Auteur Topic: spoorbrug tijdens het blauwe uur  (gelezen 1151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2014, 12:54:14 »
De "regel van drie" is een leuke richtlijn, niet meer dan dat. Vaak wordt initiatief en creativiteit dood gemaakt door dit soort regels.
Het onderwerp van de foto en de plannen van de fotograaf bepalen hoe een foto wordt.
We moeten niet steeds proberen iedereen maar in hetzelfde keurslijf te duwen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2014, 12:54:14 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2014, 12:14:57 »
Zelf vind ik de eerste de beste. Een foto van het blauwe uur in sepia schiet m.i. zijn doel een beetje voorbij. Je wilt juist die sfeer pakken. Zelf denk ik dat de compositie iets sterker had gekund door de foto iets te croppen, in ieder geval aan de onder en bovenkant, maar wellicht ook aan de zijkanten zodat de brug meer als hoofdthema zou fungeren.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2014, 22:32:45 »
Allen bedankt voor de reacties.

De foto biedt geen perspectief waardoor het geheel vlak en afstandelijk oogt.
Dit word versterkt door de 50:50 vlakverdeling waardoor je geen ankerpunt in je compositie hebt (rule of thirds).
Het is mij als kijker niet duidelijk of de maker gegrepen is door de brug of de lucht.

Indien het onderwerp de lucht is i.v.m. het blauwe uurtje kun je de foto best van deze plek maken.
In je compositie is het dan van essentieel belang dat het accent ook op de lucht word gelegd.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door 1/3 stuk land vast te leggen en de overige 2/3 lucht.
Als het onderwerp de brug is dan zou je er dichterbij kunnen gaan staan bijvoorbeeld aan de linkerzijde van de brug op de heuvel vlakbij het boompje.
Dan kun je een diagonaal van de brug vastleggen o.i.d.

In dit beeld is het onderwerp de brug en haar weerspiegeling, niet de lucht die enkel maar blauw te bieden heeft.
Om op je suggestie aangaande de regel van drie in te gaan heb ik een update geplaatst.  Bovenaan een stukje eraf want de brug is het onderwerp.

Een ander standpunt zoeken ergens bovenaan de oever gaat uiteraard een ander beeld opleveren hetwelk m.i. weinig van doen gaat hebben met dit beeld. Deze foto is gemaakt vanaf een brug.
Het is wel een interessante tip mocht ik daar nog eens passeren op het juiste moment.

bbwijdieks

  • Gast
Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2014, 20:01:36 »
De foto biedt geen perspectief waardoor het geheel vlak en afstandelijk oogt.
Dit word versterkt door de 50:50 vlakverdeling waardoor je geen ankerpunt in je compositie hebt (rule of thirds).
Het is mij als kijker niet duidelijk of de maker gegrepen is door de brug of de lucht.

Indien het onderwerp de lucht is i.v.m. het blauwe uurtje kun je de foto best van deze plek maken.
In je compositie is het dan van essentieel belang dat het accent ook op de lucht word gelegd.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door 1/3 stuk land vast te leggen en de overige 2/3 lucht.
Als het onderwerp de brug is dan zou je er dichterbij kunnen gaan staan bijvoorbeeld aan de linkerzijde van de brug op de heuvel vlakbij het boompje.
Dan kun je een diagonaal van de brug vastleggen o.i.d.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2014, 20:05:11 door Berend »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2014, 10:25:43 »
De foto intereseet me niet zo. Te weining interessante details.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline de Haan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2014, 22:09:09 »
Ook ik vind in kleur het mooiste.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2014, 20:21:01 »
De eerste spreekt me het meeste aan, blauw water en blauwe lucht en een rood en vele kleine gele/oranje details. De monochrome oogt daartegen wat saai.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
spoorbrug tijdens het blauwe uur
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2014, 20:15:21 »
1a. kleur

1b. update



2. sepia
« Laatst bewerkt op: 3 november 2014, 22:18:01 door zoran »