Auteur Topic: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC  (gelezen 8884 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #32 Gepost op: 7 oktober 2009, 09:21:18 »
Citaat
Wat ik van dit allemaal heb geleerd is dat ik een objectief nooit meer via de post laat komen maar dat ik het persoonlijk ga ophalen en eerst testen. Zeker als het zal gaan om Sigma.


Yep zie mijn opmerking eerder in dit topic (http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1252952663/6#6).

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #32 Gepost op: 7 oktober 2009, 09:21:18 »

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #31 Gepost op: 7 oktober 2009, 09:05:33 »
Ik heb twee exemplaren van de 10-20 mm 4-5.6 gehad.
De eerste kon ik binnen een week nog omruilen. Die had het verschijnsel dat hij aan de linkerkant van de foto onscherp was. Dat was vergelijkbaar met de resultaten van de lens van Alwin.
Het tweede exemplaar had dit verschijnsel niet en aangezien ik toen hij binnenkwam niet veel tijd had om goed te testen ben ik afgegaan op mijn eerste indruk. Het leek toen wel goed.
Toen ik echter tijdens de vakantie het objectief veel vaker heb gebruikt, bleek dat de randen en de hoeken wel heel onscherp waren. En dan heb ik het niet over de uiterste randjes en hoeken en ook niet alleen bij de grotere lensopeningen. Ook bij afstoppen tot f/8 of f/11 bleef het onscherp. Om een goed plaatje te krijgen moest ik best veel "wegsnijden". Dat lijkt me nu net niet de bedoeling van een UWA.
Ik heb mijn lens toen ter reparatie aangeboden bij Cameranu die het exemplaar heeft doorgestuurd naar Sigma. Daar heeft hij een week of zes gebivakkeerd en gisteren kwam het bericht van Cameranu dat Sigma hen een nieuwe lens had toegestuurd. Ik hoop dat deze wel goed is. Ik moet zeggen dat het vertrouwen uin Sigma wel een flinke deuk heeft opgelopen.
Wat ik van dit allemaal heb geleerd is dat ik een objectief nooit meer via de post laat komen maar dat ik het persoonlijk ga ophalen en eerst testen. Zeker als het zal gaan om Sigma.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2009, 09:07:04 door mhj »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #30 Gepost op: 6 oktober 2009, 17:55:33 »
Citaat

Grappig dat dit zo zou zijn, gezien de vele klachten op dit zelfde forum ;)


Heb je de vele foto's gezien in de fotohoek? Dat zijn toch messcherpe opnames. Ik ben zelf ook erg tevreden.

De kwaliteitscontrole bij Sigma is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zou ik eerder zeggen. En zeker geen goede reclame voor een toch wel grote fabrikant van objectieven.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #29 Gepost op: 6 oktober 2009, 17:28:20 »
Citaat
De 10-20 wordt over het algemeen ook op dit forum erg gewaardeerd om z'n scherpe opnamen.

Grappig dat dit zo zou zijn, gezien de vele klachten op dit zelfde forum ;)
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Alwin

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #28 Gepost op: 6 oktober 2009, 17:01:24 »
@mhj
Wat fijn voor je dat je een vervangende lens krijgt toegestuurd. Had jouw exemplaar ook last van onscherpte in de hoeken? Het exemplaar dat ik terugstuurde is een week geleden ontvangen bij Digitalstreet. Ik wacht af.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2009, 17:01:59 door Alwin »

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #27 Gepost op: 6 oktober 2009, 14:16:01 »
Ik kreeg vandaag van CameraNu het verlossende bericht. Ze hebben van Sigma een nieuwe lens toegestuurd gekregen die aan mij zal worden opgestuurd. Goed bericht dus. Ik heb hem nog niet, maar ik zal de lens aan een uitgebreide test onderwerpen.
@Alwin: heeft Digitalstreet jouw klacht al opgelost?

