Auteur Topic: .PSD zichtbaar in Windows Verkenner  (gelezen 4187 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2011, 21:02:11 »
Dat is een goeie Erik, geen flauw idee eigenlijk ik gebruik namelijk PSD omdat ik er altijd verder aan wil werken in photoshop.
Eind producten zijn bij mij altijd JPG of PNG.

Gewoon even uitproberen zal ik zeggen, misschien kan je meerdere standaarden kiezen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2011, 21:02:11 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2011, 20:18:59 »
[...]Van Jeff Schewe (photoshop guru)
Citaat
[...]
Everything that can be saved in a PSD can also be save in a layered Tiff-6.0 file format...everything, paths, channels, layers, transparency, layer effects...there is nothing that PSD has "special" any longer
[...]
Tiff has better compression (zipped tifs), can save everything that a PSD can save and be as large as 4 gigs in size (I think PSD is still limited to 2 gigs). Tiff is publicly documented where PSD requires a special NDA to access the internals. As a result, tiff is a more "archival" format while losing nothing by being used.
[...]
and when once looks at all the pluses and minus, I think layered TIFF's offer the best file format for pixels today-unless you are talking raw and then it's DNG-which is essentially, a TIFF-EP file, a variant of Tiff-6.
[...]
So, at best figure that PSD and TIFF are equal but since TIFF is a documented file format and PSD isn't, I lean towards using tiffs whenever possible...because PSD files, suck-and have since Photoshop CS.

Dus toch maar aan de TIFF?   8)
Ik neem teminste aan dat als ik in PS (CS5) een document als TIFF opsla, dit een TIFF-6.0 is?

greetz,
Erik



Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2011, 21:32:48 »
Ja het is een officeel photoshop bestand speciaal bedoelt voor grote bestanden.
Officeel kan die maximaal 300,000 pixels hoog en breed zijn maar hij kan nog groter wezen.

PSD gaat namelijk maar tot 30,000 en TIFF tot.. geen flauw idee maar heeft een 4GB size limiet.

Van Jeff Schewe (photoshop guru)
Citaat
First off, my opinion is colored by Bruce Fraser's involvement as well as Mark Hamburg and other Photoshop engineers back at the time we went from Photoshop 7 to the Creative Suite. It was at that time when the whole "Backwards Compatibility" thing first started and the simple fact is that Photoshop's PSD format is no longer really the Photoshop native format but a format co-opted by the Creative Suite.

The Suite mentality basically altered Photoshop's role at Adobe. It was also about that time-after the ship of Photoshop 7 that for the first time Acrobat & PDF actually made more money for Adobe than Photoshop-and Adobe decided to leverage the rest of the Creative Suite around the Photoshop flagship. As a result, the PSD file format was no longer Photoshop's to do with as it saw fit. Both Illustrator and InDesign had to be able to read and use PSD files and that was the end of PSD as the private domain of Photoshop.

Everything that can be saved in a PSD can also be save in a layered Tiff-6.0 file format...everything, paths, channels, layers, transparency, layer effects...there is nothing that PSD has "special" any longer and when that happened, Bruce and several engineers and I realized that the end of the Photoshop native file format had arrived.

Tiff has better compression (zipped tifs), can save everything that a PSD can save and be as large as 4 gigs in size (I think PSD is still limited to 2 gigs). Tiff is publicly documented where PSD requires a special NDA to access the internals. As a result, tiff is a more "archival" format while losing nothing by being used.

There is, since CS, only one file format that could still be considered Photoshop "native file format" and that is PSB...it's the only file format that you can save an image larger than 30,000 pixels-actually it can go up to 300,000 pixels, has no actual upward size limit (if you have the scratch disk space)-I'm pretty sure Chris Cox made a layered PSB that was 300K x 300K with enough layers that the file was several terabytes in size and took all day long to save.

So, since Photoshop CS, only PSB is a format unique to Photoshop which does not fall under the heading of having to work with the Suite...and when once looks at all the pluses and minus, I think layered TIFF's offer the best file format for pixels today-unless you are talking raw and then it's DNG-which is essentially, a TIFF-EP file, a variant of Tiff-6.

Which was one reason that Mark Hamburg, when Lightroom was first released in beta fought really, really hard AGAINST allowing PSD files into Lightroom. He lost that battle.

So, at best figure that PSD and TIFF are equal but since TIFF is a documented file format and PSD isn't, I lean towards using tiffs whenever possible...because PSD files, suck-and have since Photoshop CS.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2011, 21:39:49 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2011, 21:31:31 »
Is dat een bestandsformaat? Echt nog nooit van gehoord.
K-5 en wat lenzen

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2011, 21:30:13 »
Photoshop Big
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2011, 21:28:31 »
PSB??  ???
K-5 en wat lenzen

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:25:57 »
Volgens mij zijn er wat dat betreft geen verschillen tussen pds en tiff. In mijn praktijk heb ik in elk geval geen verschillen ondervonden ;-)
Tiff ondersteund geen duo, tri of quad tones, PSD onthoud die wel netjes.
Er zullen heus nog wel meer instelling zijn die PSD wel onthoud en TIFF niet, maar of je dat gebruikt?
TIFF is voor normaal gebruik zeker zeer nuttig omdat het veel beter ondersteund wordt en ook alles ondersteund van PS wat je nodig hebt, volgens mijn.

PSB is en ander verhaal, die kan niet worden vervangen door TIFF omdat TIFF het aantal pixels niet aan kan dat PSB wel aan kan, maar met fotografie zijn we daar "nog" niet.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2011, 19:53:57 »
Maar TIFF-files zijn volgens mij wel een stuk groter dan PSD-files?
Dat is idd vaak wel het geval (maar niet altijd, waarom weet ik eigenlijk ook niet) maar een Tiff is zichtbaar in Windows Verkenner en vereist dus geen andere viewer-software.

[...] maar PSD onthoud en ondersteund wel meer dingen. [...]
Volgens mij zijn er wat dat betreft geen verschillen tussen pds en tiff. In mijn praktijk heb ik in elk geval geen verschillen ondervonden ;-)

greetz,
Erik

 

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2011, 12:46:40 »
Maar TIFF-files zijn volgens mij wel een stuk groter dan PSD-files?
PSD is gebasseerd op Tiff geen flauw idee wat grote betreft maar PSD onthoud en ondersteund wel meer dingen.
TIFF kan je trouwens ook comprimeren maar vele programma's pakken het dan niet meer.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2011, 12:25:45 »
Maar TIFF-files zijn volgens mij wel een stuk groter dan PSD-files?
K-5 en wat lenzen

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2011, 01:07:35 »
Bij een tiff-file heb je geen behoud van de verschillende lagen.
Bij foto's dus geen nadeel, maar bij bewerkte afbeeldingen gebruik ik ook altijd .psd

Groetjes,
Freddy

Uit jouw antwoord leid ik af dat je nog nooit een bestand met lagen als Tiff hebt opgeslagen, anders wist je wel beter  ;D
Tiff ondersteunt namelijk 'lagen'.

greetz,
Erik

Offline shadoogie2960

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2011, 00:58:12 »
Ik bekijk mijn psd-files gewoon met Bridge (als onderdeel van photoshop).
Overigens heeft psd - volgens mij - geen voordelen boven een tiff-file en tiffs kun je gewoon in verkenner bekijken.

greetz,
Erik

Bij een tiff-file heb je geen behoud van de verschillende lagen.
Bij foto's dus geen nadeel, maar bij bewerkte afbeeldingen gebruik ik ook altijd .psd

Groetjes,
Freddy

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2011, 17:34:21 »
Ik bekijk mijn psd-files gewoon met Bridge (als onderdeel van photoshop).
Overigens heeft psd - volgens mij - geen voordelen boven een tiff-file en tiffs kun je gewoon in verkenner bekijken.

greetz,
Erik

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2011, 16:10:31 »
ja klopt, ik heb het ook via een andere site vandaan, maar doe geen moeite, ik kreeg het niet voor elkaar.....  :-[ Misschien jou wel?? Ik zal eens in dat FastStone duiken vanavond  :)

grt,

Chris.


Hmmm, nou, als 't jou niet lukt ... Ik hou 't nog wel even bij FastStone dan. O.a. hier te downloaden: http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm
K-5 en wat lenzen

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2011, 15:37:00 »
Ziet er veelbelovend uit, Chris, maarre ... ik kan dat zip-bestandje nergens vinden.  ::) Ik kijk er vast overheen.  :(

Om psd's te kunnen zien, heb ik zelf een tijdje geleden FastStoneViewer geïnstalleerd. Werkt voor dit doel ook prima.

ja klopt, ik heb het ook via een andere site vandaan, maar doe geen moeite, ik kreeg het niet voor elkaar.....  :-[ Misschien jou wel?? Ik zal eens in dat FastStone duiken vanavond  :)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline shadoogie2960

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2011, 15:28:28 »
...
Om psd's te kunnen zien, heb ik zelf een tijdje geleden FastStoneViewer geïnstalleerd. Werkt voor dit doel ook prima.

Ik kan zeker beamen dat Faststone Image Viewer een fantastisch programmaatje is ! (zeker de nieuwe versie die nu enkele maanden oud is !)

Groetjes,
Freddy

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2011, 15:02:21 »
Ziet er veelbelovend uit, Chris, maarre ... ik kan dat zip-bestandje nergens vinden.  ::) Ik kijk er vast overheen.  :(

Om psd's te kunnen zien, heb ik zelf een tijdje geleden FastStoneViewer geïnstalleerd. Werkt voor dit doel ook prima.
K-5 en wat lenzen

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2011, 18:59:52 »
he bedankt Jan! Ik heb zelf dit nog gevonden naar aanleiding van jouw antwoord, straks eens kijken of ik het voor elkaar krijg:

http://computertotaal.nl/article/21195/preview-psd-bestanden.html

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |


Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
.PSD zichtbaar in Windows Verkenner
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2011, 17:53:01 »
Sinds ik een nieuwe laptop heb zijn de PSD's niet meer als miniatuur zichtbaar, alleen als ik met PS ga browsen of openen. Op mijn vorige laptop heb ik volgens mij OOIT eens een plugin geinstalleerd om ook in Verkenner de PSD's als miniatuur zichtbaar te maken. Iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen of weet iemand misschien die plugin??? Het gaat om Windows 7.

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |