Auteur Topic: goeie vergelijking diverse raw-editors!  (gelezen 4836 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2018, 00:41:25 »
Ik het vrij lang met Capture One gewerkt, en persoonlijk die altijd ver uit de beste gevonden qua beeldkwaliteit. DxO gebruikte ik daarnaast voor specifieke taken, maar als all-round programma vond ik het zelf nooit handig genoeg. Met LR3 heeft Adobe een enorme stap gezet, en ik zit er dan ook aan te denken om die te gaan gebruiken in plaats van Capture One. Al blijf ik dat een vreselijk goed programma vinden. Alleen zouden ze tethered shooting voor Pentax moeten ondersteunen. Dan was ik niet meer bij dat programma weg te slaan. Bibble ken ik eerlijk gezegd niet. Het heeft mij ook niet aangesproken. Aperture heb ik altijd rommel gevonden. En het werkt niet onder Windows, wat ik ook een groot minpunt vind.
Dus? Je vond Aperture rommel, je werkt met een Windows pc , maar hebt er toch voldoende ervaring mee om een oordeel te kunnen vellen ? Knap! Persoonlijk zou ik niet gestopt zijn met Aperture als Apple niet gestopt was met de ondersteuning ervan. Jammer Apple , slechte keuze ! Mijn iMac draait  inmiddels alweer op versie 11van Capture one pro . Jammer dat het best wel duur is.
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2018, 00:41:25 »

gnodde

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2010, 09:43:56 »
maar ben toch weer terug bij DCRAW/UFRaw - vertrouwd en goede kwaliteit.

Inderdaad: ik gebruik UFRaw, en dat doet zijn werk uitstekend!

Jan.

newmikey

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2010, 00:05:18 »
Ongetwijfeld hebben de genoemde programma's ieder zijn voor- en nadelen. Ik houd het toch maar op DCRAW en UFRaw vooral omdat ik vind dat een RAW converter alleen dat moet doen: RAW's converteren. De rest van de bewerkingen en het beheer van mijn foto's doe ik ook liever in daartoe geeigende software.

Daar komt uiteraard bovenop dat ik noch van Windows, noch van Apple software op mijn PC's wil. Ik wil zelf baas zijn op mijn PC en bepalen wat ik wel en niet kan doen. Veel te dure software die ook nog eens kluiten met geld kost bij een update past daar niet bij.

Bibble is kwalitatief uitstekend, zij het niet gratis, en draait onder mijn OS ook zonder problemen. Ik heb het een tijdje gebruikt, net zoals RawTherapee maar ben toch weer terug bij DCRAW/UFRaw - vertrouwd en goede kwaliteit.

macsterdam

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #22 Gepost op: 9 augustus 2010, 23:38:31 »
Antwoord heeft even op zich laten wachten want ik wilde eerst het e.e.a testen.

De configuratie waarop Aperture 3 langzaam draait is een macbook pro 13", 500GB 7200rpm schijf met 8GB ram.
De afgelopen dagen heb ik eerst m'n schijf gedefragmenteerd met iDefrag 2 (enige programma dat ik daarvoor echt vertrouw), en daarna ook weer Aperture 2 geïnstalleerd om zo het snelheidsverschil tussen de twee versies te kunnen vergelijken.
Eerlijk is eerlijk, na defragmentatie liep A3 iets sneller, maar het haalde nog lang niet de snelheid van òf A2 of LightRoom, waarbij met name het laatste programma snel aanvoelde. 'Tis jammer dat LR3 zo'n 'but' interface heeft, d.w.z. ik vind het een 'but' interface (dit om eventuele verdere niet relevante discussies te voorkomen).

Nu werk ik ook eens wel met A3 op de laatste core2duo/i5/i7 iMacs, en daar draait het prima op. Maar dat op een van de nieuwste macbook pro's 13" A3 t.o.v A2 zo is achteruit gegaan in snelheid, dat zuigt enorm!

