Auteur Topic: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??  (gelezen 1229 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2016, 13:54:23 »
Inmiddels ben ik er achter gekomen (met behulp van het andere forum).

Deze ring is een 'spacer' bedoeld om een Pentax MX, die erg compact was en waardoor er problemen konden ontstaan met de diafragmaring bij het gebruik van een statief met een grote koppelingsplaat, vrij te maken van deze plaat om zo toch de diafragmaring te kunnen hanteren.

Zie punt 7 onder de volgende pagina: http://www.butkus.org/chinon/pentax/pentax_mx/pentax_mx-2.htm
In order to prevent large diameter lenses from interfering with proper mounting of the camera to the tripod, attach the Spacer Ring (packed with the camera) between camera and tripod.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2016, 13:54:23 »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2016, 12:21:41 »
Inmiddels ben ik er achter gekomen (met behulp van het andere forum).

Deze ring is een 'spacer' bedoeld om een Pentax MX, die erg compact was en waardoor er problemen konden ontstaan met de diafragmaring bij het gebruik van een statief met een grote koppelingsplaat, vrij te maken van deze plaat om zo toch de diafragmaring te kunnen hanteren.

Zie punt 7 onder de volgende pagina: http://www.butkus.org/chinon/pentax/pentax_mx/pentax_mx-2.htm
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2016, 12:00:13 »
Auto correct op mijn tablet.  :)

Herkenbaar, zelfs m'n MacBook heeft een erg hardnekkige autocorrectie... :schaam:

Soft focus voorzet lens.
Met dit glaasje voor op je lens krijg je een foto die in het midden scherp is en met een erg wazige omgeving . Bijvoorbeeld voor romantische foto's.

Pincode ??? Waarschijnlijk bedoel je pinhole ,,dan moet het gat veeel kleiner zijn en de rest lichtdicht (zwart dus)

Omdat dit stukje plastic, het lijkt mij niets meer en niets minder, geen schroefdraad, klemmetjes of wat al niet van dien aard heeft, kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat het een filter is... :angel:
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

RonHendriks

  • Gast
Re: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2016, 10:37:43 »
Pincode ??? Waarschijnlijk bedoel je pinhole ,,dan moet het gat veeel kleiner zijn en de rest lichtdicht (zwart dus)

Auto correct op mijn tablet.  :)

Offline ad55

  • Junior Member
  • Berichten: 41
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2016, 23:31:47 »
Soft focus voorzet lens.
Met dit glaasje voor op je lens krijg je een foto die in het midden scherp is en met een erg wazige omgeving . Bijvoorbeeld voor romantische foto's.

Pincode ??? Waarschijnlijk bedoel je pinhole ,,dan moet het gat veeel kleiner zijn en de rest lichtdicht (zwart dus)
Leef van dag tot dag ,niemand heeft je morgen beloofd.

RonHendriks

  • Gast
Re: Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2016, 17:09:04 »
Lens van je camera af, als deze past is een (erg grote) pinhole.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2016, 10:36:52 door RonHendriks »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Wat is dit - melkwit doorzichtig met een centraal gat??
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2016, 15:52:39 »
Wat is dit? Valt dit onder de rubriek Fotografica?

Het is een melkwit, doorzichtig schijfje met een diameter van 5 cm en een paar millimeter dik met een centraal gat:





v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd