Auteur Topic: beginnen met strobist fotografie.  (gelezen 1704 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn van Hoeflaken

  • Gast
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2012, 22:36:24 »
Het is de Metz Mecablitz 50 AF-1 geworden, multi inzetbaar en voorlopig voor mij ideaal om kennis te maken met de wondere wereld van "on" en "off" camera flitsen  ;D 
Erg leuk om mee te experimenteren, heb al een aantal leuke foto's gemaakt die ik binnenkort wel even post.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2012, 22:36:24 »

Martijn van Hoeflaken

  • Gast
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2012, 16:22:03 »
Okay bedankt voor de tip, ga ik vanavond even doen  :dankk2:

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2012, 17:54:16 »
Google even p-ttl guide en je hebt een mooie website met een duidelijk vergelijking tussen de modelen van Matt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Martijn van Hoeflaken

  • Gast
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2012, 22:02:46 »
Bedankt voor alle info mensen!  Ik laat het even bezinken en ga dan aan de hand van deze info en nog wat speurwerk op het internet beslissen wat voor mij de beste oplossing is. Helaas gaat de Pentax 540 niet door, kreeg een mailtje van Marktplaats dat de betreffende `verkoper` op hun zwarte lijst staat en dat het onverstandig is om in zee te gaan met dit persoon :evil: 

Jullie horen nog wel wat het gaat/is (ge)worden  ;)

Offline SemPai

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 89
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:03:02 »
Als je snel en makkelijk wilt flitsen is de Pentax perfect.

Maar als je echt met off camera flash/strobist aan de gang wilt, neem dan 2 Yongnuo flitsers en een setje cactus triggers (is nog een flink stuk goed als de Pentax flitsert ook)

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:04:22 »
Voor het echte strobist werk is manueel ideaal maar voor het snelle simpele werk is P-TTL toch wel heel gemakkelijk.

Ik zal beginnen met een P-TTL flits en die dan uitbreiden met een manueel flitser.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:32:13 »
Los van het toestel flitsen kan ook met de Metz AF48. Heb ik ook en bevalt best. Product-fotografie kun je misschien beter in een lichttent doen. En dan met een paar halogeen lampen. Het voordeel van de Pentax is weer dat je er een losse voeding bij kunt krijgen.

Maar goed, wat je zegt: "Zoveel mensen, zoveel wensen". Ga niet over 1 nacht ijs, en laat je goed informeren. Wat dat betreft ben je op het forum aan het juiste adres. Wat je ook kunt doen is een keer deelnemen aan een forumdag (uitje) en vragen of je van de deelnemers eens iets mag proberen.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Martijn van Hoeflaken

  • Gast
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:20:56 »
Wat wil je dan graag fotograferen? Denk je vaak manueel te gaan instellen? 200 euro voor de 540 is dacht ik wel een redelijke prijs. Je kunt ook altijd nog even verder kijken naar wat andere alternatieven zoals die van Sigma of Metz.

Ik wil hem zo breed mogelijk inzetten, portret fotografie, maar vooral objecten in de schemering en/of met natuurlijk licht combineren en misschien produkt fotografie o.i.d.
Het lijkt me ook erg gaaf om hem los van de camera te gebruiken voor aparte belichtings invalshoeken.. ttl lijkt me in het begin wel makkelijk,
maar niet noodzakelijk denk ik als je de tijd hebt om manueel in te stellen.. ik ben gek op experimenteren dus een uitgebreide flitser die multi inzetbaar is lijkt mij de beste keuze, waarschijnlijk dan toch de 540.. al lees ik ook minder enthousiaste verhalen over deze flitser, maar dat hou je toch altijd met apparatuur.. zo veel mensen zo veel wensen  ;)

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re: beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:07:14 »
Wat wil je dan graag fotograferen? Denk je vaak manueel te gaan instellen? 200 euro voor de 540 is dacht ik wel een redelijke prijs. Je kunt ook altijd nog even verder kijken naar wat andere alternatieven zoals die van Sigma of Metz.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Martijn van Hoeflaken

  • Gast
beginnen met strobist fotografie.
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2012, 21:54:10 »
Dag allemaal,

De laatste tijd ben ik erg geinteresseerd geraakt in het gebruik van een (externe) flitser als aanvullend licht.
Nu ben ik op Marktplaats op zoek gegaan naar een goede flitser voor mijn K7, nu kan ik van iemand een Pentax AF540FGZ die in uitstekende staat verkeerd overnemen voor 200 euro.. een behoorlijk bedrag uiteraard, al is de laagste nieuwprijs momenteel 348 euro, dus de 2de hands prijs staat aardig in verhouding me dunkt.

Mijn vraag is nu, kan ik beter investeren in een goedkopere manuele flitser bijvoorbeeld de Vivitar 285HV, die misschien wel aan mijn behoeftes voldoet, of is de investering in de AF540FGZ een goede keuze omdat ik dan alle kanten op kan, zowel manueel als P-TTL?
Een voordeel van de AF540 lijkt mij in ieder geval wel de gesmeerde communicatie tussen camera en flitser.
Graag hoor ik wat jullie opinie is op dit vraagstuk  :-\

Grtz. Martijn