dan Eneloops. Ik heb verschillende soorten gehad maar deze zijn veruit de beste. De slechtste (erg snel leeg na een tijdje niet gebruiken) waren de GP's
Aldi en inderdaad Hema bv doet het beter. Het probleem met mijn K100D was dat deze camera eigenlijk een vrij hoge spanning nodig heeft. Niet oplaadbare batterijen hebben een nominale spanning van 1.5 v terwijl NiMh 0,2 V lager zitten. De K-X heeft daar minder problemen mee. Als ik me het goed herinner staat bij de specificaties van de K100D ook niet dat hij geschikt is voor NiMh.
Nog een technisch weetje. de interne weerstand van de batterij is ook van belang.  Een voorbeeld met de wet van ohm. de getallen zoals inwendige weerstand zijn misschien niet representatief.
Onbelaste spanning 1.3 V belasting 100mA Met een interne weerstand van 1 Ohm is dan de belaste spanning (Die de camera ziet) 1,2 Volt. Maar is de interne weerstand lager zoals 0,5 Ohm dan is dat 1,25 V.
En dat kan voor een camera die ook op 1.6 V moet werken een heel verschil wmaken. Dit is ook een verklaring waarom Eneloops het beter doen, ze hebben een lagere inwendige weerstand. en ze houden als ze gewoon niets doen veel beter hun lading vast.

Nogmaals Eneloops krijg je geen spijt van

Frans
Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

Hythloday

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2010, 20:36:54 »
Hoeveel gewicht scheelt dat eigenlijk?

Eneloops wegen 27 gram per batterij. Energizer Ultimate Lithium batterijen wegen 14 1/2 gram. Er gaan er 4 in, het gewicht scheelt dus 4 x 12 1/2= 50 gram.

Het verschil in gewicht tussen een K200D met NIMH batterijen en een K-x met lithium batterijen is groot.

RonHendriks

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2010, 20:13:18 »
Ik heb nu de lithium batterijen erin gedaan. De camera is nu behoorlijk was lichter van gewicht.
Hoeveel gewicht scheelt dat eigenlijk?

Hythloday

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2010, 17:17:53 »
De K-x geeft dat inderdaad erg vroeg aan, lang voor ze echt half leeg zijn. Er is intussen een firmware-update uitgekomen, die dat batterij-probleem oplost: http://www.pentax.nl/nl/software_en_firmware_updates.html
Om te zien welke firmware-versie je nu op je camera hebt: druk de menu-knop in terwijl je de camera aanzet. Op je scherm zie je de firmware-versie (waarschijnlijk 1.00). In versie 1.01 zijn er wat verbeteringen aangebracht. Volgens Pentax zelf:
Jan.

Toen ik de camera aandeed, heb ik eerst firmware 1.01 erop gezet. Ik heb nu de lithium batterijen erin gedaan. De camera is nu behoorlijk was lichter van gewicht.

gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2010, 17:14:02 »
Toen ik mijn K-x probeerde gaf de camera na 120 opnames aan dat de batterijen halfleeg waren.

De K-x geeft dat inderdaad erg vroeg aan, lang voor ze echt half leeg zijn. Er is intussen een firmware-update uitgekomen, die dat batterij-probleem oplost: http://www.pentax.nl/nl/software_en_firmware_updates.html
Om te zien welke firmware-versie je nu op je camera hebt: druk de menu-knop in terwijl je de camera aanzet. Op je scherm zie je de firmware-versie (waarschijnlijk 1.00). In versie 1.01 zijn er wat verbeteringen aangebracht. Volgens Pentax zelf:
Citaat
    * Added three kinds of particular effect shooting function (Pre-set 1,2 and 3) on [Cross Processing].
    * Added assignment of Cross Processing function to the green button.
    * Improved accuracy of Battery Level Indicator under specific conditions and improved stability for general performance.

Jan.

Hythloday

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2010, 16:50:56 »
Tja Energizers worden aangeraden door Pentax, op ebay kun je ze voor spotprijzen vinden [8 voor 12 euro]
Heb zelf de energizer 2350 mAh oplaadbare batterijen en ze werken perfect en gaan superlang mee, langer dan de bijgeleverde energizer alkaline batterijen

Laatst was ik onaangenaam verrast door het batterijgebruik van de K-x.

In mijn K200D gebruik ik HAMA 2700 mah NIMH batterijen die een hele lang tijd meegaan. Toen ik mijn K-x probeerde gaf de camera na 120 opnames aan dat de batterijen halfleeg waren. In de handleiding van de K-x staat dat de camera het langst werkt op lithium batterijen, nl. 1900 opnames, terwijl de camera 640 opnames kan maken op de NIHM batterijen.

Ik dacht ook dat Pentax alkaline batterijen meeleverde, maar dat klopt niet. Het zijn lithium batterijen.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2010, 15:07:23 »
Tja Energizers worden aangeraden door Pentax, op ebay kun je ze voor spotprijzen vinden [8 voor 12 euro]
Heb zelf de energizer 2350 mAh oplaadbare batterijen en ze werken perfect en gaan superlang mee, langer dan de bijgeleverde energizer alkaline batterijen

Karin

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2010, 15:06:24 »

Er is zelfs een topic te vinden (zoek ze!) waarin de problemen van een forumlid verdwenen nadat hij een setje eneloops in zijn camera (ik dacht een K200D) had gedaan. Die andere batterijen leverden problemen op.

Mijn advies: ENELOOPS (en als het niet anders kan, dan toch maar gewoon die degelijke HEMA batterijen)


PentaxDonkey

ik had problemen met varta oplaadbare batterijen, die de verkoper mij bij de camera verkocht heeft.

Steeds gaf mijn camera (K200D) aan, dat de batterijen leeg waren of bijna leeg. Terwijl ik ze er net een paar
seconden terug vol in had gedaan. Na de aankoop van Eneloops (heb nu ook een reserve setje eneloopbatterijen) ,
heb ik nooit meer ergens last van gehad.

gr. Karin

gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2010, 14:30:12 »
Het komt natuurlijk altijd wel voor dat je wat minder fotografeert

Toch niet langer dan een week  ???

Jan.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2010, 13:00:01 »
Nou, ik dan ook nog maar even mijn ervaringen delen.

  • De GP's liepen verrassend snel leeg. Zeer teleurstellend en die koop ik dan ook nooit meer.
  • De HEMA batterijen deden het veel beter (en nog steeds) dus Jan heeft helemaal gelijk. p
  • De Eneloops doen het simpelweg het langst en het best.

Er is zelfs een topic te vinden (zoek ze!) waarin de problemen van een forumlid verdwenen nadat hij een setje eneloops in zijn camera (ik dacht een K200D) had gedaan. Die andere batterijen leverden problemen op.

Mijn advies: ENELOOPS (en als het niet anders kan, dan toch maar gewoon die degelijke HEMA batterijen)

Gr. en succes met deze door te hakken knopen,

PentaxDonkey

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2010, 12:32:33 »
ENELOOPS!!!
Ik heb ook de GP en de Eneloops 9en ook de Soligorvariant) en ze zijn echt veel beter, zeker na verloop van tijd. En prijsverschil is er niet of nauwelijks!

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2010, 10:48:13 »
Tot zover, iedereen bedankt voor de inbreng.  :good:

Maar, gadverdegadver, wat ben ik nu aan het twijfelen geslagen.

Ik neig nu wel te gaan voor de Eneloops. Ik heb tot nu gebruik gemaakt van twee sets batterijen (Hapé 2400 mah) en dat wil ik weer gaan doen.
Een set in de camera en een (opgeladen!) set voor als de reeds geplaatste set is opgeraakt. En het is nu juist de 'reserve-set' waardoor ik neig naar de eneloops te gaan. Het komt natuurlijk altijd wel voor dat je wat minder fotografeert en waardoor dan de set reserve batterijen langer onaangeroerd blijft. In dat geval is het dan natuurlijk wel heel erg prettig als de reserve set nog volledig 'vol' is als deze wordt aangesproken.

En, daarnaast, wat zijn deze eneloops vriendelijk geprijsd vergelegen met de GP's.  :)

Ik ben inmiddels gewezen op de site die qua naam zo lijkt op die van het concurrerende kameramerk  ;) en op Conrad.nl.

Graag zou ik nog enkele links willen zien van (web)shops en en types Eneloops en de laders.

v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2010, 10:38:47 »
+1

grtz, Eppie
en nog een +10000
Ik heb ooit hier ook een verhaal geschreven over inwendige weerstand e.d.
Dat heeft er namelijk ook mee te maken.

Van de Eneloops is die volgens mij vrij laag (dat is goed), omdat een bepaalde snellader die ik heb, bloedheet wordt als ik daar de Eneloops mee laad.
Lage inwendige weerstand betekent dan een hogere stroom en meer vermogen en warmte...

Cees

Offline Eppie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2010, 10:35:45 »
Er is al heel veel over geschreven, maar ik kan je maar één advies geven: koop ENELOOP batterijen en staar je niet blind op de mHa!
Al heel wat mensen die problemen met batterijen hadden (te snel leeg) zijn overgestapt op Eneloop's, en nog nooit heb ik waar-dan-ook vernomen dat iemand hier achteraf spijt van heeft gehad.

Carel



+1

grtz, Eppie
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!