Auteur Topic: aansluiting  (gelezen 945 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2008, 20:32:57 »
Pacard,
in dit draadje is nog een discussie te vinden over het gebruik van een studio flits set.
Studio flits set
Er zijn overigens ook flitsschoentjes die beveiliging bieden tegen een te grote trigger spanning. Ik kan zo snel geen linkje vinden, maar mischien dat een van de andere forum leden er nog op kan komen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2008, 20:32:57 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2008, 19:35:22 »
Op de flitsschoen van je camera zet je een flits-adapter (bijvoorbeeld deze). Hier sluit je de kabel van de flits-installatie op aan. Op het moment dat je met de camera een foto neemt, gaat ook de flitsinstallatie af.

Denk er om, dat je wel de belichting volledig handmatig moet instellen. Een studio-flits-installatie communiceert niet met je camera.

Succes,
Erik
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2008, 20:08:48 door EviZ »

Paccard

  • Gast
Re: aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 15:02:35 »
Bedankt voor je uitgebreide antwoord,
En misschien dat mij nog iemand kan helpen

bij voorbaat  dank,

Ik ben in  het bezit van een pentax IST*DL2

Patrick

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2008, 10:23:27 »
Het een en ander is wat afhankelijk met welke camera je fotografeerd. Let er in ieder geval op dat de triggerspanning (ontsteekspanning) niet te hoog is voor je camera. Ook de aansluiting kan een probleem zijn. De K10d bijvoorbeeld heeft behalve de flitsschoen, geen aparte flitskabel-aansluiting. Verder zou door het P-TTL flitsen de flits te vroeg af kunnen gaan (door de voorflits waarmee de flitssterkte wordt gemeten). Voor dit laatste zou je de diafragmaring van lens waarmee je werkt van de A-stand af moeten draaien, de camera op Manual en diafragma in het camera menu moeten toestaan.

Ik heb zelf echter nog niet met een studio-flitsinstallatie gewerkt en heb dus zelf hier nog geen ervaring mee. Bovenstaande kennis komt vooral voort uit het lezen op dit forum. Wat ik begrepen heb, kan het soms best lastig zijn en is je vraag daarom zeer terecht. Wellicht dat anderen je hier nog meer over kunnen vertellen en ik zou ook de topics over flitsen eens doornemen. Ik denk dat je daar ook de antwoorden kunt vinden op je vragen.

Groeten, Jos

Paccard

  • Gast
aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2008, 22:11:03 »
Ik ben hobby fotograaf en wil binnenkort een studio induiken om een reportage te maken van mijn gezin.

Nu heb ik een vraag over de aansluiting naar studio flitsapperatuur.

Ik neem mijn eigen kamera mee, hoe moet ik deze aansluiten op studio apparatuur, of is dat allemaal standaard?

Als ik eigen lampen koop, moet ik dan ook een adapter aanschaffen, zo ja, welke moet dat zijn?