Auteur Topic: Kodak-grijstrap  (gelezen 2391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

  • Gast
Re: Kodak-grijstrap
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2007, 20:35:21 »
Citaat
De firma Kodak *( en ook anderen) hebben in het verleden grijskaarten uitgegeven en verkocht, tbv. van de analoge fotografie, om het licht te meten en zo. Het was vroeger een onmisbaar hulpstuk van de betere fotograaf! Het zat in de fototas, op de werkbank, onder de vergroter; kortom het was zogezegd zijn zakdoek. Later zijn daarvoor verschillende alternatieven aangedragen, als stoeptegels of zo!

De grijstrap is een ijkgegeven voor de lichtmeting- witbalans en ga maar door.
Een lichtmeter is geijkt op 18% grijs;... niet op wit, niet op zwart- niet op weet ik wat voor kleur, maar  OP G R I J S  18% !  Dát bepaalt of een foto goed is belicht en of de kleuren goed zijn weergegeven. Een goed voorbeeld zijn sneeuwfoto's, kijk maar eens secuur hoevaak het wit niet vuil of grijs is.
Sta je voor die witte berg,"denkt"de lichtmeter "hee,die witte berg is veeeeel witter dan het 18% waarvoor ik geijkt ben". De lichtmeter op standje AUTOMAAT denkt dan weet je wat, ik neem een snellere sluiteritjd en/of knijp het diafragma wat meer dicht dan krijg ik die witte berg wel 18% grijs.
Zit de fotograaf dus met een onderbelichte foto.
Weest op Uw hoede.

Pim.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Kodak-grijstrap
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2007, 20:35:21 »

wimem

  • Gast
Re: Kodak-grijstrap
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2007, 16:07:46 »
De firma Kodak *( en ook anderen) hebben in het verleden grijskaarten uitgegeven en verkocht, tbv. van de analoge fotografie, om het licht te meten en zo. Het was vroeger een onmisbaar hulpstuk van de betere fotograaf! Het zat in de fototas, op de werkbank, onder de vergroter; kortom het was zogezegd zijn zakdoek. Later zijn daarvoor verschillende alternatieven aangedragen, als stoeptegels of zo!

De grijstrap is een ijkgegeven voor de lichtmeting- witbalans en ga maar door.
Een lichtmeter is geijkt op 18% grijs;... niet op wit, niet op zwart- niet op weet ik wat voor kleur, maar  OP G R I J S  18% !  Dát bepaalt of een foto goed is belicht en of de kleuren goed zijn weergegeven. Een goed voorbeeld zijn sneeuwfoto's, kijk maar eens secuur hoevaak het wit niet vuil of grijs is.

Offline hoeke39

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 356
  • Geslacht: Man
Re: Kodak-grijstrap
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:47:49 »
Citaat
Er staat op Zoom wel zo'n balk met alle grijstinten onderaan iedere pagina, misschien bedoelen ze dat:

Het staat bij de uitleg over de Witbalans, je zou deze grijstrap kunnen gebruiken om de juiste belichting te bepalen.
Als je altijd blijft doen, wat je altijd hebt gedaan, zal je krijgen, wat je altijd heb gekregen!                                ______________________________

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Kodak-grijstrap
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:11:30 »
Ik weet wel dat bij de Aldi de aluminium trappen in de aanbieding zijn, maar van grijstrappen heb ik geen idee wat bedoeld wordt.
Er staat op Zoom wel zo'n balk met alle grijstinten onderaan iedere pagina, misschien bedoelen ze dat:



gr. peter
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2007, 10:13:31 door Fotostudiotex »

Offline hoeke39

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 356
  • Geslacht: Man
Kodak-grijstrap
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:09:13 »
In een ZOOM van 2004 over RAW bestanden stond een volgend citaat:

Fotografeer bij kritische opnamen eventueel een Kodak-grijstrap mee.

Wat wordt hiermee bedoeld en wie heeft hier ervaring mee??
Als je altijd blijft doen, wat je altijd hebt gedaan, zal je krijgen, wat je altijd heb gekregen!                                ______________________________