Alwin

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2009, 19:17:37 »
Citaat
Hoi Alwin,
Misschien lees ik er overheen maar ik heb nergens gelezen hoe je de testfoto gemaakt hebt, statief of uit de hand?
En testfoto's van evt in de wind bewegende bomen zijn vaak niet erg representatief voor de lens. Een stilstaand muurtje en een statief geven vaak meer informatie.
Ik wil gelijk geloven dat dit een rotlens is maar geef hem/haar wel een eerlijke kans door hem/haar goed te testen en niet op een algemeen onderwerp waar je eigelijk niets uit kan concluderen.
Groeten,
Robert
Hi Robert,

De foto is genomen uit de hand. Ik heb de lens ondertussen al teruggestuurd en wacht af hoe digitalstreet gaat reageren. Foto´s die ik genomen heb met muren in de hoeken vind ik wel goed scherp. Maar toch zou ik het niet acceptabel vinden als foto´s met bomen in de hoeken altijd zo onscherp zijn als deze. De week die je hebt om een lens te ´testen´ vind ik een beetje kort. Het maakt dat ik te gehaast foto´s ga maken. Zowiezo ben ik misschien wat te gehaast of ongeduldig om onder controleerbare en herhaalbare omstandigheden foto´s te maken.

Groetjes, Alwin.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2009, 16:26:28 »
Ik ga mijn vraag maar even hier inprikken. Ik was ook niet echt onder de indruk van de veel geroemde scherpte van dit objectief maar met een beetje bijregelen wordt het een stuk beter.
De 2 kits die ik erbij gekocht heb hadden geen correctie nodig, voor de vreemden krijg ik de volgende resultaten:
Sigma 10-20: +7
Tamron 17-50: -6
Sigma 70-300: +3
De laatse is een fullframe dus er wordt maar een deel van de beeldcirkel gebruikt, misschien net helemaal eerlijk om deze zo te testen maar ik beschik niet over een autofocus filmbody. Daarnaast heb ik het gevoel dat dit probleem voor een deel ontstaat omdat we lekker kunnen inzoomen wat bij film wat minder voor de hand ligt  ;D
Ik ben benieuwd wat anderen voor resultaten krijgen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Sandra

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2009, 13:32:40 »
Top Mharda .. we gaan even een testje doen! :)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2009, 10:32:26 »
Citaat

Hoe kan ik het beste testen of de lens scherp is, op zoveel meter afstand een portretfoto maken?

Nee, er staan op internet veel opties om front en backfocus te meten, de meest voorkomende oorzaak van onscherpte (althans onscherp op het gekozen punt). Komt neer op het fotograferen (op statief) van een linaal achtig iets.

Kijk hier maar eens: http://pentaxdslrs.blogspot.com/2008/06/part-1-autofocus-adjustment-for-pentax.html
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Robert

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2009, 10:26:00 »
Hoi Alwin,
Misschien lees ik er overheen maar ik heb nergens gelezen hoe je de testfoto gemaakt hebt, statief of uit de hand?
En testfoto's van evt in de wind bewegende bomen zijn vaak niet erg representatief voor de lens. Een stilstaand muurtje en een statief geven vaak meer informatie.
Ik wil gelijk geloven dat dit een rotlens is maar geef hem/haar wel een eerlijke kans door hem/haar goed te testen en niet op een algemeen onderwerp waar je eigelijk niets uit kan concluderen.
Groeten,
Robert

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2009, 11:19:08 »
Alwin, kijk je wel eens op http://www.photozone.de? Daar wordt naast de Sigma 10-20 bijv. ook de Pentax 50-200 getest, met 1:1 foto's.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #20 Gepost op: 18 september 2009, 00:50:06 »
Nog een mogelijkheid is de nieuwe Sigma AF 10-20mm F3.5 EX DC HSM Pentax  (€ 569 bij CameraNu.nl).
Over mijn exemplaar ben ik tevreden, maar als je gaat pixelpeepen zou het kunnen dat de scherpte ook niet optimaal is. Je kunt aan optische kwaliteiten ook nooit alles in een objectief verenigen, vind ik. Zo'n extreme groothoek met daarbij een minimaal "fisheye effect" en zonder opvallende vignetting, ca, ... onscherpte, is toch reeds de aanschaf waard.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2009, 22:22:18 »
Citaat
Ja, maar de sigma heeft net 2 mm extra in de groothoek.

Inderdaad, 12 mm versus 10mm lijkt niet veel maar betekent wel een wereld van verschil in de praktijk.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Alwin

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2009, 19:08:48 »
Citaat
Ik heb weliswaar de sigma niet, maar de pentax 12-24, en dat is een werkelijk fantastische lens waar eigenlijk helemaal niks op aante merken is, behalve dan dat er in mijn geval samsung op staat ;)

Wellicht kun je overwegen te ruilen als je winkelier de pentax nog voor de oude prijs aanbiedt, was plm. 629,- bij de firma konijn kostie op dit moment nl 1029,-...........

