Auteur Topic: Need for Speed  (gelezen 2299 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Need for Speed
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2008, 22:32:24 »
Ik sluit mee een beetje aan bij de rest: de eerste twee vind ik heel gaaf! En de foto’s ook ;)
Verliefd op de K-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Need for Speed
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2008, 22:32:24 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Need for Speed
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2008, 13:51:03 »
Citaat
Of.... even de stofjes met de kloonstempel in PS wegpoetsen!

Wytze

Dat was inderdaad beter geweest. Het zichtbare stofje is inmiddels van de sensor af dankzij de ingebouwde sensorreiniging. Ik zag laatst echter op een foto met een hoog diafragma dat er nog wel een hoop ander stof op de sensor zit. Tja, dat is bijna onvermijdelijk als je - net als ik - regelmatig van objectief wisselt (om het even in welke omstandigheden). Zal mijn toestel maar eens voor een reinigingsbeurt wegbrengen.

greetz,
Erik

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Need for Speed
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2008, 13:43:58 »
Of.... even de stofjes met de kloonstempel in PS wegpoetsen!

Wytze

Atmikes

  • Gast
Re: Need for Speed
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2008, 17:39:57 »
Citaat
Ik vind de foto's erg gaaf!!!

Even kijken of ik het goed heb begrepen:

Bij dit soort foto's kan ik het wieltje het beste op sluitertijdvoorkeuze zetten i.p.v. op diafragmavoorkeuze?

Zijn hier uitzonderingen op?


voor zover ik het al verstaan heb:

wil je beweging vastleggen kies dan voor een vaste sluitertijd aan te passen naar jouw noden, in dit geval 1/125 - 1/60

is het beeld passief kies dan voor de diafragmavoorinstelling, sluitertijd is dan minder belangrijk.

Kom je in de problemen met je diafragma / sluitertijd , ga dan je gevoeligheid aanpassen (iso)


En over de foto's= 1 en 2 zijn zeker top, ik zal blij zijn als ik dit sezoen ook wat van die foto's kan gaan maken  :)

misschien net iets meer croppen en het stof op je sensor wegpoetsen
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2008, 17:40:51 door Atmikes »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Need for Speed
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2008, 21:12:56 »
Citaat
Ik vind de foto's erg gaaf!!!

Even kijken of ik het goed heb begrepen:

Bij dit soort foto's kan ik het wieltje het beste op sluitertijdvoorkeuze zetten i.p.v. op diafragmavoorkeuze?

Zijn hier uitzonderingen op?

Sluitertijdvoorkeuze is inderdaad het makkelijkste, maar ik heb mijn foto's gemaakt met diafragmavoorkeuze. Je ziet dat lukt dus ook, al is het wat omslachtiger.

greetz,
Erik

piet66

  • Gast
Re: Need for Speed
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2008, 20:16:07 »
Ik vind de foto's erg gaaf!!!

Even kijken of ik het goed heb begrepen:

Bij dit soort foto's kan ik het wieltje het beste op sluitertijdvoorkeuze zetten i.p.v. op diafragmavoorkeuze?

Zijn hier uitzonderingen op?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 20:16:49 door piet66 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Need for Speed
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2007, 20:11:56 »
Citaat
Sluitertijd hangt af van de snelheid van de auto's. Ik heb op rechte stuk Ferrari's gefotografeert met 220+ km/h op 8 meter afstand. 1/125 was toen wel leuk. 1/50 reden ze 2 x langs zeg maar  ;D

Zit trouwens net ff mijn EXIF data te bekijken. Ik kan niet naar 100 maar heb iso200 geschooten. Ook veel op f22 (TV stand).  ;D ;D

Inderdaad, de sluitertijd is afhankelijk van de snelheid, maar ook van de afstand tot het bewegend object (en van het gebruikte brandpuntafstand). De eerste foto's hebben een sluitertijd van 1/50e en 1/30e seconden. De derde foto bijvoorbeeld 1/100e. In alledrie de foto's zit voldoende "beweging".

Toen ik deze foto's maakte, had ik de K10 nog maar kort. Het was mijn eerste "foto-uitje" met dit toestel. Ik had inderdaad beter de Tv kunnen gebruiken. Dan was de sluitertijd gelijk gebleven. De eerste twee foto's zijn vanaf hetzelfde punt vlak na elkaar genomen, maar wel een verschillende sluitertijd vanwege het gebruik van de Av.
Het is al genoemd, en jij noemt het ook: langere belichtingstijden vragen in helder weer nu eenmaal hele kleine diafragma-openingen of het gebruik van ND-filters.

