Auteur Topic: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus  (gelezen 1374 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2016, 14:38:45 »
Let wel: in de stand AF-C en met de scherpstelling op SEL (en bijv. het centrale punt gekozen) gebruikt de camera de omliggende scherpstelpunten om het onderwerp te volgen ...
Hé dat is nieuw voor mij. Zelf bezit ik een K-30, misschien dat hier een verschil zit tussen de K-5II en de K-30. Ik duik de handleiding eens in, interessant.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2016, 14:38:45 »

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2016, 22:46:44 »
In het geval van een egale lucht in de achtergrond zou ik niet alleen voor het centrale scherpstelpunt kiezen maar voor 5 of 11 scherpstelpunten. In die gevallen is de kans dat je de vogel uit het scherpstelgebied verliest een stuk kleiner. Backbutton focus is zeker een aanrader.

Let wel: in de stand AF-C en met de scherpstelling op SEL (en bijv. het centrale punt gekozen) gebruikt de camera de omliggende scherpstelpunten om het onderwerp te volgen. (Je moet het ergens in het menu ingesteld hebben.) Je zou zeggen dat dat minstens zo goed is als AF met autoselectie van de scherpstelpunten (groene stand), maar misschien is dat niet zo.
Ik zal eens experimenteren met de groene autoselectiestand. Ik zal ook eens oefenen met de AF-knop op de achterkant.
Bedankt voor de reacties.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2016, 14:27:58 »
In het geval van een egale lucht in de achtergrond zou ik niet alleen voor het centrale scherpstelpunt kiezen maar voor 5 of 11 scherpstelpunten. In die gevallen is de kans dat je de vogel uit het scherpstelgebied verliest een stuk kleiner. Backbutton focus is zeker een aanrader.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2016, 12:20:51 »
Wat wel in mijn ervaring veel makkelijker werkt is backbutton focus, dan kun je volgen en dmw de af knop achterop blijven scherpstellen (met je duim erop) en tegelijkertijd de sluiter gewoon 'normaal' indrukken. Dan houd je de camera toch op een fijnere manier vast dan als je zo half die sluiter ingedrukt moet houden. En doordat je zekerder vast kunt houden is het (iets) makkelijker de vogel binnen het scherpstelgebied te houden. Is even wennen (zie diverse posts erover hier op het forum) maar ik wil nooit meer wat anders.
Gr. Sander
BBF is ook mijn methode. Wil ook niet meer anders...  :)
Birds in Flight dan ook met BackButtonFocus ingedrukt houden en centrale scherpstelpunt gebruiken is ook mijn idee/methode.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2016, 12:09:58 »
Is sowieso erg lastig een vliegende vogel volgen, maar ik vond wel dat de K3II daar echt een heel stuk beter in is dan een K5II(s). Maar dat is nog steeds ver verwijderd van wat meer professionele camera's kunnen klaarspelen.

Wat wel in mijn ervaring veel makkelijker werkt is backbutton focus, dan kun je volgen en dmw de af knop achterop blijven scherpstellen (met je duim erop) en tegelijkertijd de sluiter gewoon 'normaal' indrukken. Dan houd je de camera toch op een fijnere manier vast dan als je zo half die sluiter ingedrukt moet houden. En doordat je zekerder vast kunt houden is het (iets) makkelijker de vogel binnen het scherpstelgebied te houden. Is even wennen (zie diverse posts erover hier op het forum) maar ik wil nooit meer wat anders.
Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2016, 07:55:37 »
Gebruikte je op de K100D super dan ook het centrale scherpstelpunt?
Zelf fotografeer ik sinds enige tijd wat meer vogels, daar liep ik ook tegen dit probleem op met mijn Tokina 80-400 lens. Als je centraal focust en je zit er maar een beetje naast dan gaat de lens aan de haal. Maar dat 'ie dan bij jou naar close-up gaat is vreemd, ik zou juist naar oneindig verwachten. Zelf schiet ik nu bij bewegende beelden in vlucht op de AF-auto stand, dan selecteert de camera zelf een selectiepunt. Bij vogels in de vlucht levert dat bij mij al een aanzienlijke verbetering op, de camera heeft namelijk niet alleen AF punten, maar ook AF punten van het zgn. cross-type, daarmee detecteert hij zelf een bewegend onderwerp over lijnen tussen twee punten en focust daarop scherp. Je laat daarmee wel een stukje intelligentie aan de camera over, maar op mijn K5 gaat dat al wel een stuk beter.

Om op je laatste vraag ook nog te antwoorden: ik zou nog heel even wachten en eerst nog wat meer de juiste instellingen proberen te vinden. Voetballers/vogels fotograferen op AF-C en alleen een centrale focus is echt een lastige klus. Ik zou het eerst ook met cross-type focussing proberen. En voor snelle voorwerpen zou je eigenlijk ook een wat snellere/lichtsterkere lens moeten hebben, daar is de Sigma ook niet echt een topper in. Dus een K3 levert zeker wel verbetering op, maar zal het uiteindelijk niet alleen doen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
K-5II + Sigma 150-500, vogels in vlucht en autofocus
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2016, 22:16:52 »
Ik probeer nogal eens vogels in vlucht te fotograferen met mijn K-5II en mijn Sigma 150-500. Autofocus op AF-C en het centrale scherpstelpunt geselecteerd. Als de achtergrond een egale lucht is gaat het gauw mis met scherpstellen. Ik probeer het scherpstelpunt op de vliegende vogel te houden terwijl ik de ontspanknop half indruk, maar als dit punt even naast de vogel in de effen achtergrond komt vliegt de scherpstelling in een mum van tijd naar de close-up stand en zie ik door de zoeker niks meer en kan de camera niet meer scherpstellen (en is de vogel gevlogen). Ik moet het objectief dan handmatig naar oneindig stellen om overnieuw te kunnen beginnen. Mijn K100D Super heeft dat niet!
Ik heb het idee dat dit het geval is sinds de laatste software update.
Komt iemand dit bekend voor? Kan iemand er iets meer over zeggen?

In de stand AF-C zou de camera het onderwerp moeten volgen. Mijn ervaring is dat de vogels vrolijk tussen de scherpstelpunten doorvliegen, net als de voetballers er tussendoor lopen als ik eens langs de lijn fotografeer.
De 11 scherpstelpunten van de K-5II liggen veel te ver uiteen. Zal ik dan toch maar een K-3II aanschaffen?

André
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2016, 22:41:27 door André Kok »
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...