Ben ik blij dat ik mijn samsung voor "slechts" 400,- heb gekocht :)
Ja, maar de sigma heeft net 2 mm extra in de groothoek. Dit is een gevalletje van WAL (Wide Angle Lust).

Offline wolly

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Pentax K10 een mooie camara
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2009, 18:44:23 »
Gezien de discussies over de wissellende kwaliteit van de sigma lens, is de nieuwe tamron 10-24mm een alternatief?

Sandra

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2009, 17:43:18 »
Citaat

Anders volgende PENTAXFORUM meet in Eindhoven. Gaan we even met z'n allen op "vriendelijk doch dringend" bezoek...

Hoe kan ik het beste testen of de lens scherp is, op zoveel meter afstand een portretfoto maken? Bij portretten zie je het best.

Ik heb met de Sigma 10-20mm deze stockfoto gemaakt en die is heel scherp. Maar dat is met F11 en op een statief.


Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2009, 22:47:32 »
Ik stel mij toch vragen bij de eindcontrole van de Sigma10-20mm ter fabriek.  ::) Hoe is het in godsnaam mogelijk dat er zoveel 'slechte' lenzen de QC passeren?
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Alwin

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2009, 21:40:18 »
Bedankt voor de reakties allemaal. Lysvik, inderdaad heb ik dit binnen 7 dagen gemeld. Ik ben benieuwd hoe digitalstreet dit oppakt. Cameranu bijvoorbeeld geeft op de site aan dat je in zo'n geval zonder vragen een vervangende lens krijgt toegestuurd. Zo is ook mijn ervaring met de pentax 50-200 mm die ik daar enkele weken geleden kocht en het eerste exemplaar niet scherp bleek (2e exemplaar ben ik nog niet helemaal over uit ...). Bij digital street moet je een standaard webformulier invullen en moet je de lens opsturen naar een service-center in Cuijk ( is dus niet het verkoopadres in Beuningen). Ik ben dus benieuwd wat DS er mee doet.

Gr. Alwin

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2009, 17:51:48 »
Citaat
Hallo,

.... die ik afgelopen woensdag binnenkreeg? ....

Normaal kun je binnen 8 dagen een aankoop via het web ongedaan maken of anders ruilen en niet terug naar de importeur want dan ben je hem weken kwijt en moet je maar afwachten wat ze eraan doen. In dit geval dus gelijk reageren en terugsturen/naar de winkel gaan.  
« Laatst bewerkt op: 16 september 2009, 17:53:53 door Lysvik »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2009, 15:21:18 »
Citaat
Onacceptabel, terugsturen dus! En als het exemplaar van Sandra net zo beroerd is, ga er dan gewoon mee terug. Laat je niet afz**ken door onvriendelijke verkopers!

Carel

Anders volgende PENTAXFORUM meet in Eindhoven. Gaan we even met z'n allen op "vriendelijk doch dringend" bezoek...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2009, 11:41:19 »
Onacceptabel, terugsturen dus! En als het exemplaar van Sandra net zo beroerd is, ga er dan gewoon mee terug. Laat je niet afz**ken door onvriendelijke verkopers!

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

mhj

  • Gast
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2009, 10:10:58 »
Gezien het gebruikte diafragma van 9.5 en een sluitertijd van 1/250 zou toch het hele plaatje gewoon scherp moeten zijn. Op 10 mm helemaal. De scherptediepte is normaal gesproken enorm met die brandpuntafstand.

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2009, 23:13:05 »
Heb je het al geprobeerd met handmatige scherstelling? Autofocus en 10mm wil nog wel eens mislukken. Ik heb dit objectief zelf ook en stel veelal handmatig scherp op net iets voor oneindig bij diafragma 8 of 11. Dat levert een stukken betere totaalscherpte op dan met autofocus.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Scherpte Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2009, 20:00:56 »
Ik heb weliswaar de sigma niet, maar de pentax 12-24, en dat is een werkelijk fantastische lens waar eigenlijk helemaal niks op aante merken is, behalve dan dat er in mijn geval samsung op staat ;)

Wellicht kun je overwegen te ruilen als je winkelier de pentax nog voor de oude prijs aanbiedt, was plm. 629,- bij de firma konijn kostie op dit moment nl 1029,-...........

Ben ik blij dat ik mijn samsung voor "slechts" 400,- heb gekocht :)
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)