Auteur Topic: (een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...  (gelezen 5913 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrick91

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #73 Gepost op: 24 maart 2010, 17:31:21 »
Voelde ook niet als overhalen hoor. Ik geef alleen aan waarom ik het nooit zou kopen (op dit moment).. qua prijs zit apple met veel dingen toch erg hoog hoor.. een macbook is behoorlijk prijzig voor zijn afmetingen, goed, wel dun maar 2x zo duur als mijn hp laptop, en die is 2x zo dik.
Maar dat is offtopic verder.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #73 Gepost op: 24 maart 2010, 17:31:21 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #72 Gepost op: 24 maart 2010, 14:58:28 »
@macsterdam: svp voortaan bij posten achter elkaar (en zeker als er niet veel tijd tussen zit zoals hierboven) niet een nieuwe post maken, maar de "Verander" knop gebruiken en aanvullen/veranderen.

@Eljakim: Seagate ben ik ook niet zo stuk van, Maxtor ook niet zo. Ik heb zelf het liefst Samsung of WD, die zijn degelijk en vrij stil. (puur mijn eigen ervaringen hoor!) Maarja, als je een complete externe HDD koopt weet je vaak niet van tevoren wat erin zit.  :(

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

macsterdam

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #71 Gepost op: 24 maart 2010, 11:43:15 »
ik probeerde je niet over te halen er één aan te schaffen hoor, maar slecht antwoord te geven op je opmerking dat het dus duur zou zijn. Ik ben dan wel Mac gebruiker, maar ik heb absoluut geen behoefte mensen over te halen om dat ook te (gaan) doen. Als hetgeen je hebt werkt, verander dan niets.

patrick91

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #70 Gepost op: 24 maart 2010, 11:34:39 »
Backuppen kost geen tijd.. of je moet iedere keer ALLE foto's opnieuw backuppen.. dat doe ik niet.. alleen de laatste, de rest geef ik een SKIP en dan kost het weinig tijd.
Een wireless router heb ik al, dus die heb ik niet nodig.. hij mag van mij paars zijn want hij staat achter de sfeerhaard dus zien doe je hem niet.. ofwel: design is geen must.
Een externe hdd is er dus ook.. die staat (losgekoppeld) achter de printer.. wat de laptops betreft: kaartje erin en overzetten, weggooien wat wegmag en daarna terugzetten en in de andere laptop doen (en dat doe ik niet zelf:) )
Ik ga hem dus niet kopen vanwege niet nodig.. maar hij ziet er mooi uit, dat zeker, en het is ook zeker handig.
Oh, voor de rest backup ik helemaal niets.

De iphone nam ik voor de "heb" ik stuur 30 smsjes per maand en bel een kwartier.. mail bekijken doe ik wel eens maar nodig heb ik het niet..
De ipod is een vierkant ding van 1gb.. gebruik ik als ik ga hardlopen, licht en geluid is redelijk goed.. meer heb ik niet nodig.


macsterdam

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #69 Gepost op: 24 maart 2010, 11:26:51 »
Ik had inderdaad hierboven al geschreven:
Citaat
Deze oplossing is iets duurder dan een separate router en schijf, maar je krijgt er een hoop gemak voor terug.
Kijkend naar puur losse componenten, dus router en 2,5" harde schijf van 1TB,  dan is de Time Capsule ogenschijnlijk duur. Maar kijkend naar gemak en schoonheid design, dan is het spot goedkoop.

De meeste mensen maken geen of weinig backups. Waarom? Het is over het algemeen saai vervelend werk. Iedere keer als je het handmatig moet doen, is zonde van je tijd. De combinatie Time Capsule en Time Machine automatiseert dit volledig. Één keer aanzetten, en je hebt er dus helemaal geen omkijken naar, vol automatische backups en ook nog eens draadloos. De hoeveelheid tijd die je daarmee terug wint is enorm, en ook je eigen tijd is geld waard, niet? Je hebt die Time Capsule dus in no-time terug verdient. Daarnaast, wat doe je liever, handmatig backuppen of foto's maken? En helemaal niet backuppen is ook geen optie.

Je hebt zelf al een iPod en iPhone. Op beiden valt genoeg aan te merken als het moet, maar overall werkt het prettiger dan opties van de concurrent. En zo is het met de meeste spullen van Apple. Gemak en esthetiek staan voorop, en ja, dat kost geld. Maar tegenwoordig is Apple in vergelijking met ander 'A' merken niet meer zo duur, en als je de factor tijd meerekent zelfs veel goedkoper. Mooi voorbeeld is de krant Parool. Die schreef enkele jaren geleden een uitbesteding uit aan Apple en Dell voor de vervanging van alle computers en bijbehorende service, onderhoud etc. Nu staat Dell bekend als erg goedkoop, maar desalniettemin, kwam Apple als goedkoopste uit de bus. Recenter voorbeeld is de Deense politie. De besparing aan ICT mensen door te switchen naar Mac was enorm.

Het argument 'geld' vind ik dus niet, of veel minder tellen, los nog van of je je het kan veroorloven of niet.
Tuurlijk kan het wel zo zijn dat OSX je niet bevalt, maar daar is ook niks mis mee, dan gebruik je gewoon wat je wel lekker vindt werken, of dat nou Windows of Linux is.

patrick91

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #68 Gepost op: 24 maart 2010, 10:33:51 »
Oh, dan zal het wel duur zijn :)
Heb een iphone en een ipod hoor, dus wel soort van liefhebber..

macsterdam

  • Gast

patrick91

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #66 Gepost op: 24 maart 2010, 07:32:38 »
Mooi kastje van Apple... maar goed, als windows user heb ik daar niets aan :)
Mijn foto's staan op de pc (die zelden meer wordt gebruikt) op seagate schijf.. er zitten er 3 van 80gb in.. toen was dat heel wat.
Op 2 laptops staan ook alle foto's en ook nog eens op een externe schijf (WD)
Dit zijn dan alleen wel de oude foto's, ik merk aan mezelf dat als ik wat nieuws heb ik dat niet gelijk back-up.. ik denk dat het eerst fout moet gaan..

Maar super dat je alles terug hebt weten te krijgen. Dat is een hele opluchting!!

macsterdam

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #65 Gepost op: 23 maart 2010, 23:30:48 »
Sorry, SuperDuper is alleen voor Mac OSX, en nee, het stuurt geen tape-streamers aan. Omdat Eljakim met een Mac werkt, had ik er niet bij gezet dat het om een Mac-only programma ging. (Time Machine maakt overigens onderdeel uit van het OSX besturingssysteem, dit even voor de volledigheid)

asplx

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #64 Gepost op: 23 maart 2010, 23:22:53 »
En kan dat programma ook tape-straemers aansturen?
Onder Windhoos?

macsterdam

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #63 Gepost op: 23 maart 2010, 22:12:01 »
Ah - perfect!!  :)

Ik kan je voor de gewone backups trouwens SuperDuper aanbevelen! Het is snel, vooral bij incrementele backups, en bovendien zeer betrouwbaar. Zelf gebruik ik het al sinds 2004 voor m'n eigen wekelijkse backups (naast Time Machine), en heb er nog nooit een probleem mee gehad! De ontwikkelaar staat trouwens ook bekend om z'n fantastische support.


elkim

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #62 Gepost op: 23 maart 2010, 22:02:34 »
Van harte gefeliciteerd Eljakim!!! Wat een enorme opluchting moet dit voor je wezen!
Even nieuwsgierig: Wat voor merk en type harde schijf zat oorspronkelijk in de LaCie?

Carel  :)

een Seagate barracuda 7200.11 super schijf naar he schijnt , maar dan toch niet die van mij met de .11 firmware
aan allen de oproep sleur de hard discs uit jullie systemen en nakijken die boel de schijf was 3/4 jaar oud dus nog recent

elkim

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #61 Gepost op: 23 maart 2010, 21:59:26 »

Dit is een Dual-band 802.11n Wi-Fi-basisstation met ingebouwde hard disk (1TB of 2TB). Op deze manier ga je backups helemaal draadloos en heb je gelijk een zeer snelle WiFi router. Kan je je andere 1TB schijf gebruiken als 2e backup

Deze oplossing is iets duurder dan een separate router en schijf, maar je krijgt er een hoop gemak voor terug. Aanzetten en je hoeft helemaal nooit meer om te kijken naar je backups - gaat helemaal vanzelf!!