Ik hoop dat mij favoriete groentenboer hier heel snel wat aan gaat doen, want er zijn er meer die klagen!

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2010, 21:28:26 »
......@Lysvik: thanks voor de suggesties. Ik had ze allemaal al toegepast, maar Aperture blijft traag, d.w.z. traag t.o.v LightRoom. Op een Aperture forum ben ik trouwens al tegen gekomen dat Apple heeft toegegeven hiervan te weten, en dat aan een oplossing gewerkt wordt, maar over een release datum van een update kon nog niets worden meegedeeld.....

Kun je nog wat meer zeggen over jouw configuratie. Bij mij loopt Aperture 3 namelijk zonder problemen. Ik gebruik zelf kleinere projecten (zoals aanbevolen op het Appleforum). Op dit moment heb ik zo'n 7.000 foto's in 170 projecten staan. De foto's staan op een externe harddisk (FireWire800). De bestanden staan dus niet in de Aperture library zelf (deze is op de interne haddisk opgeslagen).

asplx

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:39:15 »
Nee hoor, daar sta je niet alleen in.
Als ik op de pc van m'n vriendin werk, ga ik bijna kofie zetten: 800 MHz, 512 MB.
Mijn eigern PC is niet super voor tegen woordig, maar een stuk sneller: 2 GHz, 768 MB én een snellere internet verbinding.

Maar zolang we alle bitjes niet op een telraam hoeven bij te houden, valt het nog wel mee.

Groeten,
Ruurd

macsterdam

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2010, 21:29:32 »
Iedereen heeft een eigen manier van denken en werken. Daarom werkt de een graag met Windows en de ander met Mac, en da's prima. Hetzelfde geldt voor RAW editors, waarbij het uiteindelijk alleen maar gaat dat je lekker en lekker snel kan werken en dat je de resultaten haalt die je wilt halen.
Het leuke van dit soort draadjes, afgezien van het off-topic geneuzel, vind ik het leren van de expertise van anderen, zelf als die expertise gelinkt is aan software die ik zelf niet gebruik.

@Lysvik: thanks voor de suggesties. Ik had ze allemaal al toegepast, maar Aperture blijft traag, d.w.z. traag t.o.v LightRoom. Op een Aperture forum ben ik trouwens al tegen gekomen dat Apple heeft toegegeven hiervan te weten, en dat aan een oplossing gewerkt wordt, maar over een release datum van een update kon nog niets worden meegedeeld. Ik heb trouwens van de week ook nog even Aperture 2 opnieuw geïnstalleerd, en was onaangenaam verrast door de snelheid daarvan, versie 2 was echt een stuk sneller.
Uiteraard besef ik ook dat 'traag' relatief is, want als je bedenkt hoe het programma werkt, dat is het nog steeds bloedsnel, maar we zijn verwend in dat opzicht. Als een webpagina er niet binnen een seconde staat, worden de meeste mensen ook ongeduldig, of sta ik daar alleen in  :D :D :D

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #18 Gepost op: 2 augustus 2010, 17:31:01 »
...Het enige minpunt is dat Aperture 3 trager is geworden....

Ik gebruik Aperture 3 vanaf de eerste release 3.0 en kan zeggen dat:

- Na de updates (versie 3.0.3) de performance aanzienlijk is verbeterd
- Het verstandig is om 'enable faces' uit te zetten bij de preferences (tenzij je dit gebruikt natuurlijk)
- Je de files zelf niet moet importeren in de Aperture library (store files in their current location)

Verder kun je database optimaliseren door ALT CMD ingedrukt te houden bij het starten van Aperture.

Je kunt Aperture ook in 32 bits te draaien.

Persoonlijk vind ik het uitstekende tool voor het beheer en voor de meest gangbare bewerkingen.

Het serieuze werk (o.a. printwerk) doe ik via Bridge / Camera Raw / PS CS5.

   

 

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #17 Gepost op: 2 augustus 2010, 14:31:16 »
Ik heb beta van lightroom 3 gehad. Erg mooi programma. Helaas wel erg duur. Weet iemand ook een gratis RAW programma? Aperture ken ik van vrienden, maar ik heb geen Apple.

Ik vermoed dat de beste gratis RAW-software het gene is dat bij je camera is geleverd. Eventueel updaten via de Pentax site.

Picasa schijnt Pentax RAW te ondersteunen en is gratis maar wel beperkt in mogelijkheden.

Edit: wikipedia heeft een verhaaltje over RAW software, misschien dat daar wat tussen staat: http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format#Software_support
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2010, 14:37:09 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Mr_Miyagi

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2010, 14:09:19 »
Mensen, gelieve niet topic te vervuilen.

Ik heb beta van lightroom 3 gehad. Erg mooi programma. Helaas wel erg duur. Weet iemand ook een gratis RAW programma? Aperture ken ik van vrienden, maar ik heb geen Apple.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2010, 13:54:11 »
Pas op, je neus wordt bruin!

Sorry, dit gaat me té ver voor iemand die van zijn drie posts, twee heeft gebruikt om te provoceren. Ik heb de “Meld dit bericht aan de moderator” gebruikt.
Verliefd op de K-1

Joris_von_Loghausen

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2010, 13:17:53 »
Ik wist niet dat er toch nog zo veel verschil was tussen software. Ik heb lightroom 2 en ben daar erg tevreden over. Maar heb momenteel het geld niet om naar 3 over te gaan. Laat staan andere software te testen.

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2010, 13:09:50 »
Pas op, je neus wordt bruin!

Waar slaat dit nou weer op? Moet het nu echt om iemand die netjes zijn mening geeft, zo denigrerend te bejegenen?
@"The King", klaar en duidelijk: ik hou hier niet van, makker en ik denk dat een beetje hoffelijkhied ook op een forum op zijn plaats blijft.

Bij uitbreiding (want ik stel dit soort ongein vast van veel nieuwkomers) en met excuses dat ik dit in dit topic ventileer: Ik hoop oprecht dat de mods ook wat aandacht aan dit fenomeen willen besteden !


Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #12 Gepost op: 2 augustus 2010, 12:23:03 »
Laten we discussie over de programma’s voeren, niet fanboi-ism.
...
Het interessante van de review is dat Aperture zeer goed scoort op enkele (belangrijke) punten.

Ha! Daarom beweer ik ook dat de review gekleurt is naar appel toe. Net als vele overigens. Dergelijke sites bestaan bij de gratie van hun bezoekers. De site die je verder linkt is een individuele gebruiker zonder agenda, die vind ik veel betrouwbaarder als de "onafhankelijke" reviews die op het net rondhangen.

Goed zo Joost een keurig onderbouwd en inhoudelijk verhaal met je voors en tegens en twijfels.  :good: :respect:

Met vriendelijke groet,
Albert
Pas op, je neus wordt bruin!

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2010, 12:12:20 »
Goed zo Joost een keurig onderbouwd en inhoudelijk verhaal met je voors en tegens en twijfels.  :good: :respect:

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2010, 11:54:04 »
Laten we discussie over de programma’s voeren, niet fanboi-ism.

Dat Aperture alleen op Mac draait, vind ik geen nadeel; het is gewoon een deal-breaker. Want als je geen Mac hebt houdt het op. Als je wel een Mac hebt, is het een optie.

Het interessante van de review is dat Aperture zeer goed scoort op enkele (belangrijke) punten. Mijn ervaring is ook dat de (Pentax) kleuren mooier blijven in Aperture dan LR (naar mijn smaak dan) wanneer je de Auto standen gebruikt. Handmatig bewerken vind ik nu ook nog prettiger is Aperture maar dat kan ook bekendheid zijn. De ruisreductie van LR is écht fantastisch en aangezien ik op een K100d zit is dat zeker wat waard. Het switchen tussen organiseren en bewerken stoort mij ook maar misschien is dat ook een gewenningsding; daar ben ik nog niet uit. In sommige opzichten vind ik LR sneller, andere weer Aperture. Als A3 langzamer is zou ik dat wel een échte minpunt vinden maar de mogelijkheid op CA te verwijderen is soms ook wat waard. How ever: ik ben best handig met Photoshop en de makkelijkere uitwisselen met LR is ook erg handig. Boeken of slideshows maken doe ik niet dus daar kan ik geen waarde aan hechten, publiceren naar Facebook wel, dat doe ik nu via een export naar iPhote en dat dat gelijk kan uit A3 is wel erg handig.

Kortom: ik ben er duidelijk nog niet uit.

Overigens is een bekend Apple ‘fanboi’ die wél LR verkiest boven Aperture.
Verliefd op de K-1

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2010, 08:40:12 »
Ha! Of jij zelf een fanboy bent weet ik niet. Maar dat is wel de reden dat appeltjes nooit slecht uit reviews komen. Je kan prima beweren dat je bibble niks vind. Je kan prima capture one troep noemen. Zelfs lightroom kan je afkraken zonder al te veel gemor. Maar och wee als je iets slechts over appel zegt. Dan is het huilen geblazen door het legioen appel fanboys. En als je publiek maar uit genoeg van die jokers bestaat, zoals bij veel fotografie gerelateerde websites het geval is, zullen ze nooit iets van appel afkraken. Want dan gooien ze hun eigen ruiten in. Aperture is geen vreselijk slecht programma,  maar LR3 is in vrijwel elk opzicht beter. Zeker als je PS ernaast draait, is het een veel logischere keuze. Maar vertel dat niet tegen de appel fanboys want dan is het weer janken geblazen.

Overigens ben ik niet anti appel, ik heb een ipod en een ipad. Beide omdat dat gewoon goede producten zijn.

macsterdam

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2010, 23:27:37 »
De Bibble-quote had er niet bij gemoeten, want, zoals je al aangaf, je kent het niet, dus da's een duidelijk antwoord. My bad.

Voor wat Aperture betreft, mijn vraag was een inhoudelijke, that's all. Je eerdere antwoord suggereerde alleen afkeer op basis van het niet beschikbaar zijn voor Windows, en da's nauwelijks nuttige informatie, en dat is waar het mij bij de start van dit draadje om te doen was.
Verder meen ik een een grote afkeer te bespeuren in je antwoorden van alles dat Apple-gerelateerd is (Apple-fanboy b.v.). Aangezien het mij nog minder dan niets kan schelen welk platform iemand gebruikt, vrees ik dat de fanboy opmerking meer over jezelf zegt dan over mij. Laten we het hierbij laten, jij jouw ding, ik het mijne.

Kunnen we nu weer gaan praten over waar het om gaat: RAW editors inhoudelijk vergelijken.

42

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2010, 23:11:14 »
Je quote hetgeen ik over Bibble gezegt hebt wel, maar je vraagt er niet naar. Maar wel naar mijn afkeer van Aperture. Apple-fanboy?

Bibble spreekt mij niet aan omdat ik de interface rommelig en amateuristisch vind overkomen. Maar zoals ik al zei, ik heb er zelf vrijwel niet mee gewerkt. Zeker omdat het programma niet om iets specifieks bekend staat. DxO vind ik ook niet zo fijn werken, maar de lenscorrecties ervan zijn dusdanig goed dat ik er toch mee werk.

Behalve dat de interface niet mijn smaak is, is inderdaad het niet cross plaform van Aperture het meest irritante. Ik heb geen zin om 2 systemen naast elkaar te draaien, en zeker niet omdat 1 programma niet gewoon onder Windows draait. Op het werk waar het op 1 van de Apples staat, vind ik er minder mooie resultaten uit komen als uit Capture One. Dat was wel met versie 2.

macsterdam

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2010, 21:28:05 »
Bibble ken ik eerlijk gezegd niet. Het heeft mij ook niet aangesproken. Aperture heb ik altijd rommel gevonden. En het werkt niet onder Windows, wat ik ook een groot minpunt vind.

Aangezien het altijd fijn is onderbouwde informatie uit te wisselen, ben ik wel benieuwd naar waarom je Aperture rommel vindt? Omdat het niet onder Windows draait?

42

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2010, 21:01:52 »
Ik het vrij lang met Capture One gewerkt, en persoonlijk die altijd ver uit de beste gevonden qua beeldkwaliteit. DxO gebruikte ik daarnaast voor specifieke taken, maar als all-round programma vond ik het zelf nooit handig genoeg. Met LR3 heeft Adobe een enorme stap gezet, en ik zit er dan ook aan te denken om die te gaan gebruiken in plaats van Capture One. Al blijf ik dat een vreselijk goed programma vinden. Alleen zouden ze tethered shooting voor Pentax moeten ondersteunen. Dan was ik niet meer bij dat programma weg te slaan. Bibble ken ik eerlijk gezegd niet. Het heeft mij ook niet aangesproken. Aperture heb ik altijd rommel gevonden. En het werkt niet onder Windows, wat ik ook een groot minpunt vind.

macsterdam

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2010, 18:31:26 »
@joostdh: ik ben direct na uitkomen van Aperture 2 naar Aperture 3 gegaan, en werk er dus al een tijdje mee. Aperture 3 is in bijna alle opzichten een een flinke stap vooruit. De extra editing mogelijkheden zijn erg indrukwekkend en de interface is ook behoorlijk gefinetuned. Het enige minpunt is dat Aperture 3 trager is geworden. En da's f*cking vervelend, want voor de rest is het een feest om mee te werken.

Vanwege de traagheid van Aperture 3 en de indrukwekkende ruis verwijdering optie in LightRoom 3, heb ik de afgelopen 3-4 weken ook LR3 getest. In die periode heb ik Aperture 3 niet meer gebruikt, om zodoende een goed beeld van LR3 te krijgen. Nu ik dat heb, heb ik besloten te overstap naar LR3 niet te maken, want hoewel LR3 erg fraai is, sneller is dan Aperture 3, en indrukwekkende ruis verwijdering heeft, vind ik in alle andere opzichten Aperture vele malen prettiger werken. Met name het moeten switchen tussen beheren en bewerken in LR3 ging me meer en meer tegenstaan, ook omdat één toets combinatie in beide modules iets anders doet of kan doen. Verder is Aperture 3 veel en veel beter in het beheren van de foto's en in het maken van boeken.

Uiteraard is dit alles op basis van persoonlijke voorkeur, maar het verbaasde me toch dat ondanks dat ik bijna 20 jaar met Adobe programma's werk, LR3 met toch zo irriteerde/hinderde in het werken.


@ asplx

graag gedaan :)

asplx

  • Gast
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2010, 17:19:46 »
Nog niet bekeken, maar wél bedankt voor de link, Mac :good:

groeten,
Ruurd

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2010, 17:09:26 »
Fijne link. Dank je wel. Ik gebruikte Aperture 2 maar ben de laatste tijd Lightroom 3 aan het uitproberen. Wel fijn om de verschillen helder op een rij te krijgen.
Verliefd op de K-1

macsterdam

  • Gast
goeie vergelijking diverse raw-editors!
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2010, 14:12:35 »
Hier een uitgebreide vergelijking van Aperture 3, Lightroom 3, Bibble 5, Caperture One en DxO. Goed geschreven met redelijk objectieve kijk op de sterktes en zwaktes van de diverse programma's

RAW editors reviewed