Auteur Topic: Studio flitsset  (gelezen 3201 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Studio flitsset
« Reactie #57 Gepost op: 31 maart 2008, 13:41:19 »
Ik ben het met Asahiflex eens dat dit hoogst waarschijnlijk licht is wat direct op het objectief valt. Met licht uit meerdere bronnen loop je dit risico behoorlijk en het lijkt overdreven met flitsfotografie maar een zonnekap kan vaak dit ongemerkte strijklicht al opvangen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Studio flitsset
« Reactie #57 Gepost op: 31 maart 2008, 13:41:19 »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Studio flitsset
« Reactie #56 Gepost op: 31 maart 2008, 13:41:19 »
Ik ben het met Asahiflex eens dat dit hoogst waarschijnlijk licht is wat direct op het objectief valt. Met licht uit meerdere bronnen loop je dit risico behoorlijk en het lijkt overdreven met flitsfotografie maar een zonnekap kan vaak dit ongemerkte strijklicht al opvangen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Studio flitsset
« Reactie #55 Gepost op: 31 maart 2008, 13:41:19 »
Ik ben het met Asahiflex eens dat dit hoogst waarschijnlijk licht is wat direct op het objectief valt. Met licht uit meerdere bronnen loop je dit risico behoorlijk en het lijkt overdreven met flitsfotografie maar een zonnekap kan vaak dit ongemerkte strijklicht al opvangen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Studio flitsset
« Reactie #54 Gepost op: 1 maart 2008, 14:58:56 »
Amai,

Je kan flitsen tussen 1/90 en 1/180 ongeveer. De tijd is niet zo belangrijk difragma wel. Voorts dien je te weten hoe je hoofdlicht en invullicht moet gebruiken. En eventueel je derde fliser als haarlicht of detaillicht. Trouwens je kan ook heel goed met een hoofdlicht reflectiescherm om in te vullen en andere flitser als detaillicht werken.

Kijk een op een rommelmarkt op je een oud beeld of zo kan kopen of de kop van een paspop. Ga daar op oefen en kijk wat licht en schaduw doen. Ik heb heel veel geoefend op paprika's (ja paprika) om het licht en de schaduw te leren lezen. Ik meet trouwens altijd het licht nog met een losse lichtmeter om tot de optimale instellingen te komen. Zonder dat wordt het lastig ook je DOF nog te kunnen beheersen.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Studio flitsset
« Reactie #53 Gepost op: 1 maart 2008, 14:58:56 »
Amai,

Je kan flitsen tussen 1/90 en 1/180 ongeveer. De tijd is niet zo belangrijk difragma wel. Voorts dien je te weten hoe je hoofdlicht en invullicht moet gebruiken. En eventueel je derde fliser als haarlicht of detaillicht. Trouwens je kan ook heel goed met een hoofdlicht reflectiescherm om in te vullen en andere flitser als detaillicht werken.

Kijk een op een rommelmarkt op je een oud beeld of zo kan kopen of de kop van een paspop. Ga daar op oefen en kijk wat licht en schaduw doen. Ik heb heel veel geoefend op paprika's (ja paprika) om het licht en de schaduw te leren lezen. Ik meet trouwens altijd het licht nog met een losse lichtmeter om tot de optimale instellingen te komen. Zonder dat wordt het lastig ook je DOF nog te kunnen beheersen.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Studio flitsset
« Reactie #52 Gepost op: 1 maart 2008, 14:58:56 »
Amai,

Je kan flitsen tussen 1/90 en 1/180 ongeveer. De tijd is niet zo belangrijk difragma wel. Voorts dien je te weten hoe je hoofdlicht en invullicht moet gebruiken. En eventueel je derde fliser als haarlicht of detaillicht. Trouwens je kan ook heel goed met een hoofdlicht reflectiescherm om in te vullen en andere flitser als detaillicht werken.

Kijk een op een rommelmarkt op je een oud beeld of zo kan kopen of de kop van een paspop. Ga daar op oefen en kijk wat licht en schaduw doen. Ik heb heel veel geoefend op paprika's (ja paprika) om het licht en de schaduw te leren lezen. Ik meet trouwens altijd het licht nog met een losse lichtmeter om tot de optimale instellingen te komen. Zonder dat wordt het lastig ook je DOF nog te kunnen beheersen.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Studio flitsset
« Reactie #51 Gepost op: 9 januari 2008, 19:07:17 »
De sluitertijd die je gebruikt is niet echt kritisch, zolang je maar niet een tijd onder het minimum kiest dat de camera aankan. Bij een K10 is dit 1/180s. Voor elke andere camera kan je dit uitvogelen in de handleiding, of door de camera op X te zetten en te kijken welke sluitertijd de body dan standaard kiest (voor zover dit dan wordt aangegeven).

Kies je toch en kortere tijd, zal een deel van de foto onderbelicht zijn door de werkwijze van het sluitergordijn.

Deze heeft twee gordijnen om korte sluitertijden te kunnen realiseren. Bij tijden gelijk of boven de minimumtijd zal het tweede gordijn pas de boel gaan afsluiten als het eerste gordijn al geheel open is. Bij kortere tijden zullen de twee gordijnen steeds dichter opelkaar als een spleet voor het negatief of de sensor langsgaan, waardoor er niet een moment is tijdens de belichting waarop de sluiter geheel open is.

[geekmode]
Welke kant de sluiter opgaat kan je ook zien bij opnames die met een erg korte sluitertijd gemaakt worden met een snel bewegend onderwerp, ik neem als voorbeeld de propellor van een vliegtuig. Door de combinatie van de twee factoren kan het op de foto lijken dat de propellor krom is. Dit omdat zelfs bij sluitertijden die korter zijn dan de minimum flitssynchronisatietijd de opname tijd toch 1/180s is. De voornoemde propellor is in die 1/180s behoorlijk van positie varanderd en omdat de sluiter als een spleet over de beeldvastlegger is gegaan.
De propellor draait rond en de sluiter beweegt als een spleet in verticale of horizontale richting. Zeg dat de propellor midden boven staat als de spleet die de sluiter maakt aan zijn reis van de ene naar de andere kant begint. Als de spleet beneden is, is de propellor al een stuk naar links of rechts bewogen en wordt dus ook in die positie vastgelegd op de foto.
Je kan ook de draaisnelheid van de propellor bepalen als je de synchronisatietijd weet van je camera en de hoek meet die de propellor op de foto lijkt te maken.
Tegenwoordig hebben veruit de meeste camera's een sluiter die verticaal beweegt, om de simpele reden dat de sluiter dan minder afstand hoeft af te leggen bij een rechthoekig negatiefformaat. Zo kan je een hogere synchronisatietijd realiseren dan met een horizontale sluiter.
Als dit effect trouwens optreedt en het is storend, kan je indien mogelijk kijken of het minder is als je de camera naar een andere positie brengt. Linksom, rechtsom of zelfs ondersteboven.

[/geekmode]

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2008, 19:48:24 door John »

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Studio flitsset
« Reactie #50 Gepost op: 9 januari 2008, 19:07:17 »
De sluitertijd die je gebruikt is niet echt kritisch, zolang je maar niet een tijd onder het minimum kiest dat de camera aankan. Bij een K10 is dit 1/180s. Voor elke andere camera kan je dit uitvogelen in de handleiding, of door de camera op X te zetten en te kijken welke sluitertijd de body dan standaard kiest (voor zover dit dan wordt aangegeven).

Kies je toch en kortere tijd, zal een deel van de foto onderbelicht zijn door de werkwijze van het sluitergordijn.

Deze heeft twee gordijnen om korte sluitertijden te kunnen realiseren. Bij tijden gelijk of boven de minimumtijd zal het tweede gordijn pas de boel gaan afsluiten als het eerste gordijn al geheel open is. Bij kortere tijden zullen de twee gordijnen steeds dichter opelkaar als een spleet voor het negatief of de sensor langsgaan, waardoor er niet een moment is tijdens de belichting waarop de sluiter geheel open is.

[geekmode]
Welke kant de sluiter opgaat kan je ook zien bij opnames die met een erg korte sluitertijd gemaakt worden met een snel bewegend onderwerp, ik neem als voorbeeld de propellor van een vliegtuig. Door de combinatie van de twee factoren kan het op de foto lijken dat de propellor krom is. Dit omdat zelfs bij sluitertijden die korter zijn dan de minimum flitssynchronisatietijd de opname tijd toch 1/180s is. De voornoemde propellor is in die 1/180s behoorlijk van positie varanderd en omdat de sluiter als een spleet over de beeldvastlegger is gegaan.
De propellor draait rond en de sluiter beweegt als een spleet in verticale of horizontale richting. Zeg dat de propellor midden boven staat als de spleet die de sluiter maakt aan zijn reis van de ene naar de andere kant begint. Als de spleet beneden is, is de propellor al een stuk naar links of rechts bewogen en wordt dus ook in die positie vastgelegd op de foto.
Je kan ook de draaisnelheid van de propellor bepalen als je de synchronisatietijd weet van je camera en de hoek meet die de propellor op de foto lijkt te maken.
Tegenwoordig hebben veruit de meeste camera's een sluiter die verticaal beweegt, om de simpele reden dat de sluiter dan minder afstand hoeft af te leggen bij een rechthoekig negatiefformaat. Zo kan je een hogere synchronisatietijd realiseren dan met een horizontale sluiter.
Als dit effect trouwens optreedt en het is storend, kan je indien mogelijk kijken of het minder is als je de camera naar een andere positie brengt. Linksom, rechtsom of zelfs ondersteboven.

[/geekmode]

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2008, 19:48:24 door John »

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Studio flitsset
« Reactie #49 Gepost op: 9 januari 2008, 19:07:17 »
De sluitertijd die je gebruikt is niet echt kritisch, zolang je maar niet een tijd onder het minimum kiest dat de camera aankan. Bij een K10 is dit 1/180s. Voor elke andere camera kan je dit uitvogelen in de handleiding, of door de camera op X te zetten en te kijken welke sluitertijd de body dan standaard kiest (voor zover dit dan wordt aangegeven).

Kies je toch en kortere tijd, zal een deel van de foto onderbelicht zijn door de werkwijze van het sluitergordijn.

Deze heeft twee gordijnen om korte sluitertijden te kunnen realiseren. Bij tijden gelijk of boven de minimumtijd zal het tweede gordijn pas de boel gaan afsluiten als het eerste gordijn al geheel open is. Bij kortere tijden zullen de twee gordijnen steeds dichter opelkaar als een spleet voor het negatief of de sensor langsgaan, waardoor er niet een moment is tijdens de belichting waarop de sluiter geheel open is.

[geekmode]
Welke kant de sluiter opgaat kan je ook zien bij opnames die met een erg korte sluitertijd gemaakt worden met een snel bewegend onderwerp, ik neem als voorbeeld de propellor van een vliegtuig. Door de combinatie van de twee factoren kan het op de foto lijken dat de propellor krom is. Dit omdat zelfs bij sluitertijden die korter zijn dan de minimum flitssynchronisatietijd de opname tijd toch 1/180s is. De voornoemde propellor is in die 1/180s behoorlijk van positie varanderd en omdat de sluiter als een spleet over de beeldvastlegger is gegaan.
De propellor draait rond en de sluiter beweegt als een spleet in verticale of horizontale richting. Zeg dat de propellor midden boven staat als de spleet die de sluiter maakt aan zijn reis van de ene naar de andere kant begint. Als de spleet beneden is, is de propellor al een stuk naar links of rechts bewogen en wordt dus ook in die positie vastgelegd op de foto.
Je kan ook de draaisnelheid van de propellor bepalen als je de synchronisatietijd weet van je camera en de hoek meet die de propellor op de foto lijkt te maken.
Tegenwoordig hebben veruit de meeste camera's een sluiter die verticaal beweegt, om de simpele reden dat de sluiter dan minder afstand hoeft af te leggen bij een rechthoekig negatiefformaat. Zo kan je een hogere synchronisatietijd realiseren dan met een horizontale sluiter.
Als dit effect trouwens optreedt en het is storend, kan je indien mogelijk kijken of het minder is als je de camera naar een andere positie brengt. Linksom, rechtsom of zelfs ondersteboven.

[/geekmode]

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2008, 19:48:24 door John »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Studio flitsset
« Reactie #48 Gepost op: 9 januari 2008, 12:30:32 »
Is er niet 'gewoon' sprake van strijklicht die in de lens valt en het contrast naar beneden haalt? Ik zou ook in de studio altijd met een zonnekap werken.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Studio flitsset
« Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2008, 12:30:32 »
Is er niet 'gewoon' sprake van strijklicht die in de lens valt en het contrast naar beneden haalt? Ik zou ook in de studio altijd met een zonnekap werken.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Studio flitsset
« Reactie #46 Gepost op: 9 januari 2008, 12:30:32 »
Is er niet 'gewoon' sprake van strijklicht die in de lens valt en het contrast naar beneden haalt? Ik zou ook in de studio altijd met een zonnekap werken.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Studio flitsset
« Reactie #45 Gepost op: 9 januari 2008, 12:24:47 »
Amai,

