Auteur Topic: Overbelichte lucht  (gelezen 1069 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Overbelichte lucht
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2015, 22:33:38 »
Ik gebruik een polarisatiefilter welke vaak al veel helpt. Toch staat mijn camera vaak op -0,7 qua belichting. Er is dan met RAW in eigenlijk alle gevallen een "perfecte" lucht uit te halen.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Overbelichte lucht
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2015, 22:33:38 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Overbelichte lucht
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2015, 22:30:32 »
Dat is ook mijn ervaring, zowel bij K200D als K-01: beter in RAW werken en liever iets onderbelichten. Ook niet te veel ivm ruis.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline moto

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Overbelichte lucht
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2015, 19:36:11 »
gradueel grijsfilter. Werkt prima en bij mij in één keer.
Wat is de diameter van je filtermaat?
Gr. Joop

Offline Kasuras

  • Junior Member
  • Berichten: 28
Re: Overbelichte lucht
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2015, 16:47:48 »
Mijn ervaring is dat bij Pentax camera's de highlights sneller gaan clippen dan de donkere gebieden, dit wordt bevestigd door de reviews die dynamic range van bijvoorbeeld de K-3 tussen de -5,5 en 3,5 plaatsen. Het is daarom, mijns inziens, aan te raden eerder voor underexposure te gaan dan overexposure zoals het adagium [expose to the right] voorstelt. Hierdoor is het gemakkelijker uit raw bestanden toch zowel de details uit de lucht te halen als de rest wat misschien iets te donker aandoet in eerste instantie.

Hoewel ik over het algemeen geen fan ben van het volledig vervangen van onderdelen van een foto, kun je bijvoorbeeld de randen van de nieuwe lucht waar deze overgaat in het landschap 'featheren' om de overgang subtieler te laten verlopen - bovenop de suggesties al door EviZ gegeven.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Overbelichte lucht
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2015, 16:45:29 »
Als je een goede lucht ter vervanging gebruikt (en een goed masker gebruikt) dan kan het best een natuurlijk resultaat opleveren.....

En anders een gradueel grijsfilter gebruiken, twee foto's nemen (een voor de lucht en een voor de rest) en samenvoegen, hdr (min 3 foto's nemen), zorgen dat de lucht net niet uitbijt en in de nabewerking de lucht temperen en de rest van de foto wat optrekken (al dan niet met gebruik making van graduele filters in LR of PS) ......
Zo maar wat suggesties......

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Overbelichte lucht
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2015, 17:52:49 »
Het is rustig hier!
Vandaag ben ik aan het klooien (in Photoshop Elements) met een foto met een totaal overbelichte lucht, terwijl de rest van de foto goed belicht is. De lucht vervangen met een andere lucht geeft een onnatuurlijk resultaat. En helderheid van de lucht terugbrengen geeft ook geen mooi resultaat, vant bijna alle informatie is weg in de lucht.

Is een polarisatie filter of een grijs filter nuttig om te voorkomen dat de lucht overbelicht wordt?
Hebben jullie verder nog tips, om overbelichte luchten te voorkomen?