Auteur Topic: Eenvoudige richt microfoon voor een K-5  (gelezen 935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Eenvoudige richt microfoon voor een K-5
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2014, 14:50:46 »
Kijk dat is een heel mooie illustratie van het verschil tussen een fatsoenlijk stuk audio opnemen en wat een DSLR aan kan.
Wie interesse heeft, kijk maar eens rond 2:45 als het geluid van de Zoom H1 overgaat in het standaard opneem geluid van de DSLR.
Ik gok dat het Kanon ding uit deze film, niet heel veel beter of slechter geluid opneemt dan de K-5.
Stel dat ik dan ook nog denk aan het zorgen voor een redelijke basisverlichting bij het opnemen.
Zijn er daarvoor ook nog ervarings deskundigen in huis.....?
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Eenvoudige richt microfoon voor een K-5
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2014, 14:50:46 »

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Eenvoudige richt microfoon voor een K-5
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2014, 16:07:59 »
Ik vond zelf deze erg mooi qua filmpje. Zeker een tip om even te kijken. Laat laat ook goed het verschil zien tussen:
Losse Zoom H1
Microfoon in de camera en microfoon in de zoom H1

Rode Videomic vs Zoom H1



18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Eenvoudige richt microfoon voor een K-5
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2014, 15:43:21 »
De Zoom H1 ben ik ook tegen gekomen, daar zit wel wat in dat die ook voor de K30 inzetbaar is.
Volgens mij is de kwaliteit prima te noemen voor maken van een eenvoudig promotie filmpje.
 
Ben wel benieuwd wie er ervaring heeft of het zelfs veel gebruikt.
Ik kwam nog een artikel tegen uit 2010 dat een microfoon rechtstreeks op de K-5 veel ruis oppikt.
Blijkbaar versterkt de K-5 automatisch het signaal bij stille stukken, waardoor de ruis ook versterkt wordt.
Misschien dat een firmware update dat heeft opgelost inmiddels, maar zo ver ben ik er nog niet ingedoken.
Als dat probleem er nog steeds is, wordt de Zoom H1 een beste optie....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Eenvoudige richt microfoon voor een K-5
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2014, 15:07:25 »
Zelf zit ik hier ook naar te kijken. Ik heb de K30 waar helaas geen microfoon in kan. Ik ga zelf dus voor een los apparaatje
waarbij je het moet nasynchroniseren. Als je dit niet te veel werk vind en je de microfoon ook bij de K30 wil gaan gebruiken misschien iets om over na te denken. Ik denk zelf momenteel aan de Zoom H1 (99 euro)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Eenvoudige richt microfoon voor een K-5
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2014, 13:53:22 »
Ik weet niet wie er hier filmt met zijn K-5 - zoon Daan wil testen met zijn K-5.
Hij mag voor mijn baas wat filmpjes maken, maar doet het nu met zijn compact camera.
Zowel de beeldkwaliteit als de geluidskwaliteit zijn eigenlijk te laag (ook al is het HD).
 
Van de K-5 verwacht ik een stuk betere beeldkwaliteit en ik heb zelf een K-30, die nog wat verder is ontwikkeld (en qua beeld misschien nog beter).
Ik weet dat er voor een paar tientjes directionele microfoons te koop zijn en aan te sluiten op de K-5.
Handig is dan wel een mount voor op de hotshoe, lekker praktisch als dat er bij zit.
 
Wie heeft ervaring met zo'n setup en kan me een hint geven wat voldoende is om te gebruiken.
Het hoeft geen superhoge kwaliteit te worden, maar fatsoenlijk beeld en geluid is wel de bedoeling.
Van Ron heb in ieder geval met zijn K01 zo'n setup voorbij zien komen, maar er zijn meer mensen die ervaring hebben, neem ik aan.
Wie kan en wil me een goede tip geven....?
 
Vast bedankt, Eric.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen