Auteur Topic: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC  (gelezen 8882 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sandra

  • Gast
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #57 Gepost op: 3 november 2009, 23:03:04 »
Heb nog even op mijn camera gekeken .. Toch echt diafragma F7.1  .. is me ook nooit eerder opgevallen..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #57 Gepost op: 3 november 2009, 23:03:04 »

Alwin

  • Gast
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #56 Gepost op: 3 november 2009, 22:43:19 »
Dat is ook mijn mening. Alleen de f/7.1 begrijp ik niet. Het staat wel in de EXIF gegevens, maar volgens mij heeft deze sigma dit diafragmagetal niet. Wel 6.7 en 8.0 (als dichtbijzijndsten). Ik zie ook dat de brandpuntsafstand 16 mm is. Daar is deze sigma scherper dan op 10 mm. Misschien kun je hem nog eens overnemen met 10 mm (als het weer een beetje meezit)?
« Laatst bewerkt op: 3 november 2009, 22:53:19 door Alwin »

Sandra

  • Gast
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #55 Gepost op: 3 november 2009, 22:28:21 »
Scherpte is prima toch?

Sandra

  • Gast
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #54 Gepost op: 3 november 2009, 14:47:26 »
Ik heb ook even een test gedaan net. Instellingen: Manual exposure, 1/60 sec, f/7.1, ISO 200 (uit de hand).

Foto's onverscherpt

1.



2. 100% crop



3. 100% crop



4. 100% crop



5. 100% crop (het waaide wel)


Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #53 Gepost op: 2 november 2009, 22:55:24 »
Beste Alwin,

Ik had deze lens al toen ik nog alleen een K100D had en door de kleinere sensor valt de onscherpte dan minder op. Verder is het zo dat ik bij landschappen e.d. de handmatige instelling gebruik. Als ik dingen fotografeer die wat dichterbij zijn dan zijn de hoeken vaak van minder belang omdat ze toch al uit de scherpte liggen. Echt briljant is mijn exemplaar niet, maar als je wat nascherpt in de bewerking valt het nauwelijks meer op. Ik hoop dat Pentax zelf nog eens met een echte goede groothoekzoom komt. Wie weet.

Floor

ehm......misschien wist je het al, maar er is een heel fijne 12-24 te koop, en dat noem ik echt wel groothoek ;), en het leuke van de pentax is dat ieder exemplaar dezelfde kwaliteit heeft, en er dus geen speciale exemplaren ter test worden ingestuurd, zoals sommige kwade tongen van sigma beweren................
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #52 Gepost op: 2 november 2009, 12:42:57 »
Beste Alwin,

Ik had deze lens al toen ik nog alleen een K100D had en door de kleinere sensor valt de onscherpte dan minder op. Verder is het zo dat ik bij landschappen e.d. de handmatige instelling gebruik. Als ik dingen fotografeer die wat dichterbij zijn dan zijn de hoeken vaak van minder belang omdat ze toch al uit de scherpte liggen. Echt briljant is mijn exemplaar niet, maar als je wat nascherpt in de bewerking valt het nauwelijks meer op. Ik hoop dat Pentax zelf nog eens met een echte goede groothoekzoom komt. Wie weet.

Floor

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #51 Gepost op: 31 oktober 2009, 07:14:58 »
Ik heb mijn 10-20 een AF correctie van +7 moeten geven, nu is het redelijk tot goed maar ik heb toch steeds vaker de neiging om de autofocus maar helemaal uit te zetten, ook met andere objectieven.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #50 Gepost op: 30 oktober 2009, 21:40:32 »
Citaat
Opnieuw blijkt dat de autofocus in de 10mm stand het gewoon niet goed doet.
Ik heb ook de ervaring dat je bij 10mm best kan scherpstellen met de hand ipv autofocus.
Bij autofocus heb ik de indruk (met mijn lens) dat objecten op de voorgrond net niet scherp zijn. 
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Alwin

  • Gast
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #49 Gepost op: 30 oktober 2009, 21:00:10 »
Hi huisfotograaf,

Het lijkt er dus op dat je handmatig moet scherpstellen voor het beste resultaat, vooral om redelijk scherpe hoeken te krijgen bij 10mm groothoek. Valt daar in de praktijk mee te werken? Lijkt me wel: voor landschaps- of architectuurfotografie waar je deze lens meestal voor zult willen gebruiken heb je tijd zat om scherp te stellen. Maar wel balen natuurlijk van die onscherpe hoeken bij autofocus. Er zit zeker geen garantie meer op de lens, anders had je dat wel verteld? Bij mij is het tweede exemplaar geloof ik wat beter dan deze van jou. Maar om zeker te zijn wil ik er nog wat meer foto's mee maken.

Groet, Alwin.

