Auteur Topic: Broertje met zusje.  (gelezen 2280 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kdj4

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2011, 10:56:42 »
Harry, beter laat als nooit.

Maar kan me vinden in de comentaar van jou.
Voor het plaatsen op een fotoforum zouden de foto's zeker beter kunnen, maar ik gaf het al aan en jij ook al de ouders vinden het snel mooii.
Niet dat ik het snel afhandel als ik een shot doe maar wij kijken toch anders naar foto's.

Het meisje is idd heel mooi voor een shoot, ik zal de moeder nog eens benaderen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Broertje met zusje.
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2011, 10:56:42 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2011, 09:12:09 »
Hallo Kees,

Even mosterd na de maaltrijd (deze post pas via een andere post over flitsen ontdekt)...

Dus kort door de bocht ;)

Foto 1: pose te gemaakt, maar ouders vinden wss wel leuk
Foto 2: uitdrukking op gezicht niet leuk
Foto 3: top!
Foto 4: delete (gaf je zelf ook al aan)
Foto 5: mooi, maar minder dan 3 ;)

Met dat meiske zou ik maar eens een complete shoot gaan doen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2011, 00:28:50 »
Kees, ik maak me helemaal nergens druk om. Dat is een interpretatie van jouw kant.
Ik snap de verwarring daarover wel want ik was met mijn postings wat kort van stof. Het ging mij er om dat het plaatsen van foto's die in opdracht gemaakt zijn, niet is toegestaan zonder toestemming van de opdrachtgever. Dat wel te doen kan schadelijk zijn voor je reputatie; hier in de regio is daar een fotograaf aan failliet gegaan. Dat soort ellende gun ik jou niet. Dat was de achtergrond van mijn waarschuwing, niets meer en niets minder.

Ik had - naar nu blijkt ten onrechte - uit jouw woorden
Ik moet ook nog uitzoeken wat papa en mama wel of niet te zien krijgen  ;)
en
[...]@ Eviz het is maar goed dat ik de wet niet ken  ;)
afgeleid dat je niet om toestemming had gevraagd. Je hebt die toestemming wel dus is er geen probleem, toch?

Enneh, laat vooral achterwege om te melden of je wel of geen toestemming hebt  8).

greetz,
Erik

kdj4

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2011, 15:51:38 »
Erik,

Ik snap even niet waar jij je druk om maakt, de moeder was aanwezig bij deze shoot en heeft toestemming gegeven dat ik de foto's plaats, sterker nog er komen nog meer foto's bij en wel op mijn website.
Alleen de vaders wist hier niks van tot gisteren want de kleine jongen heeft zijn mond voor bij gepraat.

Ik ben toch niet verplicht om bij elke portret posting hier op het forum te vermelden of ik wel of niet toestemming heb gekregen van de ouder ?

Volgende week heb ik een bruidsreportages, die mensen hebben ook een klein kindje, misschien dat ik van die foto's enkelen hier plaats..... voor jou vermeld ik er dan even bij of ik wel of niet toestemming heb gekregen....oke ?  :D




Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2011, 21:09:12 »
[...]@ het is maar goed dat ik de wet niet ken  ;)

Ik neem aan dat je aan mij refereert.....wat ik al schreef: het is jouw naam en faam die op het spel staat. Wellicht iets om over na te denken voor de toekomst  >:(

greetz,
Erik

kdj4

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2011, 20:38:46 »
@ Eljakim, Nee de moeder wilde foto's met donkere achtergronden in sepia, dus niet al te veel omgeving.
Ik heb idd ook foto's waarbij ik een plu heb gebruikt.

@ Dennis ja ik heb bij foto 3 - 4 en 5 een flits gebruikt op de achtergrond.

@  Johan v.lJa ze kunnen kiezen uit bijna 60 foto's  ;)


@ Cire, die foto van jou is idd warmer van kleur. en idd zit in mijn foto wat blauw.

@ Eviz het is maar goed dat ik de wet niet ken  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2011, 15:44:56 door kdj »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2011, 22:28:34 »
Mmm ben er niet wild van.
Waarom steek je er toch een wat jou betreft mislukte foto tussen, NOT DONE Kees NOT DONE ???  
[...]

+1

En ik denk dat het initiatief van de shoot niet bij jou ligt. En dan is deze posting zelfs in strijd met het bepaalde in artikel 19 en 20 van de Auteurswet:

"Artikel 19

    1.Als inbreuk op het auteursrecht op een portret wordt niet beschouwd de verveelvoudiging daarvan door, of ten behoeve van, den geportretteerde of, na diens overlijden, zijne nabestaanden.

    2.Bevat eene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan staat die verveelvoudiging aan ieder hunner ten aanzien van andere portretten dan zijn eigen slechts vrij met toestemming van die andere personen of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hunne nabestaanden.

    3.Ten aanzien van een fotografisch portret wordt mede niet als inbreuk op het auteursrecht beschouwd het openbaar maken daarvan in een nieuwsblad of tijdschrift door of met toestemming van een der personen, in het eerste lid genoemd, mits daarbij de naam des makers, voor zoover deze op of bij het portret is aangeduid, vermeld wordt.

    4.Dit artikel is slechts van toepassing ten aanzien van portretten, welke vervaardigd zijn ingevolge eene opdracht, door of vanwege de geportretteerde personen, of te hunnen behoeve aan den maker gegeven.

Artikel 20

    1.Tenzij anders is overeengekomen is degene, wien het auteursrecht op een portret toekomt, niet bevoegd dit openbaar te maken zonder toestemming van den geportretteerde of, gedurende tien jaren na diens overlijden, van diens nabestaanden.

