Auteur Topic: (Automatische) lenscorrectie software  (gelezen 2461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re: (Automatische) lenscorrectie software
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2008, 10:57:44 »
Citaat
Je houd het niet voor mogelijk, binnenkort komt er een nieuwe camera op de markt die zelf al de foto's gaat maken, dan hoeven wij er niet meer uit met slecht weer... ::)
Grapje natuurlijk , maar het wordt al wel steeds meer dat we zelf buiten spel gesteld gaan worden met al die auto-functies,  de fotografie -intentie gaat steeds verder achteruit... kinderen van drie kunnen ook dat knopje wel indrukken. ;D :'(
Ik sluit me aan bij Jos.
Ik overweeg om de 18-250 aan te schaffen en deze lens staat erom bekend dat op de 18 stand er nogal vervorming onstaat. Kwaliteitstechnisch is het niet de beste lens. Maar voor reizen en allround fotografie is het een superpraktische alles-in een.
Daarom zoek ik eenvoud in correctiefuncties. Geen uren herstelwerk voor mij als het even kan.
PTLens is een heel simpel en eenvoudig programaatje dat leuke resultaten bereikt. Bedankt voor de tip Bob!

Overigens ook prachtig hoe je vignetting kunt toevoegen. Geweldige functie. De meeste mensen willen het weghalen. Is in veel gevallen ook wat voor te zeggen. Maar soms is een foto wat minder steriel maken ook erg leuk.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: (Automatische) lenscorrectie software
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2008, 10:57:44 »

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: (Automatische) lenscorrectie software
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2008, 17:30:44 »
Citaat
Je houd het niet voor mogelijk, binnenkort komt er een nieuwe camera op de markt die zelf al de foto's gaat maken, dan hoeven wij er niet meer uit met slecht weer... ::)
Grapje natuurlijk , maar het wordt al wel steeds meer dat we zelf buiten spel gesteld gaan worden met al die auto-functies,  de fotografie -intentie gaat steeds verder achteruit... kinderen van drie kunnen ook dat knopje wel indrukken. ;D :'(

Ik ben het toch niet met je eens. Ook automatische functies zijn gereedschappen die je kunt inzetten of juist niet. Ze nemen je soms lastige en tijdrovende klussen uit handen, zodat je jezelf kunt concentreren op het onderwerp. En om sommige onderwerpen goed in beeld te krijgen, of juist op een bijzondere manier of wat dan ook, moet je vaak de automatische functies verlaten om de zaken naar jouw idee te manipuleren. De creativiteit wordt niet bepaald door welke gereedschappen je gebruikt, maar hoe je ze gebruikt.

Groeten,

Jos

wimem

  • Gast
Re: (Automatische) lenscorrectie software
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2008, 16:54:17 »
Je houd het niet voor mogelijk, binnenkort komt er een nieuwe camera op de markt die zelf al de foto's gaat maken, dan hoeven wij er niet meer uit met slecht weer... ::)
Grapje natuurlijk , maar het wordt al wel steeds meer dat we zelf buiten spel gesteld gaan worden met al die auto-functies,  de fotografie -intentie gaat steeds verder achteruit... kinderen van drie kunnen ook dat knopje wel indrukken. ;D :'(

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: (Automatische) lenscorrectie software
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2008, 14:34:20 »
Je kunt het niet verzinnen of het bestaat. PtLens heeft de correctie profielen voor vervorming in een meegeleverde database. Hij vindt dit op basis van het brandpunt dus soms moet je nog even selecteren uit een lijst maar dat is het dan ook. Het werkt super!

CA en vignetting moet je nog wel even zelf bekijken maar dat is redelijk simpel. Ook blijven de waarden van de vorige verandering staan (kan ook lastig zijn!)

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
(Automatische) lenscorrectie software
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2008, 14:22:14 »
Wie weet of er (automatische) lenscorrectie software bestaat?
Ik zo hier en daar nog wel eens een opmerking gezien maar geen namen of programma's gezien.
Bestaat het uberhaupt wel?
Correctie is op diverse manieren mogeijk, dat is bekend, maar met name lensherkenning lijkt me ideaal.
Scheelt weer een hoop nabewerking.
Ik hoor graag van jullie.  :)

Gr. Don