Auteur Topic: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen  (gelezen 1659 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pentax4ever

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 50
  • Pentax rules!
Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:11:59 »
Ik heb exact hetzelfde. Nu heb ik 2 accu's dus hoef het gelukkig niet te gebruiken, maar heb het een keer getest, en werkte voor geen meter.

Iemand tips?

Pentax zou ik zeggen, die zou het moeten weten toch? Ik vraag me af of dit ooit is aangekaart bij Pentax? hett blijft natuurlijk vreemd dat Pentax iets levert dat voor geen meter werkt. Ze zullen daar toch over nagedacht hebben zou je zeggen en het hebben uitgeprobeerd?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:11:59 »

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:10:25 »
Ok, ik ben toch al blij met deze combi. Accu in camera en 6 batterijen in de grip. Volledige vakantie prik in de pentax.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:02:51 »
Ben ik gek of genept? Ik heb bij mn k5II een grip maar daar zat geen accu bij.

Klopt, bij de grip wordt geen accu geleverd inderdaad.
Wel een houder voor AA-batterijen.

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:00:15 »
Ben ik gek of genept? Ik heb bij mn k5II een grip maar daar zat geen accu bij.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2013, 12:03:02 »
Ik heb in mijn grip eigenlijk nog nooit de AA-batterij houder gebruikt eigenlijk. Zie ook zo snel de reden er niet voor in.
De grip bevat een originele Pentax batterij en de instelling is zo, dat die heet eerst wordt aangesproken, daarna pas die in de camera. Dat scheelt steeds de grip er af moeten schroeven om de batterij in de camera te moeten laden. Dus de batterij in de grip wordt steeds geladen en die in de camera is back-up. Met die combi kun je vreselijk lang fotograferen.......

Op vakantie, waar ik niet zeker was of ik overal wel batterijen kon laden, heb ik voor zekerheid de AA-houder met Eneloops meegenomen, maar niet hoeven te gebruiken.

In mijn K-x gebruikte ik 4 Eneloops en die gingen ongeveer 300 - 500 foto's mee dus het zou vreemd zijn dat bij een K5 een set van 6 Eneloops in een "poep en een scheet" leeg zijn voor mijn gevoel...

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2013, 11:53:11 »
Er gaat toch echt iets niet goed met jouw camera. Ik heb op de k200 en de k5 grip met eneloops. Gaan verschrikkelijk lang mee, maar ik heb 1 keer bij de k200 gehad dat de boel met een poep en een scheet leeg was. Zou dat iets met een verkeerde aansluiting te maken hebben? Eneloops lopen uit zichzelf niet leeg. De camera geeft ook wel eens aan dat de batterijen leeg zijn en vervolgens na een keer uitzetten zijn ze weer vol.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

JohnnieS

  • Gast
Re: Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2013, 01:20:00 »
Ik gebruik sinds kort een originele DBG4 grip op mijn K5. Met de standaard Pentax batterij in de extra houder onder het toestel functioneert het normaal d.w.z. ik heb niet het gevoel dat het iets uitmaakt of de normale standaard "toestelbatterij" of de batterij in de grip beneden de stroom levert; in het menu kun je de keuze maken welke batterij je het eerst aanspreekt en in welke volgorde.
Wat ik opvallend vind: als ik de extra bijgeleverde batterijhouder voor 6 stuks AA batterijen gebruik trekt de camera deze in een mum van tijd leeg. Een paar foto's maken en een beetje spelen met de instellingen van het toestel en de batterijen geven het al op. Ik heb het uitgeprobeerd met verse Alkaline penlights en met oplaadbare Eneloops (in de Powerex lader geladen volgens gebruiksaanwijzing). Geen verschil te merken, resultaat in alle gevallen zéér snel leeg. Zo heeft het weinig zin om die dure oplaadbare batterijen van Eneloop te gebruiken en (ik ben niet technisch) waarom presteren 6 batterijen samen slechter dan de (ik neem aan 2) stuks die in de standaard Pentax batterij zit?
Iemand dezelfde ervaringen en wat maakt het verschil zo groot tussen de originele Pentax batterij en de andere soorten AA batterijtjes?


Tja daar was ik ook al achter gekomen,hoe dat komt heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Ik heb ook bijna alle AA batterijen getest,maar geen enkele gaat zolang mee als de originele accu van Pentax
Daarom heb ik de extra batterij houder omgeruild voor een waar wel een accu in kan,en die heel lang mee gaat.
Dus met twee accu's kun je heel lang blijven Fotograferen ;)

Offline Pentax4ever

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 50
  • Pentax rules!
Grip DBG4 en gebruik van verschillende soorten batterijen
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:26:45 »
Ik gebruik sinds kort een originele DBG4 grip op mijn K5. Met de standaard Pentax batterij in de extra houder onder het toestel functioneert het normaal d.w.z. ik heb niet het gevoel dat het iets uitmaakt of de normale standaard "toestelbatterij" of de batterij in de grip beneden de stroom levert; in het menu kun je de keuze maken welke batterij je het eerst aanspreekt en in welke volgorde.
Wat ik opvallend vind: als ik de extra bijgeleverde batterijhouder voor 6 stuks AA batterijen gebruik trekt de camera deze in een mum van tijd leeg. Een paar foto's maken en een beetje spelen met de instellingen van het toestel en de batterijen geven het al op. Ik heb het uitgeprobeerd met verse Alkaline penlights en met oplaadbare Eneloops (in de Powerex lader geladen volgens gebruiksaanwijzing). Geen verschil te merken, resultaat in alle gevallen zéér snel leeg. Zo heeft het weinig zin om die dure oplaadbare batterijen van Eneloop te gebruiken en (ik ben niet techisch) waarom presteren 6 batterijen samen slechter dan de (ik neem aan 2) stuks die in de standaard Pentax batterij zit?
Iemand dezelfde ervaringen en wat maakt het verschil zo groot tussen de originele Pentax batterij en de andere soorten AA batterijtjes?