    2.Bevat eene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan is ten aanzien van de gansche afbeelding de toestemming vereischt van alle geportretteerden of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hunne nabestaanden.

    3.Het laatste lid van het voorgaande artikel is van toepassing.
"

Maar goed, het is jouw reputatie, doe er mee wat je wilt!

greetz,
Erik

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2011, 02:36:52 »
Kees,
eigenlijk vind ik ze allemaal wat hebben, behalve dan de sepia prent (misschien is er meer mogelijk, dan het huidig resultaat)
Foto 3 vind ik heel sterk, maar ik vind 'm wel erg blauw, maar misschien is dit wel de bedoeling
Ik heb 'm even via camera raw (kan ook met jpeg's) teruggeladen in photoshop. In camera-Raw alleen de kleur bijgesteld
Ik vind het prettiger kijken dan jouw blauwe exemplaar
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2011, 09:21:42 »
zoveel mensen zoveel meningen  ;D
gezien het onderwerp vind ik foto1 de beste  ;)
maar jou kennende zul je er veel meer hebben om uit te kiezen

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

densch

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2011, 08:56:53 »
Mooie foto's, vooral nr 5, heb je hier je model ;) ook van achteren belicht.

Foto 2 vind ik ze er triest op staan.

Gr Dennis

elkim

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2011, 08:11:28 »
Mmm ben er niet wild van.
Waarom steek je er toch een wat jou betreft mislukte foto tussen, NOT DONE Kees NOT DONE ???  
het zijn wat mij betreft te veel "geflitste foto's "
dat je met name bij foto 3 een mooi rimm licht gebruikt langs achter, da's goed gelukt dat mag hard licht zijn
echter aan de voorkant heb je ook hard licht gebruikt en dat is jammer.
ik lees iso 200 f5,0 1/125 dat zijn waarden voor op een bewolkte buiten shoot, maar niet voor in een oude bedrijfshal waar je
wellicht ook de sfeer van de omgeving wilt laten zien.
dus met andere woorden iso omhoog, flits oppervlak vergroten door een paraplu  of softboxje, intensiteit wellicht naar beneden, zo dicht mogelijk de flitser bij je model zetten.
dan krijg je een ander, effect let vooral op de schaduw van Thomas op de deurstijl daar zie je hoe zacht deze is t.o.v. de harde omlijnde schaduwen die jij creƫert,
't kan soms mooi zijn maar bij kids zou ik voor zacht opteren.

iso1250 f5,6 1/80


door de omgeving mee te laten spelen wordt je foto warmer van tint en krijgt  de muur en de kleren van de kis terug hun mooie kleuren.
probeer maar eens.

als hij weg moet laat maar weten, of doe het zelf  ;)
 
    
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2011, 08:20:03 door Eljakim »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2011, 23:06:02 »
Mooie serie op een mooie locatie. Voor mij springen 3 en 5 er uit vanwege het (bijna professionele) poseren van het meisje. Foto 1 en 2 vind ik moeilijk uit te leggen, maar ik heb er geen klik mee. De sepia opname valt me tegen doordat hij niet lekker oogt, dat hij scheef is vind ik wel OK dat maakt zo`n foto wel spannend, maar ik vind het grote zwarte vlak boven de hoofden te veel, contrast wat flauw en het gezicht van het meisje te veel in de schaduw. Kortom, ik zou hem zo niet selecteren. Maar nogmaals, ik kan wel zien dat er veel werk van gemaakt is en er zitten gewoon hele goeie foto`s bij.

Henk

kdj4

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2011, 22:07:40 »
Ik moet ook nog uitzoeken wat papa en mama wel of niet te zien krijgen  ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2011, 21:57:29 »
En idd de ouders vinden het snel oke.

Des te belangrijker om jezelf als fotograaf in kwaliteit te onderscheiden van papa/opa met camera, want anders heb je ook geen meerwaarde. De twee mislukte zou ik dan ook resoluut deleten, want wat er niet is hoef je ook niet te willen hebben.

kdj4

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2011, 21:45:10 »
Heel goed gezien Ron want foto vier is ook mislukt, die heb ik zonder na te denken gemaakt.
De moeder vroeg mij tussen door hoe het zou zijn als ze een foto in sepia bij mij liet afdrukken, toen heb ik in het menu de cam even op sepia gezet en snel even een foto gemaakt om het zien te laten. de kinderen liepen daar toen gewoon even rond en ik had mijn cam ook scheef maar achteraf vind ik de foto toch wat hebben. op 900 pixels zie je het niet zo goed maar op hoge resolutie zie je duidelijk dat de scherpte op de muur zit en niet op de kids.

En idd de ouders vinden het snel oke.


RonHendriks

  • Gast
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2011, 20:09:38 »
Tsja een lastige, want ouders vinden soms de meest mislukte foto's nog mooi. Voor mij zijn foto 2 (gezichtsuitdrukkingen niet heel aansprekend) en 4 (doet mij niks dat donkere sepiaplaatje) mislukt. De andere zijn zeker heel mooi.

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Broertje met zusje.
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2011, 20:05:05 »
In 1 woord prachtig, schitterende foto's daar zal " papa"" blij mee zijn.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

kdj4

  • Gast
Broertje met zusje.
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2011, 19:00:00 »
Vandaag op pad geweest met twee kinderen die papa op vaderdag een grote poster willen geven.
Locatie oude oude fabriekshal.

Gebruikt de canon 50/1.4 | canon 24-70/2.8 | 2 x canon 580EX II + enkele foto's met snoot op de flitser.


Foto 1




Foto 2




Foto 3




Foto 4




Foto 5




Mvg
Kees