Auteur Topic: Het gebruik van een ND filter in de praktijk  (gelezen 1124 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Het gebruik van een ND filter in de praktijk
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2012, 23:55:28 »
Vaak kan je een kleurzweem wel weg werken, soms pakt de automatische witbalans de kleur al op.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Het gebruik van een ND filter in de praktijk
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2012, 23:55:28 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Het gebruik van een ND filter in de praktijk
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2012, 19:30:14 »
foto checken - histogram gebruiken, dat is een grafiek en kan je op zien waar de belichtings waardes liggen voor je foto.

kleur zweem - is moeilijk te zien op je foto omdat die bewerkt lijkt te zijn, heb je een onberwerkte?
Twee goede punten.

Histogram denk ik vaak gewoon niet aan.

Je hebt gelijk. De derde foto van de meelfabriek waarnaar ik verwijs is een HDR dus bewerkt. Onbewerkte gestackte foto's heb ik niet en vind ik op dit moment wat teveel werk om even te doen.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Het gebruik van een ND filter in de praktijk
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2012, 18:15:40 »
foto checken - histogram gebruiken, dat is een grafiek en kan je op zien waar de belichtings waardes liggen voor je foto.

kleur zweem - is moeilijk te zien op je foto omdat die bewerkt lijkt te zijn, heb je een onberwerkte?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Het gebruik van een ND filter in de praktijk
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2012, 16:21:28 »
Dit topic heb ik aangemaakt als reactie op een verzoek van Edzo over hoe ik een ND filter gebruik. Daar gaan we dan:

Er bestaat al een topic over ND filters (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=27277.0). Ik werk experimenteel. Ik bereken dus niet van te voren de benodigde sluitertijd bij een gegeven diafragma, gevoeligheid en ND factor. Ik vind dat ook te moeilijk en vergeet het resultaat waarschijnlijk meteen.

Wel pas ik bij de Sigma 10-20 mm f/4.0-5.16 alleen de sluitertijd aan evt. de gevoeligheid, als een gegeven tijdsduur al een verstilling van watergedeelten teweeg brengt.

Het diafragma houdt ik bij deze lens altijd op f/16 omdat dit de scherpste foto's oplevert. Het viel mij mee dat bij de foto van de Katwijk spui (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=29656.0) een sluitertijd van 20 sec (bij f/16 en ISO 100) al voldoende was om een voldoende belichte foto te krijgen.

Of het voldoende belicht is bekijk ik ter plekke op het lcd scherm. Als ik in het volle zonlicht  - zoals bij de zojuist genoemde Katwijk spui foto - op het lcd-scherm nog het een en ander kan onderscheiden, neem ik aan dat ik er wel een normaal belichte foto van kan maken. Zoniet is dat ook geen ramp. Het is maar een hobby. Ik hoef alleen maar de sluitertijd te onthouden voor de volgende keer en experimenteer aan de hand de volgende keer verder. Bij een bewolkte dag zou ik bijvoorbeeld ISO 200 gaan gebruiken met sluitertijd 20 sec. Maar ISO 100 met een sluitertijd van 40 sec kan ook, maar dan heb je een (draad) onspanner nodig, die in staat in tijdsopnames te maken, vanwege de maximale belichtingstijd van 30 sec van Pentax-toestellen.

Verder valt mij op dat bij gebruik van een ultrawide lens als de Sigma 10-20 mm het centrum van de foto veel lichter is dan de hoeken bij 10 mm brandpuntsafstand. Er treedt dus een duidelijke vignettering op. Dat vind ik wel z'n charme hebben. Zoals ik experimenteel heb uitgevonden levert 20 sec, ISO 100 en f/16 bij volle zonneschijn een foto op die in het centrum niet overbelicht is en in de hoeken niet te donker.

De kleur van de foto verandert ook wat met het B+W 10 stops filter. Dat vind ik ook niet problematisch. Het treedt sterker op als je foto's stackt. Zie de derde foto van de meelfabriek serie (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=29658.0). Of je deze kleurverschuiving met photoshops autocolour weer kunt herstellen weet ik niet. Kleurverschuiving ten gevolge van een polarisatie-filter schijn je bijvoorbeeld niet met autocolour te kunnen herstellen, sterker dan dat, is vaak juist een bedoeld effect (diepere blauwen van de lucht).

Ik heb ook een IR-filter. Daarvoor gebruikte ik nog veel langere sluitertijden bij een ISO waarde van 400. 72 seconden staat me bij. Als ik het goed bereken betekent dat dit IR-filter grof berekend 14 stops licht wegneemt (ISO 100 > ISO 400: 2 stops; 20 sec > 72 sec: grofweg 2 stops; totaal grofweg 4 stops bovenop de 10 stops van het ND10 filter = grofweg 14 stops).

Misschien dat anderen nog tips hebben over het gebruik van ND filters.
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2012, 16:27:41 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)