Auteur Topic: Vastzittende Pentax Mount Adapter K  (gelezen 1270 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Vastzittende Pentax Mount Adapter K
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2016, 13:58:04 »
Bedankt voor alle reacties.

Het kan soms zo simpel zijn. Ik heb de lens met de vast zittende adapter op een oude body gezet en hierna de lens losgeschroefd. Dit ging wel met een kleine krachtsinspanning, maar de adapter is nu los.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Vastzittende Pentax Mount Adapter K
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2016, 13:58:04 »

Offline ad55

  • Junior Member
  • Berichten: 41
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Vastzittende Pentax Mount Adapter K
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2016, 14:41:58 »
??? ??? ??? WD40, brander???

Volgens mij zit er ergens een lipje wat je moet "bewerken". Een heel gepiel weet ik nog van vroeger. Heel vroeger, dus ik wete niet exact meer hoe het zat. Maar WD40, een vlammenwerper, waterpomptang etc. lijkt mij géén goede oplossing!


Dat lipje zit aan de andere kant van de adapter en is voor de koppeling met de kamera los te maken.

Een brander is niet nodig ,je kunt ook een simpele haardroger gebruiken.
Leef van dag tot dag ,niemand heeft je morgen beloofd.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Vastzittende Pentax Mount Adapter K
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2016, 09:04:13 »
WD 40 inweken.

Je kunt ook met temperatuurverschil werken.
Binnenste laten krimpen door met ijs (CO2) af te koelen en buitenste verwarmen met bv een brandervlam.

 ??? ??? ??? WD40, brander???

Volgens mij zit er ergens een lipje wat je moet "bewerken". Een heel gepiel weet ik nog van vroeger. Heel vroeger, dus ik wete niet exact meer hoe het zat. Maar WD40, een vlammenwerper, waterpomptang etc. lijkt mij géén goede oplossing!

Zoek eens op Google, er staat veel over op internet, bijv. http://www.pentaxforums.com/forums/10-pentax-slr-lens-discussion/113661-how-remove-stuck-m42-k-mount-adapter.html
« Laatst bewerkt op: 29 april 2016, 10:40:31 door Kees SC »

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Vastzittende Pentax Mount Adapter K
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2016, 08:13:57 »
WD 40 inweken.

Je kunt ook met temperatuurverschil werken.
Binnenste laten krimpen door met ijs (CO2) af te koelen en buitenste verwarmen met bv een brandervlam.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Vastzittende Pentax Mount Adapter K
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2016, 22:26:37 »
Ik heb hier een objectief met P-draad met daarop een Pentax K-adapter. Deze adapter echter is niet zo maar los te schroeven. Deze zit muur en muurvast. Voordat ik met grof geweld, zoals met een waterpomptang o.i.d. de zaak los probeer te gaan halen, wil ik eerst hier eens polsen of er geen 'trucje' voor is. Ik sta open voor suggesties!
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd