Auteur Topic: Alcohol  (gelezen 2707 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Alcohol
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2012, 23:27:32 »
Sorry Ron, even een correctie, uit de FAQ op de Guinness website:
Het is maar dat je het weet.  ;)

Voor zover ik kon achterhalen komen onze vaatjes uit Ierland. Overigens smaakt het in Ierland ook net anders door wat andere processen die voor export niet kunnen (of zoiets en anders is het het vakantiegevoel wel).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Alcohol
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2012, 23:27:32 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Alcohol
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2012, 22:58:50 »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re:Alcohol
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2012, 16:49:57 »
@Albert: Dat is het echte leven :D.
@Anvh: Ik ben geen expert in roken, en ik heb er geen onderzoek naar gedaan, wat ik wel weet is dat er in Duitsland voor mijn gevoel opvallend veel mensen roken.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Alcohol
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2012, 16:46:08 »
Dan halen veel mensen het wel uit Duitsland enz denk ik. Ik Noorwegen zie je het effect trouwens wel. Daar is het heel erg duur en zie je dus weinig misbruik ervan.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Alcohol
« Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2012, 20:59:42 »
Dit topic deed mij nadenken over dingen die we vroeger als normaal beschouwden en nu niet meer doen.
Roken werd niet als normaal gezien in Duitsland toen Hitler de leiding had.
Was laats een heel stuk hierover op TV.
Ze hadden ontdekt dat roken het risico op longkanker verhoogt en ze draaide het op zo manier dat het schadelijk was voor de welvaart van het land als je rookte en dat werkte goed in de gedachtes geest van de Duitsers van die tijd. Iedereen was gericht om het land uit de depressie te helpen en je moest daar gezond voor zijn was het uitgangs-punt.

ben eigenlijk benieuwt of dat effect heeft doorgewerkt, dat er nu bijvoorbeeld minder rokers zijn in Duitsland dan de rest van de EU.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Alcohol
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2012, 19:59:24 »
Jongens gewoon druiven planten en wijn maken, doe ik ook. Afgelopen jaar ruim 120 liter gemaakt.
De schillen distilleren, hebben we ook nog sterke drank van :-)

Ik zit eraan te denken komend jaar tabak te planten, ik rook niet maar mijn vrouw wel.

Lang leve de vrije jongens.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:Alcohol
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2012, 16:31:06 »
Ondertussen ben ik al meer dan 20 jaren 'rookvrij' en drink ik amper een druppel alcohol. En naar het werk ga ik meestal al fietsend. Dus de accijnzenverhoging heeft geen grote impakt op mijn uitgaven.
Dit topic deed mij nadenken over dingen die we vroeger als normaal beschouwden en nu niet meer doen.
Ik herinner mij bvb. dat bij mijn ouders thuis in de living een rieten mandje stond met sigaren en verschillende merken sigaretten. Daarnaast een glazen fles met cognac. Dat is nu niet meer aan de orde.
Vroeger kreeg je op een sportevenement gratis staaltjes met sigaretten aangeboden. Ik herinner mij nog de grote prijs Formule1 in Zolder waar mooie kortgerokte dames mij Marlboro's cadeau deden.  :P Ook op trouwfeesten en jubilees mocht de tafel met rookwaren niet ontbreken.
En hoe zit het met de pijprokers, tabaksnuivers en pruimtabakkauwers? Niet meer van deze tijd.
Ik de jaren 60-70 gingen wij op zondagnamiddag een 'toertje' met de auto doen. Snel naar de Ardennen en terug als tijdverblijf. Momenteel niet meer aan de orde. En waar zijn de autozoektochten naar toe. Ook verleden tijd.
Tijden veranderen.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Alcohol
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2012, 14:20:00 »
De meeste die aan de whiskey zijn hebben wat meer te besteden, en merken die 20 cent dus minder snel.
Hellaas niet in mij geval...

En is het gewoon een stijging van 20cent of gaat het over een precentage van de prijs?
Als het de eerste is dan maakt het inderdaad niks uit voor de duurdere dranken.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Alcohol
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2012, 13:58:23 »
Nou, ik merk wel dat de jongeren minder roken omdat het duurder word. Werk zelf in een cafe, en ben wel tegen de verhoging op de alcohol, maar als de accijns doorgerekend worden denk ik dat veel jongeren ipv een biertje, aan de cola gaan(nu al 20 cent verschil, voor de echt jonge wel interressant(16)).
Maar de accijns komt ook op de wishkey die ik zo lekker vindt en daar moet je ouder voor zijn dan 16 maar wedden dat daar ook de accijns op komt  ::)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re:Alcohol
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2012, 13:53:39 »
Guinness is ook een merk met een bijzondere merkbranding. Waar ook ter wereld je een Guinness drinkt, die komt altijd uit Dublin. Heel anders dan bv Heineken dat overal ter wereld wordt gebrouwd. Die bijzondere status maakt dat Guinness als relatief klein biermerk ook nog steeds bestaat.

Sorry Ron, even een correctie, uit de FAQ op de Guinness website:
Citaat
In how many countries worldwide is GUINNESS® stout brewed and sold?

GUINNESS® beer is available in well over 100 countries worldwide and is brewed in almost 50.

Het is maar dat je het weet.  ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:Alcohol
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2012, 13:26:48 »
Dat lijkt me niet. Ten eerste kunnen winkels kiezen om de prijsstijging niet door te berekenen aan de klant, waarbij de horeca dat niet kan en het wel door moet berekenen aan de gast om nog te kunnen draaien.
En dat de uitgaansperiode is verkleind is helaas waar, maar dat betekent niet dat de horeca niet kan draaien. Dat uurtje extra maakt niet zoveel verschil.

P.s. Wij schenken ook guiness, en naar mijn weten voor 3,50 per fles.

Volgens mij heb je nog niet in de gaten hoe de horeca door onze lieve bierbrouwers kort gehouden worden. Ze laten horecabedrijven veel meer betalen per liter bier dan jij en ik in de winkel hoeven te betalen. Daar zou eens een eind aan moeten komen, dan is de horeca niet meer de dupe van een accijnsverhoging.

RonHendriks

  • Gast
Re:Alcohol
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2012, 11:36:00 »
5 euro voor een guiness?:O Wat een afzetters!
Maar ben het verder niet met je eens. Oke, dat supermarkten stunten enzo is te gek voor woorden, maar op deze manier maak je de hele horeca kapot.

Juist niet, want het prijsverschil tussen horeca en winkel verklein je. Het probleem van de horeca is ook niet de prijs, maar het feit dat de uitgaansperiode verkleind is doordat deze pas 's-avonds om 23 uur begint en dus nog maar enkele uurtjes is.

Tsja de Guinness komt wel in grote glaasjes. Guinness is ook een merk met een bijzondere merkbranding. Waar ook ter wereld je een Guinness drinkt, die komt altijd uit Dublin. Heel anders dan bv Heineken dat overal ter wereld wordt gebrouwd. Die bijzondere status maakt dat Guinness als relatief klein biermerk ook nog steeds bestaat.

RonHendriks

  • Gast
Re:Alcohol
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2012, 10:32:20 »
Tsja ik ben gisteren naar Paddy's Day geweest en eens lekker diep in het Guinness glaasje gekeken. Zo'n glaasje kost tegenwoordig 5 euro. Wel jammer, want vorig jaar kreeg je nog 10 cent terug, die stopte ik in mijn zak zodat ik de volgende ochtend wist hoeveel van die vaatjes ik genuttigd had (toch best veel muntjes).