deze heb ik bij m'n systeem gekocht, 1T werkt super maar ik ga toch nog m'n lacie II gebruiken om maandelijkse backup's te maken
en deze elders te leggen dan thuis hoor
ik heb mijn lesje wel geleerd  ;)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #60 Gepost op: 23 maart 2010, 20:28:42 »
Proficiat Eljakim. Dat zal een hele opluchting voor je zijn geweest.
Er zijn eigenlijk maar een paar echte HD makers, Seagate, WD en Samsung zijn de grootste. Iedereen koopt dus bij die clubs in en verwerkt dat in NAS, buitenboord schijven enz. Het is altijd afwachten wat er in zit en ja je kan altijd een maandag morgen exemplaar hebben.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #59 Gepost op: 23 maart 2010, 19:40:55 »
er zit een Seagate Barracuda 7200.11 in met een slechte firmware algemeen bekend.
Een Seagate, en ja, daar heb ik vroeger ook al de nodige problemen mee gehad. Toen fotografeerde ik (gelukkig?) nog niet maar de laatste keer verloor ik 80Gb mp3`s...Geen Seagates meer voor mij. Tegenwoordig vervang ik m`n schijven om het jaar (3 stuks)

Fijn dat je dat leed uiteindelijk bespaard is gebleven, Eljakim  8)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #58 Gepost op: 23 maart 2010, 17:41:58 »
Van harte gefeliciteerd Eljakim!!! Wat een enorme opluchting moet dit voor je wezen!
Even nieuwsgierig: Wat voor merk en type harde schijf zat oorspronkelijk in de LaCie?

Carel  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #57 Gepost op: 23 maart 2010, 15:33:06 »
het lastige is dat het jongetje/meisje van de media markt het tegenwoordig ook niet meer weet.
Precies waarom ik daar ook niet snel meer iets zal kopen!  ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #56 Gepost op: 23 maart 2010, 15:26:47 »
misschien allen terug naar de tijd waar we voor een HD van 160MB 100€ die 10 jaar mee ging moesten betalen  i.p.v. nu voor 1T 60€  ::)
het is er wat dat betreft allemaal niet beter op geworden ;)
Er zit aardig wat verschil in kwaliteit van de verschillende schijven en het lastige is dat het jongetje/meisje van de media markt het tegenwoordig ook niet meer weet.

macsterdam

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #55 Gepost op: 23 maart 2010, 13:25:03 »
kijk ook hier eens naar: Time Capsule

Dit is een Dual-band 802.11n Wi-Fi-basisstation met ingebouwde hard disk (1TB of 2TB). Op deze manier ga je backups helemaal draadloos en heb je gelijk een zeer snelle WiFi router. Kan je je andere 1TB schijf gebruiken als 2e backup

Deze oplossing is iets duurder dan een separate router en schijf, maar je krijgt er een hoop gemak voor terug. Aanzetten en je hoeft helemaal nooit meer om te kijken naar je backups - gaat helemaal vanzelf!!



Sandra

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #54 Gepost op: 23 maart 2010, 12:45:31 »
Wat zal jij opgelucht zijn!! Ben blij voor je, want ik weet hoe het voelt :)

elkim

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #53 Gepost op: 23 maart 2010, 12:43:35 »
100€ werk + een nieuwe HD van 1T ik
ze hebben er zelf wel heel wat meer uren in gestoken maar ze aanzaen dit als een testcase om in de toekomst meerdere van dit soort rot problemen op te lossen
misschien allen terug naar de tijd waar we voor een HD van 160MB 100€ die 10 jaar mee ging moesten betalen  i.p.v. nu voor 1T 60€  ::)
het is er wat dat betreft allemaal niet beter op geworden ;)

asplx

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #52 Gepost op: 23 maart 2010, 00:56:43 »
Do you have a picture of costs....

Of te wel: heb je een plaatje van de kosten?  :(

elkim

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #51 Gepost op: 22 maart 2010, 18:19:16 »
ALLES heb ik terug
raw
ps files
bewerkte foto's
muziek
de hele reutemeteut

pfiew     ;)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #50 Gepost op: 22 maart 2010, 14:26:15 »
Citaat
ze zijn op de schijf geraakt maar was uiteindelijk niet meer bruikbaar
Hebben ze toch nog je fotomateriaal van de schijf kunnen plukken?
Citaat
alles is over gezet
Dit wijst er op van wel, maar ik wil het toch ff zeker weten voor ik je feliciteer.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #49 Gepost op: 22 maart 2010, 14:09:39 »
Gefeliciteerd....

Dat zal een pak van je hart zijn...

waar een GSM-kabeltje al niet goed voor is...  :-[

Groeten,
Ruurd