Auteur Topic: Nederlandse video over camera gebruik, tips natuurfotografie en nabewerking.  (gelezen 1123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Nederlandse video over camera gebruik, tips natuurfotografie en nabewerking.
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2016, 10:48:48 »
Bij mij waren er een aantal grutto's voor het eerst weer tot broeden gekomen; het jaar erop ging er iemand (lid van de vogelbescherming) foto's maken van een gebouwtje vlakbij, net aan het begin van de broedperiode, de eerder aanwezige grutto's lieten zich niet meer zien. Ook hielden "vogelbeschermers" een workshop in een broedkolonie van grutto's, betreffende gedragsherkenning. De dag erop was de kolonie wederom "in rep en roer" omdat 1 van de deelnemers zijn vrouw wilde laten zien wat hij geleerd had. Het jaar erop was het aantal broedparen m.i. sterk afgenomen.

Groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nederlandse video over camera gebruik, tips natuurfotografie en nabewerking.
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2016, 10:48:48 »

risseeuw

  • Gast
Re: Nederlandse video over camera gebruik, tips natuurfotografie en nabewerking.
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2016, 21:55:18 »
Heb ook gezegd dat er nuttige tips worden gegeven, komen helaas steeds vaker "natuurfotografen" in het veld tegen met een bepaalde mentaliteit zoals de heer Stal. Door dit gedrag wordt op korte termijn het individuele dier verstoord en op lange termijn kan de gehele populatie in een bepaald gebied dusdanig worden verstoord dat deze het hele gebied gaat mijden.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Nederlandse video over camera gebruik, tips natuurfotografie en nabewerking.
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2016, 21:12:27 »
Duidelijk een fotograaf waarbij het plaatje voor het beestje gaat, zo van 'ik heb mijn foto en dat is het belangrijkste, de rest kan me verrotten".  Voor mij echt "eikel" gedrag.


Hoi Ronald,
Jeroen Stel is een beroepsfotograaf en het gaat hem om het resultaat, hoe dan ook verkregen; geluid maken om dieren te laten reageren is bij wild natuurlijk eenmalig, voordat ze de benen nemen. Dit voorbeeld verdient daarom geen navolging voor wild fotografie.
In het grootste gedeelte van de video laat hij op een rustige en duidelijke wijze de basis principes van het fotograferen zien. Ook het benoemen van een auto als een rijdende schuilhut is goed, omdat ik in de praktijk mensen nogal eens zie stoppen, uitstappen met een verrekijker of een statief en zich een paar meter naast hun auto opstellen en dan vogels proberen te "spotten", die hebben zich dan meestal al ver terug getrokken.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 13 november 2016, 01:11:32 door abakker »

risseeuw

  • Gast
Re: Nederlandse video over camera gebruik, tips natuurfotografie en nabewerking.
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2016, 16:44:39 »
Nederlandstalige video, waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe een camera ingesteld kan worden en wat de gevolgen daarvan zijn. Ook uitleg over natuurfotografie en nabewerking van foto's.
https://www.youtube.com/watch?v=iYM80KyFLVg
Op zichzelf hele nuttige tips maar zijn grofwildbenadering slaat nergens op, besluipen van wild met een bak van een statief en het zogenaamd schuin benaderen in het veld zal voor 100 procent leiden tot verontrusting wild en vluchtgedrag. Het gebruik van het badeendje is het domste wat je kan doen, het trekt de aandacht van het wild en heeft tot gevolg dat het wild jou ook ontdekt met verontrusting en meestal vlucht tot gevolg hebbende. Duidelijk een fotograaf waarbij het plaatje voor het beestje gaat, zo van 'ik heb mijn foto en dat is het belangrijkste, de rest kan me verrotten".  Voor mij echt "eikel" gedrag.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Nederlandse video over camera gebruik, tips natuurfotografie en nabewerking.
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2016, 13:42:56 »
Nederlandstalige video, waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe een camera ingesteld kan worden en wat de gevolgen daarvan zijn. Ook uitleg over natuurfotografie en nabewerking van foto's.
https://www.youtube.com/watch?v=iYM80KyFLVg