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #48 Gepost op: 30 oktober 2009, 18:57:05 »
Vanmiddag heb ik het ook nog maar eens geprobeerd. Een drietal foto's gemaakt en van alle drie 100% crops. Bij de eerste autofocus gebruikt en bij de tweede handmatig scherpgesteld. Opnieuw blijkt dat de autofocus in de 10mm stand het gewoon niet goed doet. Als AF-punt is de stand "midden" gekozen. Je ziet dan dat van beide foto's het midden vrijwel even scherp is, maar dat de hoeken bij de eerste foto (autofocus) veel onscherper zijn dan bij de tweede foto (handmatig). Ik heb ook even op het objectief gekeken welke afstand wordt gekozen bij autofocus en dat is pakweg 90cm. Bij de handmatige scherpstelling heb ik hem net voor oneindig gezet. Hetzelfde euvel kwam ik ook tegen bij deze Sigma in combinatie  met de K100D. Dat dit soort scherpstelfout niet alleen bij de Sigma voorkomt blijkt uit het feit dat mijn Pentax DA 15mm in combinatie met zowel de K20D als de K100D dezelfde fout vertoont. Het scherptevlak van veel groothoeken is niet vlak maar vaak min of meer (veel meer) gebogen. Dat er met de automatische scherpstelling, ook op korte afstand, in het mdden niks mis is blijkt uit de foto van de koe.
Alle foto's zijn onbewerkt, alleen van PEF omgezet naar JPG. Daarom is ook overal de horizon scheef.  :(
Alles met K20D op 10mm, ISO 100 en f/9,5, alleen bij de koe op 20mm en f/5,6.

1. autofocus totaal



2. autofocus 100% crop links boven



3. autofocus 100% crop midden



4. handmatig totaal



5. handmatig 100% crop links boven



6. handmatig 100% crop midden



7 koe totaal



8. koe 100% crop midden

Alwin

  • Gast
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #47 Gepost op: 30 oktober 2009, 11:56:59 »
Bedankt André en alle anderen die een bijdrage hebben geleverd aan deze draad. Nu laat ik nog even dezelfde locatie zien als van de openingsfoto, maar geschoten met het tweede exemplaar van de Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC. Ik blijf wat twijfelen over de kwaliteit (zie de 100% crop), maar dit komt waarschijnlijk doordat ik niet weet hoe scherp de foto's zijn van een uitstekend exemplaar van deze lens. Kan bijvoorbeeld PeterK en/of een andere bezitter van deze lens daar nog commentaar op leveren?

1. 1/60 sec | f/9.5 | ISO 100 | 11.0 mm | uit de hand geschoten | niet naverscherpt


2. 100% crop linksboven


mvg. Alwin
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 20:00:14 door Alwin »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #46 Gepost op: 29 oktober 2009, 12:04:02 »
Dit ziet er in elk geval een stuk beter uit, zeker als je bedenkt dat deze foto's op F4 zijn gemaakt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Alwin

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #45 Gepost op: 28 oktober 2009, 19:46:29 »
Ik heb het tweede exemplaar van de Sigma 10-20 mm 4-5.6 al weer 6 dagen, dus tijd om geïnteresseerden te laten weten hoe het met dit exemplaar gesteld is. Indruk: stukken beter dan het eerste exemplaar, al moet ik zeggen dat ik nog niet dezelfde omgeving heb gefotografeerd als het openingstopic (op die begraafplaats), dus echt 1 op 1 vergelijken kan ik niet. Morgen als het goed weer is dan maar (dan heb ik tijd). Waar je bij zo'n ultra groothoeklens wel snel last van hebt is overbelichting in de lucht/ uitgebeten lucht. Logisch natuurlijk, door de extreme groothoek zijn ook de licht/donker contrasten meer vertegenwoordigd in de foto. Daar kan de lens dus niks aan doen. Dan hier maar vijf foto's gemaakt met de nieuwe lens (in het vervolg weer in een eigen topic). De foto´s zijn niet na-verscherpt. En ik ben geïnteresseerd in jullie reakties.

