Auteur Topic: 3D-spiegelreflexcamera???  (gelezen 1088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2009, 21:45:56 »
Ik heb jaren geleden 3D-dia's gemaakt. Ik maakte met camera op statief twee opnamen t.o.v. elkaar iets verschoven, op diafilm. Ik raamde de dia's in. Ik kocht twee eenogige diakijkers (een dingetje met een oculair waar je een dia in kunt steken) welke ik met een latje aan elkaar maakte. Ik zaagde iets uit die kijkers om ruimte voor de neus te maken. Daarmee kon ik de stereodia's bekijken!
De afstand tussen de opnameposities is standaard ca. 6 cm, de afstand tussen de ogen. Ik heb ooit een opname gemaakt van een model vrachtwagen, maar met slechts enkele mm afstand tussen de opnamen. Door de stereokijkers leek het dan of je naar een echte vrachtwagen stond te kijken.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2009, 21:45:56 »

asplx

  • Gast
Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2009, 19:06:35 »
Laat ik die nu net niet bij me hebben  :(
Cemi

Schaam je....

Schaam je....diep

Zo is't genoeg....

 ;D ;D

Fijne feestdagen...
Ruurd

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2009, 13:32:53 »
Uiteraard is een 3D bril nodig om de foto's te bekijken.
Laat ik die nu net niet bij me hebben  :(

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2009, 13:06:46 »
Op zich heb je hier geen speciale camera voor nodig. Twee opnames 10 to 15 cm uit elkaar geven hetzelfde resultaat. Met wat leuke software kun je dan 3d foto's produceren. Ik heb het ook een aantal keer geprobeerd (met wisselend succes) en het is zeker leuk om eens te doen. Het eenvoudigste is continu opname in te stellen en tijdens het nemen van de reeks de camera langzaam opzij bewegen. Later kun je dan die opnames gebruiken die het beste resultaat geven. Er zijn meerdere 3D projectie mogelijkheden de analglyph (rood/blauwe  bril) is de bekendste. Ik kon mijn Pentax 3d foto's niet zo snel vinden dus hier een link naar de opnames gemaakt met mijn panasonic.
http://s298.photobucket.com/albums/mm256/Anilla_photos/2007/Vlindertuin%20Leidschendam/3D/?albumview=slideshow

De software vindt je hier:
http://www.stereoeye.jp/index_e.html
Uiteraard is een 3D bril nodig om de foto's te bekijken.

Heel leuk om te doen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

asplx

  • Gast
Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2009, 02:30:24 »
Er bestaan ook 3D-camera's hoor en viewers en projectoren.
Wat dacht je van Viewmaster? Van dit merk bestaan ook projectors.
Dus echt nieuw? Nee.
En als ik het me goed herinner, maakt het merkt Nimslo 3D-camera's.

Er is zelfs een hele gemeenschap van stereo-fotografen.

Groet, Ruurd

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2009, 23:34:10 »
een paar jaar terug had ik een optio waarbij je m.b.v. het lcd schermpje twee foto's van hetzelfde onderwerp maakte vanuit twee standpunten. die foto kon je dan printen en doormiddel van een soort bril die je op de foto zette had je een 3-d effect.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2009, 23:14:47 »
Pentax had al een 3D ding een paar jaartjes terug http://www.photo-3d.com/CamPages/pentax.html  ;)
Volgens mijn was het in 1991 maar kan het net zo makkelijk verkeert hebben.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
3D-spiegelreflexcamera???
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2009, 22:30:36 »
Sony werkt aan 3D-spiegelreflexcamera's

Ik vraag mij nu af wat je nu hebt aan een 3D camera. Maar ja als je het misschien ooit gebruikt heb dan wil je misschien niet meer zonder.  ;)

Dit soort ontwikkelingen (zoals liveview en filmen) voor een spiegelreflexcamera gaan anders wel erg snel en elke keer blijken er weer nieuwe dingen mogelijk. Zo lijkt het wel of je elke jaar een nieuwe camera MOET kopen om bij te blijven. Al blijf ik voorlopig gewoon door foto's maken met mijn K100D.  :)