Auteur Topic: Moiré  (gelezen 1041 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Moiré
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2017, 20:42:38 »
Dag,

Ik heb het nog nooit mee gemaakt dat ik moiré in de print zag.. print bij een mini lab (fuji frontiers) of online bij profoto.net
maak vroeger ook wel bij de Hema.
Misschien heeft het met het schalen te maken, zo als er al gesuggereerd wordt?
Ik lever mijn foto's al op de grote aan die over een komt met afdruk maat.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Moiré
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2017, 20:42:38 »

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Moiré
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2017, 21:28:41 »
het kan dat je het niet op de monitor ziet. Het ligt eraan hoe er gecomprimeerd wordt. Je monitor zal het anders doen dan een printer.
En als het profile niet helemaal ok is (Monitor is RGB kleuren, Printer is CMYK kleuren) kunnen er ook verschuivingen plaats vinden.

Een foto wordt niet gecomprimeerd om op een scherm weer te geven*. Wel geschaald en dat is de oorzaak, ook bij het afdrukken. Door een nieuwe schaal (een nieuwe interpolatie) kunnen patronen ontstaan die we moiré noemen, die er eerst niet waren. Doordat de printer een andere dpi heeft dan de aangeleverde foto kan dit probleem ontstaan.

* technisch gesproken zelfs integendeel: gecomprimeerde foto’s (zoals jpeg) moeten uncompressed worden om op een scherm of printer weer te geven.
Verliefd op de K-1

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Moiré
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2017, 13:13:22 »
het kan dat je het niet op de monitor ziet. Het ligt eraan hoe er gecomprimeerd wordt. Je monitor zal het anders doen dan een printer.
En als het profile niet helemaal ok is (Monitor is RGB kleuren, Printer is CMYK kleuren) kunnen er ook verschuivingen plaats vinden.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Moiré
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2017, 12:44:48 »
Op de monitor zie ik geen Moiré op de digitale foto, ook niet bij in- of uitzoomen. De foto heb ik laten printen bij wijfotoservice.nl , volgens mij met het hokje aangekruist, dat ze de instellingen niet aanpassen.
Heeft iemand ervaring met een online fotoservice die geen problemen heeft met Moiré ?

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Moiré
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2017, 12:24:32 »
Dit komt door comprimeren van de foto.
Als je een hekwek fotografeerd zie je ook vaak "moire" als je op je monitor bekijkt. Maar als je naar 100% inzoomt is het weg.
Dus de vraag is, hoe is het geprint. Heb je het zelf gedaan of laten printen.
Als je het hebt laten printen, waar heb je het laten printen. Bij veel online aanbieders wordt her vaak nog verscherpt etc voordat het geprint wordt. En dan kan je dit dus ook krijgen.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Moiré
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2017, 11:20:48 »
Op een digitale foto van een gebouw is geen Moiré (kringen) te zien; maar op een print is het wel zichtbaar. Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe je een print kan krijgen, vrij van ongewenste kringen?

1. Uitsnede van een digitale foto, vrij van Moiré.
[/url]
2. Uitsnede van de gescande print van de foto, met Moiré. Op de foto zelf val het meer op dan op een monitor.