Ik kijk wel totaal anders aan tegen de huidige voorgestelde verhoging. Het gaat nu namelijk om 5 eurocent voor een glas bier (of een flesje dat weet ik niet precies) en dat vind ik een veel te kleine verhoging. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje gek dat supermarkten tegenwoordig stunten met bier/wijn en het soms zelfs met verlies verkopen om klanten te trekken voor de grote boodschappen. Ik zou dan ook zeker voorstander zijn van een verbod op doorverkoop zonder marge en een verhoging van de accijns met een leuke 20 eurocent per flesje. Als je bedenkt hoeveel kosten we met zijn allen maken aan de gevolgen van alcohol (verkeersongevallen, werkverzuim, ziektekosten, gemist arbeidspotentieel door alcoholmisbruik) dan mag dat best doordringen in de prijs van het genot.

Offline Laura

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 364
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
Re:Alcohol
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2012, 10:14:38 »
lekker voor de horeca…. die hebben het al behoorlijk moeilijk.

groet, Laura  :no:
Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re:Alcohol
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2012, 09:41:33 »
De wilde jaren hè Peter.

- Ik rook zelf niet, maar als ik met mensen staan die roken bieden ze me toch vaak wel een sigaret aan.
- Rondjes zijn inderdaad een beetje uit, maar dat komt ook omdat ik vaak met jongens en meisjes op stap ben en de meeste meisjes geen bier drinken.
- Disco's zijn inderdaad een beetje uit, en als je naar een club gaat en je betaald 5 of 10 euro entree ga je niet na een uurtje weer weg, dat is een beetje zonde natuurlijk :P.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Alcohol
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2012, 09:29:27 »
Dit heeft wel een attitudewijziging teweeg gebracht:
De carnaval voor dit jaar ligt inmiddels achter ons maar wie herinnert zich nog de 11 kroegentochten met een dweilorkest? Valt inmiddels ook in het archief "Dingen die ik heb gekend".
En daar is niets voor in de plaats gekomen  :'(
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:Alcohol
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2012, 09:26:44 »
De accijnsverhoging op drank, sigaretten en brandstof is toch al jaren bezig. Dit heeft wel een attitudewijziging teweeg gebracht:
In de periode dat ik uitging:
- Lieten we het pakje sigaretten rondgaan in de groep. Lekker sociaal. Het uitdelen van sigaretten is een gewoonte die volledig uitgestorven is.
- Rondjes trakteren in de pub was schering en inslag. Dat is nu ook veel minder. Ik stel vast dat men nu liever 2 uren zit te lurken aan een Duvel ipv van 4 pilsjes achterover te gieten.
- Reden we van de ene discotheek naar de andere. Ik heb de indruk dat dat discotheek-hoppen ook verleden tijd is.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Alcohol
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2012, 08:23:15 »
Benzine en sigaretten zijn ondertussen zo duur dat je jezelf afvraagt wie daar nog geld aan uit wil geven.
Toch wordt er naar mijn idee gen meter om gereden en geen sigaret minder om gerookt.
Al met al zijn het alleen maar melkkoetjes voor de overheid, waar ze met "goede argumenten" de accijns kunnen verhogen.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Alcohol
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2012, 23:17:13 »
Ze proberen uitgaans leven en vrije tijd echt omzeep te helpen.
Eerst meer belasting op voorstellingen en afschaffen voor uitkering van beginende kunstenaars en nu nog accijns om hoog van drank...
Mogen we dan nergens meer van genieten?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

densch

  • Gast
Alcohol
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2012, 23:06:45 »
Het nederlands instituut voor drankbeleid zegt, verhoog de accijns voor alcohol en de broblemen worden minder.
Dit kan toch niet waar zijn.
Ik vroeg mijn eigenlijk af wat jullie mening hierover is.

Mijn mening: Het verhogen accijns helpt niet om problemen tegen te gaan tenzij het zo duur wordt dat het onbetaalbaar wordt.
Ik zie hier in de omgeving verschillende schuren omgebouwd tot prive bars/discotheeks. Hier gaan de jongeren heen tot 24.00 uur om zich in te drinken en vervolgens begeven ze zich naar het uitgaanscentrum.
Anderzijds, levert het ook meer geld om voor de staatskas, misschien krijgen we het kwartje van kok dan nog een keer terug.

Dennis