Allen, bedankt voor het commentaar.
greetz
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007, 20:13:43 door EviZ »

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Need for Speed
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2007, 01:21:26 »
Sluitertijd hangt af van de snelheid van de auto's. Ik heb op rechte stuk Ferrari's gefotografeert met 220+ km/h op 8 meter afstand. 1/125 was toen wel leuk. 1/50 reden ze 2 x langs zeg maar  ;D

Zit trouwens net ff mijn EXIF data te bekijken. Ik kan niet naar 100 maar heb iso200 geschooten. Ook veel op f22 (TV stand).  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007, 01:25:49 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

edwindev

  • Gast
Re: Need for Speed
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2007, 22:58:20 »
Citaat
En ISO? Ik heb daar (nog) geen verstand van.
Gezien de zonnige omstandigheden op deze foto's is ISO 100 (en ISO 200 op de K100D en K110D) perfect. Ik zou de sluitertijd op 1/60 of 1/50 zetten en dan volgt het diafragma vanzelf... Mocht het f-getal te klein worden voor de lens, dan moet je de iso-waarde ophogen. En tja heel veel oefenen met pannen om ook maar in de buurt te komen van foto 1 en 2 van EviZ...

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Need for Speed
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2007, 22:57:22 »
Ik denk dat er errug veel licht was, dus dan is de sluitertijd in combinatie met panning nog wel te doen. Eerlijk gezegd, juist pannen met een wat langzamere sluiter is enorm leuk want je krijgt zo prachtig de snelheid in de wielen en je vervaagd de achtergrond optimaal. En dat zou wel eens het geval kunnen zijn geweest met F22 ( waar ik overigens niet eens op gelet had). Correct if I'm wrong...

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Need for Speed
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2007, 22:49:08 »
Ik vind die Lambo errug gaaf. Je kan goed pannen, maar diafragma 22? Heeft weinig zin. Zet 'm gewoon op TV. En ISO? Ik heb daar (nog) geen verstand van.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Need for Speed
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2007, 20:32:17 »
Citaat
Waarom heb je geschoten met diafragmavoorkeur i.p.v. sluitervoorkeuze (wat bij pannen volgens mij gebruikelijk is...)?

Ehm, ik ben redelijk gewoon om in diafragmavoorkeur te schieten en heb een dusdanig diafragma gekozen dat panning mogelijk zou worden. Tegenwoordig durf ik ook wel van Av af te komen ;)

greetz

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Need for Speed
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2007, 20:29:21 »
Ja, het was een mooie dag om te fotograferen  ;D ;D ;D ;D
Veel moois gezien.
De foto's zijn inderdaad geschoten met behulp van panning. Een dagje op het circuit is een crash-course-in-panning  ;)

Ik heb op deze dag niet zelf meegereden, alleen gefotografeerd. In twee eerdere edities wel zelf gereden, maar het wordt steeds drukker....meer auto's...... meer kans op ongelukken....en ik ken mijzelf en mijn zware rechtervoet......ik vond het verstandiger om maar niet meer zelf te rijden :-[
Ik heb overigens geen exotische auto.

greetz

edwindev

  • Gast
Re: Need for Speed
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2007, 20:27:42 »
Foto 1 en 2 zijn voor mij de toppers. Deze foto's zijn lekker scherp en geven het snelheidsgevoel mooi weer. De zwart/wit-omzetting van de laatste foto is ook erg lekker. Ik sluit me aan bij lock dat de eerste twee foto's meer gecropt kunnen worden. Naar een panorama-foto croppen misschien?

Waarom heb je geschoten met diafragmavoorkeur i.p.v. sluitervoorkeuze (wat bij pannen volgens mij gebruikelijk is...)?

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Need for Speed
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2007, 20:17:22 »
Dat moet een mooie dag zijn geweest, zowel om te fotograferen als om te rijden. Ik neem aan dat je beide hebt gedaan ?

Die eerste met die Porsche is heel fraai gelukt. Goed 'in de snelheid' gepakt. Panning gebruikt ? Zou hem wel een tikkie croppen.

Die tweede staat voor fun, big fun.


Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Need for Speed
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2007, 20:12:57 »
Archieffoto's van de Clubdag op circuitpark Zandvoort 22 april 2007

1.


2.


3.


4. en er ging wel eens iets mis


5. en niet alleen met de fotograaf



greetz