Auteur Topic: Aan de pomp  (gelezen 14186 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #95 Gepost op: 12 maart 2011, 22:41:09 »
Voor de motor rijders, is dit iets?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hDF2EMjir2k[/youtube]

Top van 160 km/h met een actie radius van 160km moet voldoende zijn voor de meeste.
"Volle tank" is 10kWh dus dat kost je ongeveer €2,20 dus 1,5 liter benzine...

Prijs is € 13,900 inc VAT voor dit model ze hebben ook een uitvoering met een kleinere accu.
8kWh versie met 128 km radius is € 11,900 inc VAT
6kWh versie met 96 km radius is € 9,900 inc VAT
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2011, 22:45:26 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Aan de pomp
« Reactie #95 Gepost op: 12 maart 2011, 22:41:09 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #94 Gepost op: 11 maart 2011, 18:32:54 »
Ah okay, nu begrijp ik het. :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline ew

  • Junior Member
  • Berichten: 26
Re:Aan de pomp
« Reactie #93 Gepost op: 11 maart 2011, 16:13:10 »
Nee, ik rijd langzamer, maar kom eerder op mijn plaats van bestemming.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #92 Gepost op: 11 maart 2011, 16:06:23 »
Voor het verbruik met mijn auto betekent het dat je van rond de 1 op 10 naar 1 op 11 gaat.
Dus je auto rij zuiniger als je harder gaat... heb je er een straal motor in zitten of zo?

Voor het aantal energie die je nodig hebt moet je de snelheid in het kwadraat doen dus die 10km zullen wel iets schelen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline ew

  • Junior Member
  • Berichten: 26
Re:Aan de pomp
« Reactie #91 Gepost op: 11 maart 2011, 09:50:28 »
Ik heb besloten de laatste week ook maar eens wat meer mijn best te doen.

Op Den Haag-Enschede scheelt max 110 ipv max 120 wel -5 minuten. (normaal loop ik t.o.v. TomTom een kwartier vertraging op, afgelopen dinsdag was dat 10 minuten) 100 ipv 120 op Rotterdam-Enschede scheelt zelfs -10 minuten. Op Deventer-Hengelo-Enschede heb ik door 100 ipv 120 te rijden zelfs weleens -12 minuten gedaan.
Alles ten opzichte van de gebruikelijke rijtijden op dat moment van de dag. En inderdaad: de extra reistijd was in alle gevallen negatief!!!


Ofwel: in Nederland is overdag je reistijd meer afhankelijk van het overige verkeer dan van je eigen snelheid. Of je moet heel bewust heel lomp hard trappen.

Voor het verbruik met mijn auto betekent het dat je van rond de 1 op 10 naar 1 op 11 gaat.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #90 Gepost op: 10 maart 2011, 19:46:07 »
Trouwens wat vinden jullie van de 130km/u snelheid?
Persoonlijk vindt ik het alleen maar lastiger worden want voor die 5 minuten dat je misschien sneller bent maakt mij ook niks uit  ::)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #89 Gepost op: 10 maart 2011, 19:01:52 »
vooral Libya is zeer fijn om te gaan tanken. Misschien dat defensie daarom er wilde landen met die helicopter?
Dat is meer om van die oude troep af te komen ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #88 Gepost op: 10 maart 2011, 18:54:57 »
Ga ik daar maar tanken.

vooral Libya is zeer fijn om te gaan tanken. Misschien dat defensie daarom er wilde landen met die helicopter?

patrick91

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #87 Gepost op: 10 maart 2011, 18:51:01 »
Ga ik daar maar tanken.

Wat ik als enorm nadeel van de kleintjes ervaar die zo zuinig zijn is de "onveiligheid' als er iets mocht gebeuren. Kijk als er een vrachtwagen met 80km aan de achterkant inramt maakt het wat minder uit maar bij een behoorlijke aanrijding zit ik liever in een wat grotere, stevige auto. Daar geef ik graag wat meer aan uit.
Volledig offtopic overigens.

kdj4

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #86 Gepost op: 10 maart 2011, 18:19:35 »
Zo kreeg ik vandaag deze mail

---------------------------------------

Ongelofelijk


Ik vraag mij af, of ze ons voor echte idioten houden?

Dit zijn de brandstofprijzen, omgerekend in Euro, in andere (niet Europese) landen.

Azerbaijan Diesel EUR 0,31
Egypte Diesel EUR 0,14
Ethiopië Super EUR 0,24
Bahamas Diesel EUR 0,25
Bolivia Super EUR 0,25
Brasil Diesel EUR 0,54
China Normal EUR 0,45
Ecuador Normal EUR 0,24
Ghana Normal EUR 0,09 !!!!!!!
Groenland Super EUR 0,50
Guyana Normal EUR 0,67
Hong Kong Diesel EUR 0,84
Inde Diesel EUR 0,62
Indonesië Diesel EUR 0,32
Irak Super EUR 0,60
Kazachstan Diesel EUR 0,44
Qatar Super EUR 0,15
Kuwait Super EUR 0,18
Cuba Normal EUR 0,62
Libya Diesel EUR 0,08 !!!!!!!
Malaysia Super EUR 0,55
Mexico Diesel EUR 0,41
Moldavia Normal EUR 0,25
Oman Super plus EUR 0,20
Peru Diesel EUR 0,22
Philippines Diesel EUR 0,69
Russia Super EUR 0,64
Saudi Arabia Diesel EUR 0,07 !!!!!!
Afrique du Sud Diesel EUR 0,66
Swaziland Super EUR 0,10 !!!!!!
Syria Diesel EUR 0,10 !!!!!
Trinidad Super EUR 0,33
Thailand Super EUR 0,65
Tunesië Diesel EUR 0,49
USA Diesel EUR 0,61
Venezuela Diesel EUR 0,07 !!!!!
Etats Arabes Unies Diesel EUR 0,18
Vietnam Diesel EUR 0,55
Ukraine Diesel EUR 0,51
Dit is niet te geloven, toch?????


De landen van de Europese Unie en hun Ministers van Financiën nemen echt de
bevolking voor onnozelaars. En dat zijn we ook! Wie protesteert ?? Niemand toch?!
(BTW,Accijnzen,Taks op Benzine, Diesel, Gasoil, enz..)
Stuur deze Mail door zodat de mensen echt weten hoe we worden gefopt door de
mensen op wie ze stemmen.!!!!!

Gefopt???? Dit lijkt meer op bestolen worden. ”

RonHendriks

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #85 Gepost op: 10 maart 2011, 17:36:29 »
Nog eens even in mijn autkostenprogramma gedoken. Ik heb in het verleden een hele mooie auto gehad, een Suzuki Super Carry Pickup niet deze, maar wel een mooie gele met een rood dekzeil over de laadbak(je) http://img299.imageshack.us/i/pickupyelowmw8.jpg/. Die heb ik gehad van 2 januari 1995 t/m/ 29 juli 1997. Heel Europa zo'n beetje mee doorgecrosst. Er hing een LPG tankje onder de laadbak, geen wegenbelastingtoeslag voor LPG op bedrijfswagens in die tijd (360 gulden ~ 163 euro per jaar) en met 81.295 gereden km kwam ik uit op een gemiddelde brandstofkosten (LPG en benzine door elkaar) van 3,353 eurocent per km. Tsja dat waren nog eens tijden :)

RonHendriks

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #84 Gepost op: 10 maart 2011, 15:48:24 »
Ik heb met mijn Alto eens meegedaan aan een test van de regionale dagbladen en TNO met een gecontrolleerde route, tanken en daarbij deed ik toch aardig extra mijn best. Bijna 300 km rijden en mijn verbruik was 1:23,4 op benzine wat toch een aardig resultaat is. Doel hierbij was niet zo zuinig mogelijk, maar rijden volgens fabrieksopgave, dus 80 op provinciale weg en 120 op de snelweg en stadsverkeer.

