Auteur Topic: Sneeuwballen gevecht  (gelezen 1197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Sneeuwballen gevecht
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2015, 20:41:31 »
Best een leuke serie geworden van een gebeurtenis waar veel tegelijkertijd om je heen gebeurd. En waar je dus ook niet even rustig de tijd kunt nemen om alles fototechnisch optimaal te doen. Maar het is net als Mharda al schreef meteen een mooie manier om er achteraf weer wat van bij te leren.

Aan de EXIF-data te zien waren de lichtomstandigheden niet echt optimaal om actie-foto's te maken. Je hebt daarom, terecht, voor een hoge iso waarde gekozen. Maar je hebt ook steeds met F11 en 1/160 sec. gefotografeerd, bij actie foto's zou ik het diafragma juist nog iets verder open zetten zodat je sluitertijd wat korter wordt. Je krijgt dan minder scherptediepte maar je zult wel minder bewegingsonscherpte krijgen.
Foto 5 vind ik trouwens goed gezien  :good:.

Groeten,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Sneeuwballen gevecht
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2015, 20:41:31 »

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Sneeuwballen gevecht
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2015, 17:10:40 »
Leuk, spontane foto's!

Maar je snapt het: op een fotoforum krijg je inhoudelijke opmerkingen. Uiteraard alleen met het doel om te komen tot betere fotografische prestaties.

Foto 1: één van de beste uit de serie! Hier zie je de "gooier" en de sneeuwbal goed tot uiting komen. Door je hoge standpunt wordt de foto wat vertekend. Het hoofdje links onder had beter in beeld moeten komen...

Foto 2: iets meer scherpte had prettig geweest ;) De hand voor het gezicht haalt de spanning uit de foto.

Foto 3: mag mi weg. Ik zie geen gezicht, een deel van de schoen is weg. Vuistregel (die overigens gebroken mag worden) is dat afsnijden altijd bewust moet gebeuren en als je dat doet, dan ook meteen een fors stuk (bijvoorbeeld torso versus full body).

Foto 4: ook een leuke foto, maar ook hier mag wat meer scherpte op het gezicht. Een tiende seconde later met de bal iets verder had ook geholpen ;)

Foto 5: tja... een doorkijkje... maar deze vind ik toch niet echt geslaagd. Te veel jas en te weinig jongen.

Kortom, keep them coming en je zal zien: het gaat erg snel om van kiekjes naar echte 'sport'platen te gaan! Succes!


Bedankt voor de bijdrage/reactie.

Foto 1: Ik stond inderdaad op een berg en hij in een dalletje.

Foto 2: Die hand is inderdaad jammer, maar ik kan helaas hun bewegingen niet bepalen. :P

Foto 3: De reden waarom ik deze heb toegevoegd was meer vanwege de sneeuw die naar beneden valt. Maar ik kan best begrijpen dat die je zo weinig doet. En aan de onderkant heb ik juist niks weg gehaald.

Foto 4: Heb bij deze erg gebruik gemaakt van de high speed functie van de K3 alleen is degene hierna nog minder scherpte in het gezicht en die daarna dat de bal al uit de hand was en hij weg gedraaid was. Daarom vond ik deze dan nog de meest interessantste.

Foto 5: Bij deze had ik dus nog meer moeten bijsnijden begrijp ik uit je reactie?

Maar zijn tips die ik zeker ga gebruiken.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Sneeuwballen gevecht
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2015, 08:02:02 »
Leuke impressie van een sneeuwballen gevecht. De fototechnische aspecten doen er hier iets minder toe voor mij, al kloppen de eerder gegeven opmerkingen natuurlijk wel. Voor mij zijn ze inhoudelijk wel gelukt.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Sneeuwballen gevecht
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2015, 07:37:32 »
Leuk, spontane foto's!

Maar je snapt het: op een fotoforum krijg je inhoudelijke opmerkingen. Uiteraard alleen met het doel om te komen tot betere fotografische prestaties.

Foto 1: één van de beste uit de serie! Hier zie je de "gooier" en de sneeuwbal goed tot uiting komen. Door je hoge standpunt wordt de foto wat vertekend. Het hoofdje links onder had beter in beeld moeten komen...

Foto 2: iets meer scherpte had prettig geweest ;) De hand voor het gezicht haalt de spanning uit de foto.

Foto 3: mag mi weg. Ik zie geen gezicht, een deel van de schoen is weg. Vuistregel (die overigens gebroken mag worden) is dat afsnijden altijd bewust moet gebeuren en als je dat doet, dan ook meteen een fors stuk (bijvoorbeeld torso versus full body).

Foto 4: ook een leuke foto, maar ook hier mag wat meer scherpte op het gezicht. Een tiende seconde later met de bal iets verder had ook geholpen ;)

Foto 5: tja... een doorkijkje... maar deze vind ik toch niet echt geslaagd. Te veel jas en te weinig jongen.

Kortom, keep them coming en je zal zien: het gaat erg snel om van kiekjes naar echte 'sport'platen te gaan! Succes!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Sneeuwballen gevecht
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2015, 21:54:13 »
Hieronder een serie die ik ondertussen een paar weken geleden heb gemaakt van een scouting opkomst waar we een sneeuwballen gevecht hebben gehouden. Dit zijn mijn eerste foto's van de K3 die ik post en heb er kwa contrast niks mee gedaan. Bij sommige alleen wat bijgesneden. Op m'n Flickr pagina staan nog een paar foto's van de dag.

1.

Eerste sneeuw woensberg (4 van 8).jpg by y.nuijt, on Flickr[/img]

2.
Eerste sneeuw woensberg (2 van 8).jpg by y.nuijt, on Flickr[/img]

3.
Eerste sneeuw woensberg (7 van 8).jpg by y.nuijt, on Flickr[/img]

4.
Eerste sneeuw woensberg (8 van 8).jpg by y.nuijt, on Flickr[/img]

5.
Eerste sneeuw woensberg (5 van 8).jpg by y.nuijt, on Flickr[/img]
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm