Auteur Topic: focus by wire  (gelezen 1176 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: focus by wire
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2016, 12:19:22 »
Hé bij die voordelen die jullie nu aandragen had ik nog helemaal niet stil gestaan. Het kan dus zeer zeker wel voordelen hebben. Joost en Sander, bedankt.

Groet,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: focus by wire
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2016, 12:19:22 »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: focus by wire
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2016, 14:48:23 »
Als het goed geïmplementeerd is, zoals op m'n Sigma DP1 en DP2 Merrills, werkt het supernauwkeurig.

Ik vermoed dat het als alternatief voor een klassieke perfect gedempte mechanische focusring een oplossing is die veel minder kost en handig is als er niet zoveel ruimte is. En het is ook veel lichter.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: focus by wire
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2016, 13:15:44 »
Er zijn een paar voordelen te bedenken. Doordat er geen mechanische koppeling is hoef je ook niet te ontkoppelen wanneer er geschakeld wordt tussen AF en MF. Ook kan je truukjes doen. Je kan een gebruiker zelf laten kiezen of ver weg met de klok mee of tegen de klok in is. Of als je snel draait dat de focus heel snel werkt (halve draai van dichtbij naar oneindig) en langzaam draaien voor precies werk (twee hele draaien voor het hele bereik).
Verliefd op de K-1

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: focus by wire
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2016, 13:04:05 »
Dank U Joostdh, dat is duidelijk.
Of er voordelen zijn weet ik niet, maar ik las een artikel over spiegelloze camera's waar deze techniek vaak gebruikt wordt.

Ger

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: focus by wire
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2016, 12:40:29 »
"Focus by wire" betekent dat je handmatig scherpstellt maar het draaien dat je aan lens doet is niet mechanisch gekoppeld aan het scherpstellen van de lens. Je draait, de camera leest electronisch uit hoeveel je draait en stuurt een motortje aan om de scherpstelling aan te passen...

En wat is hiervan het voordeel t.o.v. normaal handmatig scherpstellen? Deze opbouw lijkt mij alleen maar extra duur.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: focus by wire
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2016, 08:46:36 »
"Focus by wire" betekent dat je handmatig scherpstellt maar het draaien dat je aan lens doet is niet mechanisch gekoppeld aan het scherpstellen van de lens. Je draait, de camera leest electronisch uit hoeveel je draait en stuurt een motortje aan om de scherpstelling aan te passen.

Ik hoop dat dit duidelijk is.
Verliefd op de K-1

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
focus by wire
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2016, 23:59:29 »
Ik kwam op het internet deze kreet tegen: "focus by wire".
De pagina's die ik bezocht om uitleg, waren allen in de Engelse taal.
Normaal dagelijks Engels is geen probleem voor mij, maar technisch Engels duidelijk wel.
Heeft iemand hier een duidelijke uitleg voor?

Ger