Auteur Topic: 5 foto limiet  (gelezen 3024 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:5 foto limiet
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:13:35 »
Ok ik ben om!

Ik sta op het punt om foto's te plaatsen van afgelopen weekend en er zitten echt wel meer dan 5 foto's tussen die ik wil laten zien ;)
Ik zou er graag 5 in portretstand laten zien en daarnaast 5 in landschap, deze geven namelijk een heel ander beeld. Temeer omdat ik de landschapsfoto's naar 16:9 heb bewerkt. De foto's door elkaar plaatsen neemt het effect weg naar mijn idee.

Ik moet nu dus kiezen tussen het plaatsen van de beste foto's. Het plaatsen van een goed overzicht van het hele onderwerp of het plaatsen van een stijl die op elkaar aansluit. ....lastig...
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:5 foto limiet
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:13:35 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:5 foto limiet
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:12:15 »
Ik ben dan ook tegen het aanmaken van meerdere topics voor het delen van foto's die over hetzelfde 'ding' gaan ;) Dan ga je het hele punt van de max. 5 limiet voorbij.
Nu verwoord je het iets anders.

Als ik bijvoorbeeld naar pinkpop gaat en ik maak van meerdere bands daar foto's dan zal je het wel goed vinden als ik van iedere band 1 of 2 foto's laat zien?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:5 foto limiet
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:10:41 »
Ik kan me voorstellen dat deze limiet er is om er voor te zorgen dat het commentaar geven op een reeks foto's nog behapbaar is.
Het verzand nu 9 vd. 10 keer al snel in: mooi, leuk, interessant, ga door, etc. Als die limiet groter wordt of verdwijnt kan ik me voorstellen dat mensen helemaal niet meer de moeite nemen om fatsoenlijk commentaar te geven.

Daarnaast creëert de limiet van 5 foto's bij de plaatser de noodzaak om zelf eerst is kritisch naar zijn foto's te kijken en zich af te vragen wat nou echt belangrijk is en wat hij voor commentaar wil. De kwaliteit van 1 geplaatste foto is nu vaak al niet om over naar huis te schrijven. Als iedereen hier dan vervolgens die hele reeks neer gaat plempen wordt het niet beter denk ik.
Maar dan ga je ervan uit dat er ook daadwerkelijk meer foto's worden geplaatst
Als je nu ga kijken dan hebben de meeste topics 1 of 3 foto's het is echt alleen bij grotere evenement en tochten dat je meer foto's ziet en velen kiezen dan om deel 2 en deel 3 te maken dus die foto's worden nu ook al geplaatst.

Ik denk dat bij topics die nu 5 foto's hebben sommige 6 of 7 zullen plaatsen want ik weet van mezelf dat als ik 6 of 7 foto's hebt die ik wil laten zien vaak foto's weg schrapt hier om zo aan de 5 te komen.
Bij andere forums plaats ik wel gewoon alle foto's, laats heb ik gewerkt met een link naar mijn andere foto's en dat werkte opzich ook best wel alleen het wordt dan weer zo ingewikkeld.
Gek genoeg zijn krijgen de foto's die ik wat minder vindt en die ik weg schrapt hier juist de meeste commentaar in de andere forums.  ::)  :D

Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:5 foto limiet
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:07:56 »
Ik ben dan ook tegen het aanmaken van meerdere topics voor het delen van foto's die over hetzelfde 'ding' gaan ;) Dan ga je het hele punt van de max. 5 limiet voorbij.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:5 foto limiet
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:01:04 »
Daar heb je wel een mooi punt.
Maar nu vindt ik het ook niet lekker werken, kijk maar eens in de Evenementen en parties daar kom je vaak topics tegen die in 2e of 3e zijn gesplitst en dat kijk ook gewoon niet lekker want je begint dan door meerdere topics heen te scrollen.  :(

Maar ja iedere methode heeft zo zijn problemen...

De hoeveelheid commentaar zal wel mee vallen als je meer foto's dan 5 plaats omdat je dan over meer foto's in 1 bericht commentaar geeft.
Wel meer lees werk maar alles zit dan wel bij elkaar, meer werk is het volgens mijn ook niet want als je bij deel 1 moet scrollen en bij deel 2 ook dan is dat volgens mijn meer werk.
En als je commentaar wil geven waarbij je foto uit deel 1 vergelijkt met een foto uit deel 2 dan wordt het helemaal ingewikkeld en sommige hebben zelfs 3 delen.   :o
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:5 foto limiet
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2011, 22:50:49 »
Ik kan me voorstellen dat deze limiet er is om er voor te zorgen dat het commentaar geven op een reeks foto's nog behapbaar is.
Het verzand nu 9 vd. 10 keer al snel in: mooi, leuk, interessant, ga door, etc. Als die limiet groter wordt of verdwijnt kan ik me voorstellen dat mensen helemaal niet meer de moeite nemen om fatsoenlijk commentaar te geven.

Daarnaast creëert de limiet van 5 foto's bij de plaatser de noodzaak om zelf eerst is kritisch naar zijn foto's te kijken en zich af te vragen wat nou echt belangrijk is en wat hij voor commentaar wil. De kwaliteit van 1 geplaatste foto is nu vaak al niet om over naar huis te schrijven. Als iedereen hier dan vervolgens die hele reeks neer gaat plempen wordt het niet beter denk ik.

Verder ben ik overigens wel voor meer verzameltopics en de mogelijkheid om die wat soepeler te kunnen aanmaken. Ik denk bijvoorbeeld dat een 'fotoverhaal' topic, waarin de volgende foto steeds op de een of andere manier door moet pakken op de vorige, erg populair zou kunnen zijn. Verzameltopics geven ook de mogelijkheid voor het plaatsen van foto's zonder daar perse een heel topic voor te openen. Belangrijk is denk ik wel dat er in de openingspost duidelijk de nadruk wordt gelegd op het plaatsen van goede/mooie/bijzondere foto's (ja dat is subjectief) en in ieder geval geen 'snapshots'.

Ik voel ook wel wat voor verzameltopics in de zin van specifieke: lenzen, camera's, dieren, onderwerpen. Deze zijn op het internationale forum best populair en vormen een laagdrempelige manier van foto's plaatsen met veel doorloop. Ik vind dat heerlijk, het is tenslotte een foto forum. 1 foto zegt meer dan 1000 worden is het gezegde, maar ik heb het gevoel dat er ondanks dat er op dit forum nog steeds meer woorden staan dan alle geplaatste foto's x 1000.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:5 foto limiet
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2011, 22:46:29 »
Ik denk dat als het er meer zijn de reacties ook meteen heel lang kunnen worden en ik weet niet of dat dan het geheel nog overzichtelijk is. Ik lees nu vaak commentaren op foto`s en scroll dan terug naar de foto of ik daar hetzelfde over denk of juist niet, bij vijf foto`s kan dat al een hele klus zijn. Aan de andere kant heb ik ook wel eens 6 foto`s om te laten zien van 1 onderwerp en moet dan een keuze maken, ik kan dan ook kiezen voor 2x3 foto`s. Eerlijk gezegd had ik er nog niet echt over nagedacht, het was gewoon een regel toen ik nieuw op dit forum kwam en ik kon er wel mee leven. (en nog steeds) En als deze regel veranderd word vind ik het ook best.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
5 foto limiet
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2011, 22:34:41 »
Ik wou er al iets eerder over zeggen maar heb het toen niet gedaan maar naar nu het wat is bezonken doe ik het toch.

Er is een limiet dat er maar 5 foto's per topic geplaats mag worden dus als je meer foto's wilt plaatsen wat soms heel begrijpelijk is dan moet je dus vervolg topics maken.
Vinden jullie dat niet heel erg onoverzichtelijk?

Waarom is er trouwens een limiet van 5 foto's?



Ben behoorlijk direct nu maar hopelijk zijn mijn vragen wel duidelijk, dus vat het niet te negatief op.  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