Auteur Topic: ACDSEE PRO  (gelezen 1359 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:ACDSEE PRO
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2009, 18:52:24 »
Ik gebruikte ACDSee al jaren geleden en alleen maar als viewer.
Daarom heb ik uit nieuwsgierigheid toch eens even gespeeld met ACDSee Pro 3.0.

Mijn eerste indruk is: een grote overeenkomst met Lightroom, alleen zitten de knoppen elders.
Het zal dus vooral een kwestie van smaak zijn.

Het grote voordeel van ACDSee vindt ik dat je er lens correcties (anders dan vignettering) mee kunt doen. LR kan dat niet.
Anderzijds vindt ik bepaalde bewerkingen in LR zo ontzettend gemakkelijk en precies het juiste effect hebben, dat ik niet overstap.
Voorbeelden daarvan zijn het aanpassingpenseel, lokaal contrast/levendigheid en zo zijn er nog wel een groot aantal te noemen.
Voor die ene lens correctie stap ik dan wel even over naar Photoshop.

Zonder ook verder reclame te willen maken, de nieuwste versie van LR is nu tijdelijk gratis te gebruiken tot April 2010. Dan wordt de officiële versie gereleased. Een mooie gelegenheid om die ook eens te bekijken en vergelijken met ACDSee....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:ACDSEE PRO
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2009, 18:52:24 »

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
Re:ACDSEE PRO
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2009, 13:51:52 »
Sterke punten van ACDSEE PRO (3) zijn:

1. De foto's hoeven niet eerst geimporteerd te worden in een catalogus. Acdsee catalogiseert de foto's zoals ze op de harde schrijf staan. Dus geen verandering in de mappen structuur.

2. Je kunt razend snel zoeken door hele grote foto collecties (zelf zit ik al boven de 30000). Deze zoekfunktie is zeer uitgebreid. Binnen 5 seconden heb ik alle foto's die gemaakt zijn met een belichtingstijd van 1:1000 sec en diafragma 2.8 (automatisch ingelezen uit de Exif informatie). Of alle foto's met daarop mijn kinderen (met de hand gecatalogiseerd).

3. Zeer uitgebreide bewerkings gereedschappen. Non-destructief ook voor jpeg! Inclusief toonmapping.

4. Automatisch uploaden naar fotosites of dmv FTP.

5. Je krijgt een gratis account met 2Gb schijfruimte op een fotosite (acdseeonline.com). En het managen van deze fotosite gaat vanuit Acdsee. Je merkt nauwelijks het verschil tussen het werken op je harde schrijf of op het internet.

6. Branden vanuit Acdsee werkt heel fijn.

7. Zeer uitgebreide tools voor het batchbewerken van grote aantale foto's. Alleen het renamen van de foto's is al een feestje. Of eventjes 1000 Tiff's omzetten naar jpg? Zo gebeurd.

8. En nog veel, veel meer.

De nieuwprijs is veel lager dan die van Lightroom (ongeveer € 150 voor de PRO versie) en een upgrade naar een nieuwe versie kost ongeveer € 60,- .

Nu is het niet mijn bedoeling om hier reclame voor Acdsee te gaan maken (al lijkt het er wel op). Ik heb echt geen aandelen in dit bedrijf. Maar toch heb ik het idee dat Acdsee een ondergewaardeerd programma is. Waarschijnlijk heeft Acdsee het ook moeilijk om tegen de grote concurrent Adobe op te kunnen boxen. Wat dat betreft zie ik wel een gelijkenis met Pentax  ;).


Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:ACDSEE PRO
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2009, 08:40:26 »
Hier ook LR2...

Overigens komt ACDSEE steevast erg goed uit testen, dus meer een kwestie van smaak...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:ACDSEE PRO
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2009, 08:03:04 »
Ik zweer ook bij Lightroom. Naast het beheren gaat ook het bewerken vrij ver.
Alleen jammer dat bewerkingen zoals perspectief e.d. niet mogelijk zijn.
Maar daarentegen is het sorteren en catalogiseren zeer uitgebreid.
Cees

Offline Frans Musters

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 491
  • Geslacht: Man
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
Re:ACDSEE PRO
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2009, 23:56:10 »
Ikzelf heb vroeger ACDSee wel gebruikt. Maar latere versie bevielen niet zo goed meer en de oude was wat beperkt.

Na een tijdje de organiser van Photoshop elements samen met Picassa gebruikt te hebben, heb ik net besloten om voor het organiseren helemaal over te stappen op Picassa 3.5, Daar ook simpele bewerkingen zoals rechttrekken en croppen in te doen en als er echt wat meer moet gebeuren gebruik ik Photoshop elements (6). Twee organisers naast elkaar is teveel van het goede.

Picassa kan nu ook Tags en face detectie aan in versie 3.5, voorlopig alleen Engels. Bijkomend voordeel het gemakkelijk uploaden naar webalbums om je foto's te delen met anderen.

Frans
Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:ACDSEE PRO
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2009, 19:02:25 »
Ik gebruik voornamelijk Photoshop Elements 5 en soms ook wel Irfanview als viewer en als ik veel foto's in één keer wil resizen. De freeware versie van ACDsee heb ik ook wel een tijdje uitgeprobeert, maar ik vind Irfanview minstens net zo handig en het is compacter. (t'is maar een tiny little program!)
Maar uiteraard smaken verschillen, bedankt voor de tip!

Carel :)
« Laatst bewerkt op: 26 november 2009, 19:05:54 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

  • Gast
Re:ACDSE PRO
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2009, 13:04:56 »
Ik heb een tijdlang meerdere programma's naast elkaar gebruikt om uit te proberen.
Daardoor had ik er zoveel, dat ik door de bomen het bos niet meer zag en niet kon onthouden welke functie ook al weer waar in welk programma zat.  :(

Voor de lichte werkzaamheden gebruik ik alleen Irfanview (freeware) en heb ik alle andere er uit gedaan.

Groeten,
Ruurd

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:ACDSE PRO
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2009, 12:41:26 »
Nope, ik zweer nu bij Light room. En als je eenmaal een groot aantal foto's in een bepaald pakket gecategorieseerd hebt dan zul je niet snel overstappen denk ik. (bij mijn weten is de metat data in het pakket niet uitwisselbaar)

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
ACDSEE PRO
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2009, 10:41:33 »
Zelf ben ik al jaren een enthousiast gebruiker van het fotobeheer programma ACDSEE. Eerst gebruikte ik de "amateurversies" maar sinds ik weer een spiegelreflex heb ben ik overgestapt naar de "pro" versies. Dit omdat deze ook de RAW formaten (DNG en PEG) kan bewerken. Met ACDSEE kun je perfect hele grote fotocollecties beheren. Maar ook de "develop" en "edit" functies werken heel erg goed en bieden mij meer dan voldoende mogenlijkheden.

Toch is deze tegenhanger van de Adobe produkten bij veel mensen nog onbekend. Zijn er onder jullie nog meer enthousiaste ACDSEE gebruikers?



Edit (vulcan): typo uit topictitel gehaald
« Laatst bewerkt op: 26 november 2009, 18:56:41 door Vulcan »
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....