Auteur Topic: Paarden dressuur met aanspanningen.  (gelezen 1722 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2018, 21:22:30 »
Wytze, Alwin en JohnnieS, bedankt voor jullie reacties.

ik ben vooral erg gecharmeerd van foto 3: Aan de andere kant zit in die foto ook mijn haat-liefde met de 18-135: hij maakte haarscherpe foto's binnen een uitermate handzaam zoombereik, maar had geen goed antwoord op kleuren (veel te blauw) en vertoonde chromatische aberratie. Ik kan deze foto hier op mijn computer niet uitvergroten, maar als ik zo naar de neuzen (heet dat zo?) van de paarden kijk, dan vermoed ik ook hier CA.

De Pentax DA 18-135mm WR lens is qua beeldkwaliteit geen top lens, zoals ook niet te verwachten is van een lens met zo'n groot zoombereik. Er is bij foto 3 wel wat CA te zien, maar niet opvallend. Ook is de kleurweergave en  scherpte voor verbetering vatbaar; daarnaast is er wel wat vervorming. Ondanks die tekortkomingen is het een handige lens qua zoombereik en gewicht en heeft een snelle, stille AF (in elk geval voor een Pentax lens); voor deze lens in zeer goede staat, betaalde ik 150 euro en voel me dan ook niet "bekocht".  Deze serie had ik met JPEG gemaakt; met RAW kun je betere resultaten krijgen en sterker corrigeren.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2018, 21:36:15 door abakker »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2018, 21:22:30 »

JohnnieS

  • Gast
Re: Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2018, 21:12:00 »
heel mooi vast gelegd, daar zitten heel wat trainingsuurtjes in voor de paardjes en menners  ::)

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2018, 18:17:16 »
Een hele mooie serie vind ik dit! Die samenwerking tussen mens en dier.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2018, 17:18:44 »
Beste Arno,

Op zich is er niks mis met deze serie. Sterker nog, ik ben vooral erg gecharmeerd van foto 3: daar zitten alle noodzakelijke details keurig binnen het kader en is de scherpte (en scherptediepte!) fantastisch. Aan de andere kant zit in die foto ook mijn haat-liefde met de 18-135: hij maakte haarscherpe foto's binnen een uitermate handzaam zoombereik, maar had geen goed antwoord op kleuren (veel te blauw) en vertoonde chromatische aberratie. Ik kan deze foto hier op mijn computer niet uitvergroten, maar als ik zo naar de neuzen (heet dat zo?) van de paarden kijk, dan vermoed ik ook hier CA. Nou ja, hoe dan ook, je hebt een heel aardige serie gemaakt over een mooie tak van sport!

Groet,

Wytze
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2018, 22:06:20 door Wytze »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2018, 20:41:53 »
Mooi dat je deze serie foto's lekker in het vrije veld hebt gemaakt, zonder al die reclame uitingen. Foto 2 vind ik van deze serie het best geslaagd, prachtig om oa die herhaling in de houding van de paarden te zien.

Peter, bedankt voor je reactie. Ja, dat ene reclamebord bij de waterbak was niet leuk, maar ja de menclub moet ook de eindjes aan elkaar knopen.

Groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2018, 12:37:09 »
Mooi dat je deze serie foto's lekker in het vrije veld hebt gemaakt, zonder al die reclame uitingen. Foto 2 vind ik van deze serie het best geslaagd, prachtig om oa die herhaling in de houding van de paarden te zien.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Paarden dressuur met aanspanningen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2018, 22:38:24 »
1. Afgelopen weekend werd er op zaterdag met aangespannen paarden dressuur gereden, waarbij bepaalde "gangen" volgens een route gereden moesten worden. Er waren combinaties met 1 paard:


2. Maar ook 2 spannen:


3. En 2 spannen met meer opvallende kleuren:


4. Evenals met 4 spannen, soms met paarden:



5. Meestal bestonden de 4 spannen echter uit pony's:

Pentax K-5 met 18-135mm