Auteur Topic: Houdbaarheid dia's  (gelezen 2008 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2012, 19:06:02 »
temperatuur heeft ook best veel invloed op de chemische reactie stabiliteit.

Dus koel, droog en donker bewaren.
In grote archieven worden ze zo uit mijn hoofd alle fotos rond de 2 graden Celsius bewaard.

KODAK EKTACHROME 100D Color Reversal Film
Citaat
STORAGE
Store unexposed film at 13°C (55°F) or lower. For extended storage, store at -18°C (0°F) or lower. Process exposed film promptly. Store processed film according to the recommendations in NAPM IT9.11-1992: for medium-term storage (minimum of ten years), store at 10°C (50°F) or lower at a relative humidity of 20 to 30 percent; for extended-term storage (for preservation of material having permanent value), store at 2°C (35°F) or lower at a relative humidity of 20 to 30 percent. For active use, store at 25°C (77°F) or lower, at a relative humidity of 50 ± 5 percent. This relates to optimized film handling rather than preservation; static, dust-attraction and curl-related problems are generally minimized at the higher relative humidity. After usage, the film should be returned to the appropriate medium- or extended-term storage condition as soon as possible.
« Laatst bewerkt op: 8 april 2012, 19:15:55 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2012, 19:06:02 »

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2012, 19:02:13 »
Ik heb ook een hoop blauw verkleurde dia's. Zal eens controleren of dat Ektachrome is.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2012, 13:20:56 »
Jaren, jaren geleden is er een onderzoek geweest dat in opbergkasten, waarin spaanplaat was verwerkt, kleine hoeveelheden gassen vrijkwamen die van invloed zouden kunnen zijn op beeldmateriaal.
Ook schuimrubber, soms gebruikt om dia's aan te drukken in kofferdoosjes, valt na verloop van tijd uit elkaar, de kruimels zijn wel te verwijderen maar de vlekken op de emulsie krijg je niet meer weg. Ik ben rond de kerst begonnen om de verzameling van mijn ouders te scannen, deels net op tijd.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2012, 09:23:50 »
Heb hier ook nog een hele hoop dia's liggen, die moeten hoognodig eens omgezet worden. Iemand nog een goede tip voor een scanner???
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2012, 08:29:32 »
Het was een constatering, geen vraag. Het is alom bekend dat kodachrome heel lang goed blijft. Jaren, jaren geleden is er een onderzoek geweest dat in opbergkasten, waarin spaanplaat was verwerkt, kleine hoeveelheden gassen vrijkwamen die van invloed zouden kunnen zijn op beeldmateriaal.

Oké Bert, dan had ik het verkeerd gelezen  :)
Hier liggen nog een ± 100 á 150 dia's van mijn ouders...die zal ik in ieder geval eens snel gaan inscannen.

Henk

Offline Bert V.

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 906
  • Geslacht: Man
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2012, 22:59:56 »
Ik heb er geen verstand van Bert, dus ik kan je niet helpen met je vraag.

Maar wat een schat lijkt me dat...geweldig om die oude dia's weer te ontdekken!

Henk

Henk dank voor jouw reactie.
Het was een constatering, geen vraag. Het is alom bekend dat kodachrome heel lang goed blijft. Jaren, jaren geleden is er een onderzoek geweest dat in opbergkasten, waarin spaanplaat was verwerkt, kleine hoeveelheden gassen vrijkwamen die van invloed zouden kunnen zijn op beeldmateriaal.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2012, 22:19:28 »
Tja het hangt denk ik heel erg van de omstandigheden af. Wij hebben ook erg veel dia's maar die verkleuren alleen een beetje.
Ze liggen hier allemaal in de speciale plastic dozen op zolder waar het droog en donker is. Welk type weet ik niet maar vele zijn ook al wel 30 jaar oud.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2012, 21:58:18 »
Mmmmm. Ik heb veel Ektachrome gebruikt, maar ook AGFA CT-18.
Ik moet ze eind dit jaar maar weer eens tevoorschijn gaan halen........

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2012, 21:47:03 »
Ik heb er geen verstand van Bert, dus ik kan je niet helpen met je vraag.

Maar wat een schat lijkt me dat...geweldig om die oude dia's weer te ontdekken!

Henk

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Houdbaarheid dia's
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2012, 20:46:06 »
Mijn ouders hebben zo'n 4500 dia's gedigitaliseerd en aan mij  en me broer gegeven 1.5 jaar geleden ...  een machtig waardevol kado.. maar inderdaad veel zijn enorm slecht en soms zelfs niet meer te herkennen .. maar ze heeft echt alles maar dan ook echt alles gedaan ..  de keuze liet ze aan ons over zei ze :)

Kan dan ook alleen maar aanrade aan iedereen die er over denkt om het "ooit" eens te gaan doen .. om te voorkomen dat het Nooit gaat worden.

Ik zou niet weten welke merken slechter zijn dan andere maar er zit wel verschil per jaar dus dat zou best eens merk afhankelijk geweest kunnen zijn.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Bert V.

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 906
  • Geslacht: Man
Houdbaarheid dia's
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2012, 19:45:12 »
Al jaren uitgesteld, maar het is er toch van gekomen. 42 jaar geleden begonnen met het maken van dia's tot 15 jaar geleden. Het was leuk om weer even terug in de tijd te reizen. Het doel van deze actie was, om alle bloemetjes, doorkijkjes en familiegebeurtenissen enz. te schiften.
Ook nog een gedeelte aan het plaatselijke museum geschonken. Van gebouwen die afgebroken zijn en van landschappen die inmiddels zijn volgebouwd.

1. Kodachrome 25 en 64 zagen er perfect uit.
2. De goeie ouwe CT-18 van Agfa, minimaal verkleurd.
3. Ektachrome was behoorlijk verkleurd en was blauw geworden.
4. Fujichrome, weliswaar de eerste generatie van 40 jaar oud, is aan het vervagen.
 
Van de 30 dozen (2x50 stuks) zijn er nu nog 6 over.