Met mijn vorige auto heb ik ook een keer een zuinigheidstest gedaan. Met een Smart uit de eerste serie was dat. Hierbij als doel zo zuinig mogelijk rijden. Een ritje van mij, Son en Breugel naar de kust in België (daar nog een aantal uurtjes vertoefd en met het treintje langs de ksut gegaan) via de zeeuwse tunnel en daarna terug via mijn broer in Limbrug en naar huis. Ruim 540 km met een gemiddelt verbruik van 1:27 op benzine. Niet sneller als de vrachtwagenrij op de snelweg, zo'n 85 km/u niet inhalen, gas los voor stoplicht en rotonde en zo mogelijk niet/weinig remmen. Niet het meest geweldige, want best wel intensief rijden om alles te voorzien en geen druppeltje te verspillen.

Er is dus heel wat mogelijk als je wil.

Net getankt met mijn busje en voor 829,8 km had ik 54,76 l diesel nodig, dus 1:15,2 wat voor dit weer een mooi resultaat is maar wel al 9 eurocent per km aan brandstofkosten.

patrick91

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #83 Gepost op: 9 maart 2011, 23:55:04 »
Haalbaar vast wel maar zo rij je niet was wat ik aan wilde geven.. schakelen voor de 2200 toeren en niet harder dan 80 op de snelweg..

gnodde

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #82 Gepost op: 8 maart 2011, 16:14:49 »
Ja inderdaad maar ze zijn best aerodynamische en licht dus ze zullen hem toch makkelijk tot 50km/u moeten kunnen aandrijven  :)

Maar ja, dàt mag dan weer niet  :(

Jan.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #81 Gepost op: 8 maart 2011, 12:10:48 »
:rofl2: :rofl2: :rofl2:
Een Banaan met hulpmotor??? ze bestaan al hoor.
Ja inderdaad maar ze zijn best aerodynamische en licht dus ze zullen hem toch makkelijk tot 50km/u moeten kunnen aandrijven  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

JohnnieS

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #80 Gepost op: 8 maart 2011, 00:14:05 »
 :rofl2: :rofl2: :rofl2:
Een Banaan met hulpmotor??? ze bestaan al hoor.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #79 Gepost op: 7 maart 2011, 23:51:00 »
Voor in de stad heb je gelijk. Maar ik woon op het platteland, en voor mijn woon-werk verkeer (meest fietspaden langs provinciale wegen) zou het toch wel handig zijn. Alleen de aanschafprijs van zo'n banaan ligt toch in de orde van grootte van € 5000,=.
Ik "ken" iemand met zo'n banaan, die dagelijks van zijn huis in Grootebroek naar zijn werk in Alkmaar, en vice versa, rijdt: zo'n 40km enkele reis, dus 80km per dag. Die bespaart dus alleen aan benzine (uitgaand van euro 95) ca. € 8,= per dag.
Ik vraag me af wat die zal doen als je een elektro motor op zet, stroom is op zich best goedkoop.

Ben alleen benieuwt hoe de wet daarvoor in elkaar zit...

http://www.elfiets.nl/elzub/index.php
Wel jammer dat de max 25km/u is  :(
Vraag me wel af of de motor dan nog wel mag helpen.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2011, 00:04:07 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline ew

  • Junior Member
  • Berichten: 26
Re:Aan de pomp
« Reactie #78 Gepost op: 7 maart 2011, 21:24:17 »
Die man met die banaan spaart natuurlijk ook nog de kosten voor de sportschool uit.

Offline ew

  • Junior Member
  • Berichten: 26
Re:Aan de pomp
« Reactie #77 Gepost op: 7 maart 2011, 21:23:05 »
1;30 is meer een fabrieksopgave, zo ga je niet rijden.. maar 1:25 moet goed haalbaar zijn.

dat valt in het algemeen bij Citroën nog wel mee: die kun je vaak nog wel op de fabrieksopgave van verbruik krijgen.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Aan de pomp
« Reactie #76 Gepost op: 7 maart 2011, 20:27:25 »
Voor in de stad heb je gelijk. Maar ik woon op het platteland, en voor mijn woon-werk verkeer (meest fietspaden langs provinciale wegen) zou het toch wel handig zijn. Alleen de aanschafprijs van zo'n banaan ligt toch in de orde van grootte van € 5000,=.
Ik "ken" iemand met zo'n banaan, die dagelijks van zijn huis in Grootebroek naar zijn werk in Alkmaar, en vice versa, rijdt: zo'n 40km enkele reis, dus 80km per dag. Die bespaart dus alleen aan benzine (uitgaand van euro 95) ca. € 8,= per dag.

Jan.

Alleen jammer dat je voor bijna hetzelfde geld al een yaris of look alike kunt aanschaffen. Geen wegen belasting, 4 Euro perdag voor dezelfde 80km en geen natte rug. Ook rijdt ik qua veiligheid liver in een Yaris dan een ligfiets. Maw ze vragen schandalig veel geld voor een ligfiets met bescherming. Als dit orde grootte 2 a 3 duizend euro zou kosten dan wordt het redelijk.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

gnodde

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #75 Gepost op: 7 maart 2011, 19:33:39 »
Opzich leuke dingen, die ligfietsen. Maar wel gevaarlijk; ze zijn behoorlijk snel, maar omdat ze zo laag zijn ze vaak heel slecht zichtbaar voor het overige verkeer.

Voor in de stad heb je gelijk. Maar ik woon op het platteland, en voor mijn woon-werk verkeer (meest fietspaden langs provinciale wegen) zou het toch wel handig zijn. Alleen de aanschafprijs van zo'n banaan ligt toch in de orde van grootte van € 5000,=.
Ik "ken" iemand met zo'n banaan, die dagelijks van zijn huis in Grootebroek naar zijn werk in Alkmaar, en vice versa, rijdt: zo'n 40km enkele reis, dus 80km per dag. Die bespaart dus alleen aan benzine (uitgaand van euro 95) ca. € 8,= per dag.

Jan.

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #74 Gepost op: 7 maart 2011, 19:22:58 »
Ik hoorde net op de radio in het nieuws dat de literprijs naar de €1,70 gaat! :( :( :(
Wordt tijd, dat ze de EURO van KOK weer terug geven. :)  (tijden veranderen)

grJohan

patrick91

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #73 Gepost op: 7 maart 2011, 19:09:10 »
1;30 is meer een fabrieksopgave, zo ga je niet rijden.. maar 1:25 moet goed haalbaar zijn.

Als je nu laten we zeggen die skoda koopt van een duizendje of 18 en je krijgt er nog 5 terug voor je oude moet je ook "gewoon" 13k bijleggen. Ik wil maar aangeven dat het wel lang duurt voordat je dat verschil eruit hebt. Bij een aantal modellen rij je dan nog redelijk ruim zonder wegenbelasting (let op dat je geen 3 pitter koopt) en dan gaat de besparing wel harder maar als je het alleen van de besparing op brandstof moet hebben...

Overigens gaan we onze 2 auto's ook vervangen maar dat heeft met gezondheid te maken.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Aan de pomp
« Reactie #72 Gepost op: 6 maart 2011, 22:01:23 »
Mijn oplossing op de brandstof kosten komt einde van deze maand binnen. Een DS3 eHDI, moet de 1:30 diesel kunnen halen. Een volle tank a 65 Euro is dan goed voor bijna 1500 km!
TATA!!!!!

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline ew

  • Junior Member
  • Berichten: 26
Re:Aan de pomp
« Reactie #71 Gepost op: 6 maart 2011, 21:57:56 »
Maar een biks is natuurlijk wat kleiner (frontaal oppervlak) en lichter dan een C5.

Bovendien vraag ik me af of we naar dezelfde brandstof kijken: Op benzine doet de C5 in stadsverkeer namelijk 1 op 12.

Uiteraard allemaal waarden op basis van tankgegevens en gereden afstand (afwijking in de km-teller van de biks??)