1. 1/20 sec | f 4.0 | ISO 400 | 11.0 mm


2. 1/20 sec | f 4.0 | ISO 400 | 11.0 mm


3. 1/45 sec | f 4.0 | ISO 200 | 10.0 mm


4. 1/30 sec | f 4.0 | ISO 800 | 10.0 mm


5. 1/10 sec | f 4.0 | ISO 800 | 10.0 mm


Groetjes, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2009, 20:46:12 door Alwin »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:48:53 »
Er kan altijd wel een Q issue optreden. Het is alleen te hopen dat de fabrikant daar dan snel adequate maatregelen voor neemt.
De eerste serie Pentax DA* 16-50 had ook boven gemiddeld meer slechte exemplaren. Dat imago draagt ie helaas nog steeds mee, terwijl het echt een top lens is.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #43 Gepost op: 21 oktober 2009, 21:08:52 »
Natuurlijk heeft Sigma goede lenzen, waarschijnlijk ook wel de 10-20mm. Ik vind de bouwkwaliteit (degelijkheid) zelfs beter dan de Pentax (standaard) lenzen. Maar mijn ervaringen zijn nu helaas zo dat ik voorlopig even geen Sigma hoef.
Ik heb overigens een prima 70-300 mm APO gehad. Daar was niets mis mee. Afgezien van een kleine frontfocus, maar die was met de K20D prima te corrigeren.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #42 Gepost op: 21 oktober 2009, 21:00:32 »
Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met SIGMA. Geen enkel Q issue...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #41 Gepost op: 21 oktober 2009, 20:56:34 »
Ik vind het niet kort door de bocht. Een lens die nieuw uit de doos komt moet gewoon goed zijn. Klaar. Dat kan wel een keer mis gaan maar niet drie keer bij één klant. Een exemplarisch slecht exemplaar vind ik best acceptabel, maar drie keer niet meer. Moet je je voorstellen dat je alles wat je in de winkel nieuw uit de doos koopt eerst moet uitproberen. Dan blijf je bezig. Sigma heeft gewoon een groot kwaliteitsprobleem. Lees het internet er maar op na. Ik ben absoluut niet de enige met het onscherpte probleem. Het zijn er velen die dit ook hebben meegemaakt. Ik vind het niet kunnen met lenzen die ook nog eens het EX logo dragen.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #40 Gepost op: 21 oktober 2009, 16:55:18 »
Citaat
terwijl je erg je best moet doen om daar een goed exemplaar van te bemachtigen.
Dat is toch wel heel erg kort door de bocht  ;)
Men moet gewoon de moeite doen om de lens te testen bij aankoop. Meer niet.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #39 Gepost op: 21 oktober 2009, 16:34:04 »
Zijn er al mensen met ervaring met de Tamron 10-24? Ik weet dat de recensies niet geweldig waren. Dat zegt me echter niet zoveel meer. De Sigma kreeg immers wel goede tot zeer lovende recensies, terwijl je erg je best moet doen om daar een goed exemplaar van te bemachtigen.
Ik denk dat Sigma de lenzen die ze ter beschikking stellen voor recensies wel eerst goed testen en dat ze alleen goede exemplaren leveren voor de tests.

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #38 Gepost op: 21 oktober 2009, 16:30:09 »
Ik zou zeggen: test hem goed en wees kritisch. Mijn derde exemplaar dat ik ontving was weer niet goed. Ik ben toen maar naar Cameranu gereden en ze waren het daar met me eens. Ook zij vonden de lens niet scherp. Gelukkig maar, want ik begon me zo langzamerhand af te vragen of mijn verwachtingen niet veel te hoog waren.
Ik heb de lens gelukkig terug kunnen doen. Daar ben ik Cameranu zeer erkentelijk voor. Echt topservice!!
Ik heb geen enkel vertrouwen meer in Sigma. Ik begrijp niet dat Sigma de lens niet eerst test voordat ze hem toesturen. Ze wisten dat het om de derde(!) lens ging. Ik beraad me nog op eventuele alternatieven in het UWA bereik.

Alwin

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #37 Gepost op: 21 oktober 2009, 16:20:11 »
Ja ik heb uitsluitsel. Digitalstreet heeft mij een nieuwe lens gestuurd. Struikelblok: UPS kon vorige week mijn adres niet vinden. (?)  Ik heb nu een afspraak dat ze de lens morgen brengen. Dus - fingers crossed - vanaf morgen  kan ik de sigma 10-20 weer gaan "testen". Zou hij deze keer op f/9.5 wel goed scherp zijn in de hoeken?

Gr. Alwin

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #36 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:25:41 »
Alwin,


Heb je al uitsluitsel van Digital Street?

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #35 Gepost op: 14 oktober 2009, 15:22:54 »
Citaat
Ik denk ook niet dat een goed exemplaar van deze lens slecht is. In tegendeel. Op basis van de goede reviews heb ik deze lens ook gekozen. Na wat gezocht te hebben op het net, blijken er wel veel slechte exemplaren in omloop. Dat zou toch niet moeten kunnen. Het is ook niet bepaald een goedkoop lensje waarvan slechte kwaliteit te verwachten is.

Dat was idd. mijn punt
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #34 Gepost op: 7 oktober 2009, 13:54:46 »
Ik denk ook niet dat een goed exemplaar van deze lens slecht is. In tegendeel. Op basis van de goede reviews heb ik deze lens ook gekozen. Na wat gezocht te hebben op het net, blijken er wel veel slechte exemplaren in omloop. Dat zou toch niet moeten kunnen. Het is ook niet bepaald een goedkoop lensje waarvan slechte kwaliteit te verwachten is.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #33 Gepost op: 7 oktober 2009, 13:49:25 »
Citaat
Heb je de vele foto's gezien in de fotohoek? Dat zijn toch messcherpe opnames. Ik ben zelf ook erg tevreden.

Ook hier een zeer tevreden gebruiker van de Sigma 10-20mm. Heb ondertussen al een karrenvracht foto's met dit objectief opgeladen op dit forum. Doe een search en vergewis jezelf van de kwaliteiten van deze lens. De meerderheid van mijn foto's die de Hall-of-Fame op Belgiumdigital of de PentaxPhotoGallery hebben gehaald zijn gemaakt met de Sigma 10-20mm. Dus zo slecht zal die lens niet zijn zéker?  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)