Beschrijf die waas eens...ik zie niet direct iets wat mij stoort, integendeel! Vind het een prachtige foto met een meer dan puike belichting.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Studio flitsset
« Reactie #44 Gepost op: 9 januari 2008, 12:24:47 »
Amai,

Beschrijf die waas eens...ik zie niet direct iets wat mij stoort, integendeel! Vind het een prachtige foto met een meer dan puike belichting.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Studio flitsset
« Reactie #43 Gepost op: 9 januari 2008, 12:24:47 »
Amai,

Beschrijf die waas eens...ik zie niet direct iets wat mij stoort, integendeel! Vind het een prachtige foto met een meer dan puike belichting.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #42 Gepost op: 8 december 2007, 21:32:17 »
Bedankt, ik sla ze gelijk op bij mijn bladwijzers.

De foto is wel mooi scherp, en ze kijkt wel leuk, maar je ziet die waas eroverheen, terwijl de levels al zijn gecorrigeerd.
Ik had aan de linkerkant een softbox staan trouwens.

amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #41 Gepost op: 8 december 2007, 21:32:17 »
Bedankt, ik sla ze gelijk op bij mijn bladwijzers.

De foto is wel mooi scherp, en ze kijkt wel leuk, maar je ziet die waas eroverheen, terwijl de levels al zijn gecorrigeerd.
Ik had aan de linkerkant een softbox staan trouwens.

amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #40 Gepost op: 8 december 2007, 21:32:17 »
Bedankt, ik sla ze gelijk op bij mijn bladwijzers.

De foto is wel mooi scherp, en ze kijkt wel leuk, maar je ziet die waas eroverheen, terwijl de levels al zijn gecorrigeerd.
Ik had aan de linkerkant een softbox staan trouwens.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Studio flitsset
« Reactie #39 Gepost op: 8 december 2007, 21:16:23 »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Studio flitsset
« Reactie #38 Gepost op: 8 december 2007, 21:16:23 »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Studio flitsset
« Reactie #37 Gepost op: 8 december 2007, 21:16:23 »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #36 Gepost op: 8 december 2007, 21:09:09 »
Ik heb trouwens al geleerd wat er gebeurd mals je meerdere soorten licht door elkaar heen gebruikt. Je krijgt een soort waas over de foto, die heel moeilijk te corrigeren is. Ik zie de waas bij daglicht + flitslicht en bij flitslicht + andere lampen.

Zie hier een duidelijk voorbeeld zoals ik vanmiddag merkte:


amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #35 Gepost op: 8 december 2007, 21:09:09 »
Ik heb trouwens al geleerd wat er gebeurd mals je meerdere soorten licht door elkaar heen gebruikt. Je krijgt een soort waas over de foto, die heel moeilijk te corrigeren is. Ik zie de waas bij daglicht + flitslicht en bij flitslicht + andere lampen.

Zie hier een duidelijk voorbeeld zoals ik vanmiddag merkte:


amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #34 Gepost op: 8 december 2007, 21:09:09 »
Ik heb trouwens al geleerd wat er gebeurd mals je meerdere soorten licht door elkaar heen gebruikt. Je krijgt een soort waas over de foto, die heel moeilijk te corrigeren is. Ik zie de waas bij daglicht + flitslicht en bij flitslicht + andere lampen.

Zie hier een duidelijk voorbeeld zoals ik vanmiddag merkte:


amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #33 Gepost op: 8 december 2007, 21:03:59 »
Oké, bedankt voor de link.
Ik ben de hele dag al aan het pluizen op internet, maar als je direct goede links krijgt, scheelt dat veel moeite :)

amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #32 Gepost op: 8 december 2007, 21:03:59 »
Oké, bedankt voor de link.
Ik ben de hele dag al aan het pluizen op internet, maar als je direct goede links krijgt, scheelt dat veel moeite :)

amai

  • Gast
Re: Studio flitsset
« Reactie #31 Gepost op: 8 december 2007, 21:03:59 »
Oké, bedankt voor de link.
Ik ben de hele dag al aan het pluizen op internet, maar als je direct goede links krijgt, scheelt dat veel moeite :)