Auteur Topic: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.  (gelezen 1340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2017, 08:28:51 »
Het heeft niet altijd zin om een snellere kaart te gebruiken, maar soms toch wel:
https://www.youtube.com/watch?v=OAw6_WSmaiQ&t=14s

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2017, 08:28:51 »

newmikey2

  • Gast
Re: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2017, 17:51:50 »
Vandaag met de K5 een oude 4GB kaart geprobeerd en een gloednieuwe 16GB SDHC UHS-I 80MB. Ik denk dat de foto op mijn beeld 0,1 seconde sneller verscheen na een klein testje.

Ik heb een hele goede tip gelezen: CA verbetering uitzetten en distorsie uitzetten, via de info button. Hoe meer van dit soort kunstgrepen áan staan hoe langer de denktijd.
Pagina 219 van de Engelstalige handleiding - het staat keurig vermeld inderdaad en het is nog eens logisch ook.

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2017, 16:19:44 »
Vandaag met de K5 een oude 4GB kaart geprobeerd en een gloednieuwe 16GB SDHC UHS-I 80MB. Ik denk dat de foto op mijn beeld 0,1 seconde sneller verscheen na een klein testje.

Ik heb een hele goede tip gelezen: CA verbetering uitzetten en distorsie uitzetten, via de info button. Hoe meer van dit soort kunstgrepen áan staan hoe langer de denktijd.
En toen ontdekte ik Pentax..

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2017, 22:39:52 »
Als de camera niet sneller Kan wegschrijven heeft een supersnelle kaart ook geen zin. Dan is dat voor die camera weggegooid geld.

Al wordt een camera zelf niet altijd sneller met een snellere kaart, als je de foto's via de kaartlezer op een PC zet, heb je wel profijt van een snelle kaart.
Ook kan je er bij een "upgrade" met een andere camera misschien wel van profiteren.

groeten, Arno

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2017, 21:44:52 »
Er is ook een misvatting van een snellere kaart kopen. Als de camera niet sneller Kan wegschrijven heeft een supersnelle kaart ook geen zin. Dan is dat voor die camera weggegooid geld.
Heb ik ook maar geleerd. In mijn K5 merk ik dat de Extreme kaart langzamer is dan in mijn sony. Mijn sony Kan waarschijnlijk sneller schrijven.
En toen ontdekte ik Pentax..

newmikey2

  • Gast
Re: Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2017, 16:32:11 »
De buffer is ram geheugen in de camera - die zal altijd binnen een gegeven tijd vollopen, ongeacht de schrijfsnelheid van de SD kaart. De buffer leegschrijven zal wel sneller gaan bij een snellere kaart maar dat is weer beperkt door de transfersnelheid van de data-pipeline in de camera, de controller dus. Behalve bij cameras die op schrijfsnelheid zijn geoptimaliseerd zoals sommige Nikon modellen (D3,D4 etc.) gebruiken cameramakers dezelfde controllers dus veel variatie zal er niet zijn.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Snellere kaart geeft niet altijd een beter resultaat bij de K-5.
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2017, 15:44:34 »
Omdat ik (soms?) in RAW wil fotograferen heb ik vanwege de grotere bestanden een andere SDHC geheugenkaart van SanDisk gekocht: de Extreme Pro van 32GB Type 1, U3 met een maximale schrijf- en leessnelheid van 95MB/s. Deze vervangt de Extreme van 8GB Type 1 U1 met een maximale leessnelheid van 45MB/s.
Omdat ik wilde weten als door de snellere kaart ook het aantal foto's zou toenemen bij continu fotograferen, voordat de buffer vol zit, nam ik de proef op de som:
opname stand op snel-continu en opnamen in RAW + JPG. Resultaat: geen verschil; na 22 opnamen was de buffer van de camera vol, ook gaf een oude Fuji 4GB hetzelfde resultaat.
Nu ben ik wel benieuwd, als de nieuwere Pentax camera's een vergelijkbaar  testresultaat geven, of dat het dan wel uitmaakt als er een snellere kaart gebruikt wordt.